Announcement

Collapse
No announcement yet.

Retro F3A, MK-Arrow

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Retro F3A, MK-Arrow

    Det har jo blitt så populært (eller kanskje ikke, egentlig) med retro F3A nå for tiden, det har vel kanskje noe med at mange av dagens middelaldrende modellflyvere husker slik det var på 80-tallet. Nok om det, i våres kom jeg over en treferdig Arrow fra et MK-sett som jeg kjøpte billig. Det manglet noen biter, men når man har tegningen er det en overkommelig oppgave å lage det som må til. EL-opptrekk ble kjøpt inn fra 'kongen', og resten fant jeg i skuffer, skap og på loftet (måtte jaggu lete litt etter noe av det jeg trengte). Arrow modellen er konstruert av Wolfgang og Günter Matt fra Liechtenstein, og Wolfgang fløy en slik når han vant VM i F3A i 1979.
    Etter litt jevn pusling i 'boden' utover høsten har den blitt ferdig, og med silkeføre her i Vestfold i dag var det tid for å få balsaen opp i sitt rette element. Den gamle OS .61VF'en (short-stroke, fra før RF-tiden) koblet til en bulkete og fæl Paulsen-potte og påmontert en APC 11x10 propell oppførte seg aldeles eksemplarisk. Det ble to turer, og jeg er meget fornøyd. Det flyr faktisk ganske bra, men selvsagt ganske annerledes enn dagens F3A-modeller. Med vekt på bare 3.5kg (uten spinner, jeg fant ikke det på loftet) var det bra ytelse og OS'en dro det rundt i godt driv. På denne modellen er det både flaps og luftbremser slik at det er mulig å få ned farten inn til landing. Jeg fikk hjelp av Alf L. til å filme litt, og har redigert sammen en 'fnutt' som dere kan se her :
    Kos dere
    www.ofremmi.info

  • #2
    Morsomt å se en gammel traver. Kan se at den fortsatt flyr bra med riktig pilot bak spakene
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Artig. Hvorfor potta OVER flyet? Jeg skjønner selvfølgelig at det er noe under som gjør at det blir sånn...

      Også burde du hatt 1m Rx-antenne dinglende etter
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Fin sak det der! Ser ut som vi er inne i en periode hvor 80-talls F3A kjerrer begynner å komme fram fra skjulestedene sine. Selv flyr jeg Knut Frantzen sin gamle K.Error fra midten av 80 tallet, dog elektrofisert. Der er det definitivt ikke modellen som er begrensningen. I klubben vår er det også en som har funnet fram en gammel Curare 20

        - Thomas

        Comment


        • #5
          Artig!
          Her er en video fra verdensmesterskapet i F3A fra 1975, tydeligvis film i og med at det er striper ala filmmagasinet i den
          Et par år før jeg startet med linestyrt vil jeg tro, og tror du jaggu ikke Curare er med her også!
          Ingen tvil om at Curare hadde et langt liv i butikkhyllene.
          Ser at det var glow-motor på disse også, når tok glow-motor egentlig over for de gamle f.eks. webra motorene som gikk på nafta?
          Hadde en Webra (tror jeg det var) motor som gikk på nafta, aner ikke hvor den har blitt av... men jeg husker lukta av gammel operasjonssal

          Last edited by SmurfAir; 09-12-13, 22:14.

          Comment


          • #6
            helt i børjan lander faktisk Tore Paulsen med sin Paulsen spitt!!
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

            Comment

            Working...
            X