Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pica fw 190 d9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pica fw 190 d9

    Jeg har nå startet opp igjen byggeprosjektet som ble på begynt forrige vinter, Det har blitt litt prøving og feiling underveis, og en del ombygging fra de orginale tegningene bla. for å tilpasse firewall for motor (som blir en Laser 120). Anbefalt for dette settet er 60 totakt eller 90 firtakt, men en 90 4takt vil stikke lengre ut fra cowlingen enn det denne laser`n gjør, så derfor ble denne valgt. Det er flere i utlandet som har bygd dette flyet med bensin motorer med samme vekt som laser`n så jeg har trua på at dette skal gå bra. Jeg har også hatt en del ombygging i vingene i forbindelse med retractene som jeg kjøpte fra Robart. Retractene er 75` luft/luft hvor akslingene står 90` på leggen, så jeg måtte bøye akslingene og file litt på leggen for å få en noenlunde riktig to in. Jeg ble sterkt frarådet(av kwik) til å kjøpe century jet sine som er tiltenkt dette byggesettet.
    Takk for det kwik.
    Jeg har fulgt med på div. byggetråder her på forumet for å hente inspirasjon og ideer til dette prosjektet. Og det har hjulpet masse.
    Det er mange år siden jeg bygde balsafly for første gang, men dette er min første warbird og det er kjempe moro å bygge igjen.
    Attached Files

  • #2
    Det ser ut for at du har vært heldig med valg av de to viktigste tingene; Retracts og motor. Så dette kan nok bli en success.
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!

    Comment


    • #3
      Enig med Herr Kwik her. Laser 120 er kjempelav i forhold til andre motorer, men pga den korte sylinderen bør man være fokusert på skikkelig kjøling De 120 jeg bruker på Bf110 drar 7700 OPM med 16x8 APC så du vil få nok av krefter. Robart er også ett flott understell du vil ha mye glede av,bra gjort å modde det så vinkelen blir riktig Denne modellen fra Pica er det vel Dave Platt som har konstruert hvis jeg ikke tar feil ?
      Balsa

      Comment


      • #4
        Det som tok knekken på min D9 til slutt, var faktisk maling.

        Glow og warbird farger. Ja, se det, er et stort problem. Mange snakker om cross linker på warbird color, og Lustrekote, og what have you. Jeg vet ikke om den cross-linkern på warbird-color faktisk beskytter mot glow, men Lustrecote gjør det i hvertfall ikke.

        Ikke dersom du glemmer å vaske av glow'en og lar det stå noen dager. Så da blir malinga gele etter en stund. Det er et trist syn.

        Det eneste jeg fant som beskytter 100% mot glow, er KlassKote Satin clear. Det er orntlig 2 komponent Epoxy.

        Men den er aggresiv mot de fleste malingssorter untatt 2 komponent epoxy maling. Og det er utrolig dyrt når frakt og moms legges på. Aggresivt mot maling, og dyrt å frakte pga MEK.

        Men jeg klarte å sprøytemale Klasskote Satin clear på Jotun Lady 10 dersom man først sprayet på et syltynt lag som tørket fort, og deretter mere utapå der. Da rakk ikke Klasskoten å "koke" malinga under, før den tørket, rett og slett. hehe.

        Men det er jo enda ei stund før du trenger å tenke på slikt, og innen den tid har sikkert noen med mere glow erfaring enn meg kommet med noen gode råd.
        Last edited by kwik; 07-12-13, 16:07.
        Dont expect, inspect.
        Fun Police everywhere!

        Comment


        • #5
          Jeg har fått på litt maling samtidig som jeg bygger, ( cocpit og rom til brytere, fyllenippler, div og leggene til understell)
          Jeg har brukt jotun Lady 10 til dette.


          Jeg har også prøvd å hatt Balsa som er malt med 2 strøk Jotun Lady 10 liggende med fuel på i flere mnd. og det ser ikke ut til at maling eller balsaen skal gå i oppløsning av fuelen. Men den kan sikkert fuelproofes med noe oppå malingen for å sikres enda bedre mot at balsaen skal bli gelè.
          Det kan godt hende at det skjer noe annet når fuelen er forbrent og legger seg på flyet.

          Comment


          • #6
            Jøss, tåler Jotun Lady 10 Glow? Det er en positiv overraskelse. Den liker ikke rødsprit, men bensin går greit.
            Dont expect, inspect.
            Fun Police everywhere!

            Comment


            • #7
              Heisan.

              Jeg har selv prøvd Lady 10, og den tålte ikke glow fuel.
              Med et tokomponent toppstrøk tålte den fuel. (epoxy/billakk)
              Men slites det hull i toppstrøket løses lady 10 opp og blør fra såret.
              Men det kan jo hende den er blitt forandret, eller det finnes forskjellige typer?
              Magnar Schou Olsen

              Comment


              • #8
                Mener å huske at Jotun har kommet med en ny Ladyserie, mulig den er bedre
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Jeg har jaggu et bilde av Pica D9'ern min fra 2001.

                  Veldig stabil og fin i lufta;

                  Click image for larger version

Name:	107-0751_IMG.jpg
Views:	1
Size:	162.7 KB
ID:	605234

                  Flygern var ikke helt standsmessig kledd.
                  Dont expect, inspect.
                  Fun Police everywhere!

                  Comment


                  • #10
                    Kanskje Jamie kan svare på dette ?

                    Originally posted by kwik View Post
                    Jøss, tåler Jotun Lady 10 Glow? Det er en positiv overraskelse. Den liker ikke rødsprit, men bensin går greit.
                    Han har burde kanskje ha tilgang til slik info ?
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by chewbaca View Post
                      Kanskje Jamie kan svare på dette ?
                      Han har burde kanskje ha tilgang til slik info ?
                      Ja, der sa du det ! Vi spør ham om det.
                      Dont expect, inspect.
                      Fun Police everywhere!

                      Comment


                      • #12
                        Det er jo en stund til jeg trenger å lakkere flyet så jeg skal gjøre flere forsøk på fuelproofing.
                        Er det noen som har prøvd å fuelproofe Jotun Lady 10 med f.eks gulvlakk?
                        Eller er det andre lakk eller malingstyper som er fuelproof?

                        Comment


                        • #13
                          Har en gammel boks med Pilot skipsmaling som jeg pleier og male med innvendig i flyet der det er fare for bensin eller fuel søl. Den tåler etter det jeg kan se alt. Jotun har vel en som heter skipolin eller noe slikt tåler det meste den også.

                          Comment


                          • #14
                            Jamie bürde Lage en Artikel om det.. Jotun er best eller noe kunne være overskriften. (med el… derimot En flott maskin den FW. ev send en PM til han Ja Jamie burde skrive noen ord i en egen tråd
                            Mvh Andreas
                            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                            PCM.at mye glede i litt carbon
                            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                            Comment


                            • #15
                              Fort og gæli karane...
                              Nye Lady Supreme Finish er i stor grad fuelproof forutsatt at den får noen uker på seg til å tørke og herde skikkelig. Dette betyr ikke at den er 100% fuelproof, da må man over på to komponent epoxy eller polyurethane malinger. Har malt Tempesten min med Supreme finish og det har fungert bra så langt. Undersiden av flyet blir hele tiden sprayet med varm eksos og olje og dette har så langt ikke tatt knekken på malingen. Det forutsettes at man tørker av olje og gris etter dagen på stripa, ellers vil malingen til slutt bli nedbrutt av griset. Fuelsøl rett på malingen går helt greit etter det jeg har erfart.

                              Fordelen med en slik type maling er jo at den er å få i et stort utvalg farger, RAL, FS, BS og NCS er godt representert i databasen hos fargehandelen. Og finner man ikke den rette og har en fargeprøve kan en del fargehandlere måle med et spektrofotometer og formulere ut fra dette slik at man får "sin" farge. Er ikke alle farger som går, men rimelig mange

                              Og dette fra en helt objektiv Jotun mann

                              Comment

                              Working...
                              X