Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan kutte ut en enkel Winge av EPP/EPO/DEPRON

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by thomas.kjolstad View Post
    Ikke vet jeg. Ser bare mange som lager slike flygende vinger lager de i sånn EPO lignende materiale. Trodde det var bedre siden det er stivere og hardere en vanlig isopor.
    OK, så du skal ikke kle vingen med annet materiale? Da kan det være på sin plass med tyngere plastmateriale.
    Dag Øiseth Larsen
    90187441
    Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

    Comment


    • #17
      Nei hadde ikke tenkt det. Eneste jeg kanskje vil gjøre er å laminere overflaten med en tynn film.

      Comment


      • #18
        Brukte motstandstråd for mange år siden. Og regulerte temperaturen med et kraftig viklet potmeter. Bilbatterilader ble brukt som strømkilde, men jeg husker ikke data på tråd og potmeter, det er langt tilbake i tid.
        Brukte styrofoam plater og limte inn forkantlist og planket med balsa. Brukte alu-profiler som maler til å føre "saga" på.
        Det ble ikke noe lettvektere, men ble harde som gråstein og tålte "alt".

        Comment


        • #19
          Originally posted by DagTheElder View Post
          Enkelt, når du strekker skjæretråden parallelt med isoporblokkens begge sider og tråden er inntil isoporen, den må ligge intill på begge sider når du sjekker. Selvfølgelig er det en del flytting og tilpassing av isoporblokken. Ulempen ved å bruke en mal er jo at dihedral blir vanskelig å skjære inn i isoporblokken. Som Rune skriver er det nødvendig at skjæretråden føres likt over delingen av vingeprofilet på begge sider. Jeg har løst dette ved å finne apex til vingens profil og bruker deretter en forlenging av skjærebuen for å kutte helt likt på store og lille spant og jeg jobber alltid alene.
          Er det sånn du mener:
          PS. Hva er Dihedral ??

          Click image for larger version

Name:	Vingeprofil.jpg
Views:	1
Size:	17.9 KB
ID:	605253
          Last edited by thomas.kjolstad; 14-12-13, 11:14.

          Comment


          • #20
            Originally posted by SmurfAir View Post
            Brukte motstandstråd for mange år siden. Og regulerte temperaturen med et kraftig viklet potmeter. Bilbatterilader ble brukt som strømkilde, men jeg husker ikke data på tråd og potmeter, det er langt tilbake i tid.
            Brukte styrofoam plater og limte inn forkantlist og planket med balsa. Brukte alu-profiler som maler til å føre "saga" på.
            Det ble ikke noe lettvektere, men ble harde som gråstein og tålte "alt".
            Ja Styrofoam, akkurat det jeg tenkte å bruke. De heter vel XPS eller noe. De er en del tyngere en "vanlig" isopor men mye sterkere.
            Last edited by thomas.kjolstad; 14-12-13, 11:14.

            Comment


            • #21
              Dihedral er vinkelen på vingen ja, skjønner. Google er en fin bil.
              Trenger jeg egentlig så mye Dihedral på en flygende vinge??

              Click image for larger version

Name:	220px-Dihedral_and_anhedral_angle_(aircraft_wing).svg.png
Views:	1
Size:	10.6 KB
ID:	605254

              Comment


              • #22
                Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                Ja Styrofoam, akkurat det jeg tenkte å bruke. De heter vel XPS eller noe. De er en del tyngere en "vanlig" isopor men mye sterkere.
                Jepp, de har mye høyere tetthet og trykkfasthet enn "vanlig" isopor, så vekta øker en del.
                Men samtidig så er det mye lettere å få en jevnere/glattere overflate, det går fint å pusse de med sandpapir også om nødvendig.
                Vi pleide å være to personer når vi skar, det gjør det lettere å få et vellykket resultat og reduserer gjerne svinnet.

                Lagde alltid to vingehalvdeler og brukte "avskjæret" til å legge oppå da vi planket med balsa/trelim, og masse vekt oppå til det var skikkelig tørt. Kledde balsaplankingen med solarfilm som veier lite, og man får et lekkert resultat.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                  Dihedral er vinkelen på vingen ja, skjønner. Google er en fin bil.
                  Trenger jeg egentlig så mye Dihedral på en flygende vinge??

                  [ATTACH=CONFIG]74161[/ATTACH]
                  Korrekt forstått!
                  Dag Øiseth Larsen
                  90187441
                  Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

                  Comment


                  • #24
                    Lagde alltid to vingehalvdeler og brukte "avskjæret" til å legge oppå da vi planket med balsa/trelim, og masse vekt oppå til det var skikkelig tørt. Kledde balsaplankingen med solarfilm som veier lite, og man får et lekkert resultat
                    ikke bruke vanlig trelim(hvittlim) for mye fuktighet og vingen vil slå seg og bli ubrukelig , tror det mest vanlige å bruke er enten støpe epoxy elle poluretan lim ,jeg personelig fortrekke det siste.
                    som Smurf så ta vare på avskjæret og legg i press på flatt underlag med noe flatt oppå og less ned , bare pass på at evt bordet tåler vekta.
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

                    Comment


                    • #25
                      Hvor ble det av post 19 og 20. Noen som ser de?
                      La ut via pcen i går men ser de ikke når jeg bruker tapatalk på iphone.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                        Hvor ble det av post 19 og 20. Noen som ser de?
                        La ut via pcen i går men ser de ikke når jeg bruker tapatalk på iphone.
                        Joda, de er der de!!!
                        Dag Øiseth Larsen
                        90187441
                        Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

                        Comment


                        • #27
                          Hvordan kutte ut en enkel Winge av EPP/EPO/DEPRON

                          I dag har jeg fått tak i krokodilleklemmer og tittet på Biltema etter rustfri ståltråd.
                          Den minste de hadde var på 0.9mm blir den for tykk? Hva bør tykkelsen være på?

                          Så de hadde galvanisert ståltråd også men den tåler kanskje ikke varme like godt?

                          Har også tittet litt på laderen min i dag og hvilke innstillinger den har for foam kutting.

                          Den kan stilles fra 0.05-20A og volt fra 1-35V.

                          Strømforsyningen min er på 14V, 25A, 350W
                          Så jeg får vel ikke mere en 14V kanskje ut av laderen.

                          Men hva bør den stå på? Sånn at jeg ikke "griller" både det ene og det andre??
                          Last edited by thomas.kjolstad; 19-12-13, 23:17.

                          Comment


                          • #28
                            Jeg brukte gitarstrenger. De får du i mange forskjellige tykkelser!
                            GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                            sigpic



                            Comment


                            • #29
                              Lurt Det må jeg teste.

                              Comment


                              • #30

                                Her er bilde av ladern min

                                Comment

                                Working...
                                X