Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan kutte ut en enkel Winge av EPP/EPO/DEPRON

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan kutte ut en enkel Winge av EPP/EPO/DEPRON

    Hei folkens.

    Noen som kan hjelpe meg her?

    Har lyst å prøve meg på å kutte ut en FPV Vinge alla Zephyr, Delta Wing e.l.
    Har ikke lyst å lage en clone av dem, men finne min egen type liksom.
    Spørmålet mitt er hvordan begynner mann.
    Har googla tusen nettsider og sett haugevis av youtube videoer men vet liksom ikke hvordan jeg skal begynne.

    Hvilken vingeprofil er lurt å bruke?
    Hvordan starte med en Airfoilen, og få det til å bli en vinge?

    Ser mange fester wire`en fast til et fast punkt i et hjørne, legger på litt EPO og svinger ståltråden gjennom, og vips har mann en vinge.
    Ser veldig enkelt ut så derfor jeg har så lyst å prøve.
    Skjønner at profilen på vingen kommer ann på Airfoilen jeg velger, men hvordan får jeg den til å bli bred innerst på vingen og tynnere/kortere mot vingetuppen?? Og hvordan beregner jeg det i forhold til størrelsen jeg ønsker.
    Ser for meg en standard størrelse rundt. ca.140cm på hele vingen.


    ehm.... Ja tusen spørsmål. All hjelp tas imot med takk

  • #2
    Gjør et søk på youtube " how to cut foamwing" eller sjekk rcgroups.. der burde du finne masse info.

    rent intuitivt er Clark Y en god profil, men det kan kanskje andre svare bedre på enn jeg.
    bilder av rofiler burde du også kunne finne på google, slik at du kan laste ned og skalere de slik du vil.

    Lykke til
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

    Comment


    • #3
      Hvordan kutte ut en enkel Winge av EPP/EPO/DEPRON

      Hva er rofiler?? Aaahhh.. Profiler. Sorry

      Comment


      • #4
        Har sett mange videoer nå, skjønner prinsippet egentlig så jeg begynner å bli klar for å prøve dette her.
        Fant en knall video her.

        Har bare et spørsmål til, hva er utgangspunktet i den trekanten han har tegnet på bordplata, den har samme form som vingen, men hvordan vet jeg hvor nærme eller hvor langt unna jeg skal legge isoporplata.
        Hvordan vet jeg akkurat hvor jeg skal plassere isopor plata i forhold til det faste punktet?? Hvis noen skjønte hva jeg mente. hehe

        Comment


        • #5
          Originally posted by thomas.kjolstad View Post
          Har sett mange videoer nå, skjønner prinsippet egentlig så jeg begynner å bli klar for å prøve dette her.
          Fant en knall video her.

          Har bare et spørsmål til, hva er utgangspunktet i den trekanten han har tegnet på bordplata, den har samme form som vingen, men hvordan vet jeg hvor nærme eller hvor langt unna jeg skal legge isoporplata.
          Hvordan vet jeg akkurat hvor jeg skal plassere isopor plata i forhold til det faste punktet?? Hvis noen skjønte hva jeg mente. hehe
          Det er litt mere du må ta hensyn til når du skal skjære ut en vinge i isopor. Det som vid'n viser kan være litt vrient å få til ang tykkelsen på vingen. Det er bedre å skjære det underste snittet på vingen for deretter snu isoporplata for deretter skjære det underste snittet. Dette fordrer at du lager en mal av profilens ene side med inngang/utgang i profilens senterline. Dermed er ikke tykkelsen på profilen noe tema når riggingen av al etc er ferdig. Jeg rensker alltid isoporplata på den ene siden samtidig som tykkelsen blir justert. Husk på at malen mååååå være glatt der skjæretråden skal gli. Hvis du har en ICharger 1010B+ så har du funksjon for å skjære i isopor innebygd i denne. Du må bruke konstatan tråd som gir deg bedre kontroll av varmen i tråden.
          Vingens profil kutter du til først (innklusiv forkant etc) setter malene fast i begge endene og starter skjæreprosessen. Malene av vinge profilen lages slik at tykkelsen av panelet du skal bruke tas vekk. Skjæretråden spennes opp i en bue som ikke leder strøm.
          Når du får testet resultatet ett par ganger så finner du fort ut hva som går galt.
          Dag Øiseth Larsen
          90187441
          Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

          Comment


          • #6
            OK, men ser det er mange som kun bruker 1 profil slik som videoen viste. Innerst liksom.
            Festet tråden til et fast punkt og kutter etter den innerste vingeprofilen.

            Hvordan vet jeg hvor stor den lille profilen som skal være på vingetuppen blir kontra den som er innerste på vinge profilen??

            Comment


            • #7
              Jeg bruker en profil like det som vingen skal bli (syns det er enklest) det er mange måter og designe en ving på .
              Om du vil ha en veldig stabil ving bør kanskje vingetippen være litt tykkere i % ( iforhold til lengden av profilet) en roten feks noen % tykkere kanskje 2-3 mer ..du kan også legge inn washout når du kutter ut vingen, det er også lurt å være 2 når en kutter dele profilet i feks 20 i lengden ..og telle når en kutter slik at en blir ferdig likt.
              nå har jeg aldri kuttet EPP med varmetråd men du kan om du planker godt bruke vanlig isopor ( det er hvertfall lett å få tak i slik at du kan prøve deg litt frem) vet også noen har laget i blå isopor som er noe mer solid og brukt en slags tape for å få styrke.
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                OK, men ser det er mange som kun bruker 1 profil slik som videoen viste. Innerst liksom.
                Festet tråden til et fast punkt og kutter etter den innerste vingeprofilen.

                Hvordan vet jeg hvor stor den lille profilen som skal være på vingetuppen blir kontra den som er innerste på vinge profilen??
                Enkelt, når du strekker skjæretråden parallelt med isoporblokkens begge sider og tråden er inntil isoporen, den må ligge intill på begge sider når du sjekker. Selvfølgelig er det en del flytting og tilpassing av isoporblokken. Ulempen ved å bruke en mal er jo at dihedral blir vanskelig å skjære inn i isoporblokken. Som Rune skriver er det nødvendig at skjæretråden føres likt over delingen av vingeprofilet på begge sider. Jeg har løst dette ved å finne apex til vingens profil og bruker deretter en forlenging av skjærebuen for å kutte helt likt på store og lille spant og jeg jobber alltid alene.
                Dag Øiseth Larsen
                90187441
                Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

                Comment


                • #9
                  My methods and tricks in modeling
                  mener det skal ligge litt info her om du leter litt
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Dihedral - apix, her er det mange ord jeg ikke skjønte. hehehe

                    Skjønner jeg riktig.

                    1. Skjær ut vingeprofilen. Sett ovenfra.
                    2. Lag en "glatt" mal til vingeprofilen. Sett fra siden.
                    3. Legg isopor plata parallelt med ståltråden på begge sider.

                    4. Kutt ut vingen ved å føre varmetråden sakte gjennom isoporplata.

                    Kan jeg bruke en vanlig rustfri ståltråd?

                    Jeg har en Icharger 208B som har i menyen, en funksjon som heter "foam-cut.
                    Kan jeg bruke den?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                      Jeg har en Icharger 208B som har i menyen, en funksjon som heter "foam-cut.
                      Kan jeg bruke den?
                      Det kan du. Jeg skar ut noen vinger for fire år siden, det var vanskelig å gjøre uten kyndig hjelp. Det gikk til slutt, men vær advart. Og bruk skikkelig ventilasjon, det er ganske aggressive gasser som utvikles når man skjærer isopor (regner med at det er det du kommer til å bruke, dersom du ikke skal importere EPP selv, sistnevnte er neppe noe bedre i så måte). Husker ikke hva slags ståltråd jeg brukte, men jeg fant all info her på sidene.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Tenkte å bruke EPO, den rosa eller blå.
                        Gjør dette i garasjen/ute Orker ikke den lukta inne.

                        Jeg får bare prøve så får jeg se hvordan det går. Øvelse gjør mester

                        Comment


                        • #13
                          det er mye du kan bruke til å skjære med, tynn piano tråd feks 0,5 har også kuttet med gitarstreng tok den tynneste som var på et gitar "vrak" hjemme i ungdommen .
                          Bare husk når du setter profilen på plata sett den rett og du kan også sette tippen høyere i plata slik at du kutter v-formen på vingen da passer de 2 halvdelene fint sammen etterpå, profilene der bruker jeg 1,5mm god x finer som jeg sliper glatt og legger litt super lim på kanten og sliper og gjentar noen ganger slik at de blir glatte og fine.
                          Det finnes også endel programme til å printe ut profiler med slik at de blir riktige , Ola har et enkelt programm på siden sin
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                            Dihedral - apix, her er det mange ord jeg ikke skjønte. hehehe

                            Skjønner jeg riktig.

                            1. Skjær ut vingeprofilen. Sett ovenfra.
                            2. Lag en "glatt" mal til vingeprofilen. Sett fra siden.
                            3. Legg isopor plata parallelt med ståltråden på begge sider.

                            4. Kutt ut vingen ved å føre varmetråden sakte gjennom isoporplata.

                            Kan jeg bruke en vanlig rustfri ståltråd?

                            Jeg har en Icharger 208B som har i menyen, en funksjon som heter "foam-cut.
                            Kan jeg bruke den?
                            Den kan du bruke så lenge den leverer nok energi. Hvorfor jeg mener at du bør bruke konstatan tråd er at den ikke forlenger seg når den blir varm. Men hvis du har nok spenn i tråden så bør det ikke bli problem. Med glatt mal menes der hvor tråden skal gli, VIKTIG.
                            Hvorfor du ikke vil bruke isopor som er det letteste av de materialene du nevner er en gåte for meg.
                            Dag Øiseth Larsen
                            90187441
                            Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by DagTheElder View Post
                              Hvorfor du ikke vil bruke isopor som er det letteste av de materialene du nevner er en gåte for meg.
                              Ikke vet jeg. Ser bare mange som lager slike flygende vinger lager de i sånn EPO lignende materiale. Trodde det var bedre siden det er stivere og hardere en vanlig isopor.

                              Comment

                              Working...
                              X