Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan kutte ut en enkel Winge av EPP/EPO/DEPRON

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by thomas.kjolstad View Post
    Men hva bør den stå på? Sånn at jeg ikke "griller" både det ene og det andre??
    Jeg ville ha slengt på treg en sikring i mellom laderen og tråden/sagen, som er litt kraftigere enn det strømtrekket du tror (evt. regner ut om du bruker motstandstråd). Du vil få en inrush (høyt strømtrekk) forbigående akkurat i det sekundet du kobler inn sagen/tråden.
    Så derfor bør det være en treg sikring, og litt over den amperestyrken du tror/beregner at det kommer til å trekke.

    Litt kjipt å grille laderen pga. det, men laderen har muligens kortslutnings/overbelastnings beskyttelse innebygget.

    Tråden kommer til å strekke seg når den blir varm, dermed blir den slakkere.
    Så det er viktig at den er fjærspent så den ikke blir slakk.

    Bruke grov kvadrat på tilførselskablene, for ellers får du tap og i verste fall varme i den og...

    Motstandstråd har oppgitte verdier f. eks. pr. desimeter, så du kan regne ut strømtrekket ved forskjellige spenninger.

    Lagde like godt en tegning... noe sånt?

    Click image for larger version

Name:	sag.jpg
Views:	1
Size:	47.1 KB
ID:	605326
    Last edited by SmurfAir; 20-12-13, 00:53. Reason: Tegning

    Comment


    • #32
      Originally posted by thomas.kjolstad View Post
      I dag har jeg fått tak i krokodilleklemmer og tittet på Biltema etter rustfri ståltråd.
      Den minste de hadde var på 0.9mm blir den for tykk? Hva bør tykkelsen være på?

      Så de hadde galvanisert ståltråd også men den tåler kanskje ikke varme like godt?

      Har også tittet litt på laderen min i dag og hvilke innstillinger den har for foam kutting.

      Den kan stilles fra 0.05-20A og volt fra 1-35V.

      Strømforsyningen min er på 14V, 25A, 350W
      Så jeg får vel ikke mere en 14V kanskje ut av laderen.

      Men hva bør den stå på? Sånn at jeg ikke "griller" både det ene og det andre??
      For å få ett godt resultat bør du bruke skikkelig tråd. Den får du kjøpt hos Øgrey hobby.
      Dag Øiseth Larsen
      90187441
      Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

      Comment


      • #33
        Hvor tynn/tykk bør tråden være? 0,5mm?

        Comment

        Working...
        X