Announcement

Collapse
No announcement yet.

vakum maskin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vakum maskin

    Har sett reklame på TV for vakum pakke maskin for matvarer..noen som har prøvd om det går å laminere små biter feks til kropsspanter etc med en slik????
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

  • #2
    Hei!

    Er ikke helt sikker på eksakt hva du mener med laminering i dette tilfelle, om det er å laminere finerspanter med et annet materiale f. eks. ? Har ikke prøvd dette selv men:

    Kanskje denne ideen med å bruke en vakumpumpe, slange, plastfolie og et par glassplater kan være noe?
    Evt. lage den i en mindre skala enn i denne linken om du ikke trenger å laminere store deler, her lamineres finerplate med duk i karbonfiber og epoxy. Jeg syns resultatet ser ganske greit ut egentlig.

    Så du kan sjekke her å se om det kan hjelpe deg.

    Comment


    • #3
      hvis jeg ikke sjønner alt feil så tenker vel trådstarter på å bruke en sånn maskin til å vakumpakke mat som vakumpumpe.

      burde gå hvis det blir nok vakum i den.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Originally posted by tyor View Post
        hvis jeg ikke sjønner alt feil så tenker vel trådstarter på å bruke en sånn maskin til å vakumpakke mat som vakumpumpe.

        burde gå hvis det blir nok vakum i den.
        Ja, sånn tolket jeg det også, men det er morsomt å lærerikt med DIY løsninger om det funker

        Har ikke sånn vakumpakkemaskin selv, men så på det her om dagen på Elkjøp.
        De rimeligste starter på en 500-lapp, men jeg aner ikke hvordan dette vil fungere på deler som skal være rette.
        Med den glassplate-løsningen, så kan man antageligvis være ganske trygg på et det ikke vrir seg så lett under herding. Det blir på en måte litt mere kombinasjon vakum/presse i ett.
        Kan godt se for meg at med disse vakumposene evt. film kan vri materiale, men med en god porsjon vekt oppå så kan det kanskje elimineres?

        Men som sagt, jeg har ikke prøvd det - så det blir bare gjetning.
        Last edited by SmurfAir; 10-12-13, 20:45.

        Comment


        • #5
          normalt trenger laminerings epoksy 12-24 for å herde, tror nok vakuum pumpa i den greia tar kvelden etter et par timer.....

          Comment


          • #6
            Mener jeg så noen videoer for noen år tilbake hvor det ble brukt en slik kjøkkenmaskin.
            Så ut til å funke fint på små vinger og slikt.
            Disse maskinene trekker vakum i posen for så å forsegle den, så en vil ikke belaste vakumpumpen kontinuerlig.

            Fant denne på rcgroups:
            Vacuum Bagging a Wing with a Food Saver - RC Groups
            Last edited by Ja9; 10-12-13, 23:22.
            Jan Eric Klausen
            Forus RC Klubb

            Comment


            • #7
              tenkte til å laminere feks carbon mot balsa eller finer ...man putter det inn i en pose mellom noeflatt feks glassplater suger ut lufta og maskinen forsegler hele greia...så lar man det ligge og herde ..vakumet er jo der trenger ikke å gå i 24 timer
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                Fant igjen videoen også, kan lastes ned her:
                The Scale Builder's Workshop Video How to -- August 2005 - RC Groups
                Jan Eric Klausen
                Forus RC Klubb

                Comment


                • #9
                  skal studeres i morgen!!
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Rune og evt andre; har dere testet ut med vakuum-maskin for mat etter denne tråden? Er det noen som har tro på denne OBH Nordica Food Sealer Prestige vakuumpakker | Clas Ohlson til mindre jobber?
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      En enkel å billig vakuumpumpe er en kjøleskap kompressor:
                      Vakuum støping av vinger - (MFN) ModellflyNytt.no
                      Som fikser alt fra store til små jobber.

                      Comment


                      • #12
                        Har ikke kommet så langt at det er prøvd ennå , men kan jo prøves en dag ..har ikke selv en slik maskin da jeg stort sett spiser opp det jeg kjøper...og hadde vel ikke brukt samme maskin til hobby som mat.
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #13
                          Funker fint med kjøleskap-kompressor, har brukt det de siste 25årene. Jeg har rigget til med en vakuum-bryter som skrur kompressoren av og på etter behov, denne kan også justeres siden man ikke kan bruke maks undertrykk på alt mulig (isopor-vinger blir flate med vakuum). Beskrivelse er å finne her : Wing
                          www.ofremmi.info

                          Comment


                          • #14
                            kjenner den metoden Ola, men tenkte om en kunne putte alt i en pose stappe den i maskinen og ferdig!
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment


                            • #15
                              Aha... det du egentlig lurerpå er altså om lukkingen av posene til en slik kjøkken maskin er tett nok slik at undertrykket holder seg tilstrekkelig lenge for at epoxyen skal herde. For det er vel slik at man vakuumerer kun i starten , for så å forsegle posen slik at undertrykket varer over tid.
                              Hmmm... skeptisk. dvs. Han derre 'Noen Andre' må prøve
                              www.ofremmi.info

                              Comment

                              Working...
                              X