Announcement

Collapse
No announcement yet.

vakum maskin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Herdingen medfører vel avgiving av noen gasser så en må vel ha noe som innimellom kan fjerne disse.

    Comment


    • #17
      Ideen min var å ha en liten sak på kjøkkenbenken ved siden av 3D-printeren (det er jeg som er kjerringa i forholdet, kjøkkenet er mitt domene) for å laminere små, printa deler og slenge dem opp på loftet for herding. Får vel teste, og i verste fall ende opp med enda en kjøkken-gadget som ikke brukes.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #18
        Aha... det du egentlig lurerpå er altså om lukkingen av posene til en slik kjøkken maskin er tett nok slik at undertrykket holder seg tilstrekkelig lenge for at epoxyen skal herde. For det er vel slik at man vakuumerer kun i starten , for så å forsegle posen slik at undertrykket varer over tid.
        Hmmm... skeptisk. dvs. Han derre 'Noen Andre' må prøve
        hehehe ser ut som kanskje han derre"noen andre" kanskje het Anders!! nei slik jeg tenkte var slik ...har jo laminert en del små biter som for eksempel spanter osv det kunne jo kanskje vært lurt å kjørt vakum på de på en enkel måte ..er ikke redd for å evt lage en slik "apperatur" som du har men er det ikke mye styr å "fyre"det opp om en skal lage litt småtteri?
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

        Comment


        • #19
          Jeg har vakuumstøpt en god del beslag til båt. Stortsett med en kjøleskapkompressor. Vakuum må stå på til harsen har blitt seig (og så noen timer til for sikkerhets skyld), men det er stort sett ikke noe problem: kjøleskapet står også på døgnet rundt.
          Men... For mindre flate deler bruker jeg ikke vakuum lenger, men klemmer dem mellom plater, lister etc. Pakketeip, evt litt løssningsvoks eller freekote for å unngå at formene blir en del av støpet. Mye mindre job enn vakuum, og man får to pene flater. Med skrutvinger får du nok trykk for smådeler.

          Comment


          • #20
            Originally posted by RGJ View Post
            hehehe ser ut som kanskje han derre"noen andre" kanskje het Anders!! nei slik jeg tenkte var slik ...har jo laminert en del små biter som for eksempel spanter osv det kunne jo kanskje vært lurt å kjørt vakum på de på en enkel måte ..er ikke redd for å evt lage en slik "apperatur" som du har men er det ikke mye styr å "fyre"det opp om en skal lage litt småtteri?
            Var nede og henta en sånn i kveld hos Clas O , får testet i neste uke. Må bare en kjapp tur til Roma først for å hente noe jeg kan vakuumpakke dersom det går skeis med epoksy...
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #21
              Jeg ser det er en stund siden det var noe aktivitet her men jeg tenkte å svare likevel..

              Det går utmerket an å bruke en sånn mat vakuumpakker til a laminere hva som helst som får plass i pose rullen, de trekker normalt ca -0,8bar som er helt greit til epoxy/glass/karbonfiber laminering. Motoron går bare til posen er tømt og vakuumet er nådd så forsegler den posen og det er jo det som er så praktisk med disse maskinene, så legger du bare pakka på hylla til neste kveld. Plasten er litt stiv i disse pose rullene så det er sikkert best med flate ting som nevnt spanter og sånn. Det er lurt å bruke en rett og smal hylleplate som underlag inni posen hvis resultatet (spantet) skal bli helt flatt/rett/beint (og det blir det), og å bruke for eksempel perforert plastfilm (Top Flite Woodpecker) og et par lag tørkepapir utenpå den igjen for å sikre at glass/karbonfiberet blir klemt skikkelig mot emnet og samtidig at overflødig epoxy og eventuelt luftbobler slipper ut, dette kan selfølgelig gjøres på begge sider av "spantet" i en engang. Resultatet blir ekstremt flatt, rett, beint, stivt, sterkt og lett.

              Comment

              Working...
              X