Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rc-butikker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rc-butikker

    Heisann.

    Jeg merker jeg er i stigende grad lei av å kjøpe i butikker. Fordi det er så sjeldent jeg får tak i det jeg trenger. Jeg har ikke drevet med dette så lenge, men jeg kan jo sammenligne med andre hobbyer jeg har drevet med gjennom årene. Og jeg syns det virker som butikkene til en hver tid bare har halvparten av det de selger inne på lager. Jeg setter veldig pris på at de eksisterer, og at jeg kan kjøpe av folk fysisk. Og ikke over nett... Spesielt bestillinger fra Kina har jeg prøvd å unngå, ettersom jeg tenker at om jeg legger igjen penger her i landet, så er jeg med på å holde bransjen levende. Og sånne ting er viktig mener nå jeg.. Men i det siste, så har jeg i tillegg til det vanlige dårlige utvalget blitt lovet at det ene og andre skal komme, til og med holdt av varer, som har blitt solgt foran nesa mi nesten. Og da er det liksom nok... Jeg har jobbet med logistikk og internasjonal import/export. Og jeg vet at det å få en bekreftelse på bestillinger fra leverandører ikke er science fiction, men det virker som det er det i RC-bransjen. Det er konstant vage svar på alt. Beklager sytinga, men jeg har ventet et par mnd nå på å fly et fly som står klart pga en manglende motor, som skulle kommet både 3 og 4 ganger. Jeg gleder meg som et lite barn, men det er jo nedtur hver uke Er det bare jeg som er urimelig? Har det alltid vært sånn kanskje? Er lei å høre beklagelser i hvertfall, nå blir det nett fra nå av....

  • #2
    Spørs hvordan man ser det, men å sitte med fulle lager i dag når hvermannsen handler 90% på nett er det man kan kalle dårlig butikk. Er kanskje ikke bare nordmenn som holder på slik men at presset på det overhodet billigste uten å tenke konsekvenser gjør noe med tilgangen. Ta eksempel i norske matbutikker der prisen er så viktig at mangfoldet går ned. De fleste synes det er greit å kjøpe billig og grei standard mens kommer man sydover i Europa så er man supportiv og glad i mat og kjøper heller dyrere lokalt og får både utvalg og kvalitet vi aldri eller ihvertfall sjelden ser her hjemme lenger. En by som Drammen med ca 60 000 innbyggere så får man ikke kjøpt ferskt kjøtt hos slakter? Joda, Gilde leverer "deilig" vakuum pakket kjøtt til en billig penge de....

    På en annen side så skal ikke jeg fremstå som en som handler kun lokalt. Jeg handler mye og overalt men prioriterer helt klart lokalt og prisen er fair. Da mener jeg ikke lik, men akseptabel i forhold til hva resten av verden tar seg betalt. Og det er jo noen norske butikker som i mange tilfeller klarer å matche rimelig bra og de bruker jeg jamt og trutt!
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Hei,

      Også noen tanker om dette.

      Jeg handler også på nett i utlandet, men jeg handler vel så mye i vår lokale eminente RC butikk som ikke er så langt unna meg. Det er jo en glede å ha en butikk så nærme. Det ville vært trist hvis man ikke hadde den synes jeg. De kan jo ikke ha alt på lager. Det sier seg selv.

      Skal vi bare fortsette å handle utenfor landets grenser hele tiden så har vi snart ikke en arbeidsplass igjen i detta landet utenom Tollvesnet / Posten. Jeg vet folk vil si… jeg handler der det er billigst – ja, helt til det rammer vedkommendes jobb. Vi lever i et nettverk og begynner en maske å rakne så rakner det bare sakte mer og mer etter hvert. Tror folk etter hvert må tenke litt annerledes skal det være arbeidsplasser igjen i vår vestlige verden. Dette er på lang sikt og satt på spissen. Kina og resten av Østen skal da vel ikke produsere alt for oss.
      Jeg hadde heller kjøpt en T-skjorte som var produsert her i landet enn en som var produsert i Kina. Det hadde vært no det.

      En by som Drammen med ca 60 000 innbyggere så får man ikke kjøpt ferskt kjøtt hos slakter?
      Det er jo helt utrolig...

      Nei, jeg driver ikke i noen butikkbransje…
      Mvh
      Totto Dahle
      www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
      Medlem Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Litt av skylden må kanskje de norske butikkene ta selv. Da jeg startet med hobbyen i 2008 og så meg om etter utstyr, så fant jeg bare det beste og først og fremst dyreste. Man trenger ikke AXI motor, Hyperion batterier og Hitec servoer når man skal bygge feks en Slowstick, men jeg fant sjelden noe annet, og da handler man selvfølgelig der man kan få utstyr som er bra nok til kanskje 1/5 av prisen. Det har heldigvis blitt bedre, og jeg handler faktisk mer i Norge nå enn for noen år siden.

        Comment


        • #5
          Blir nå lit sånn både og dette med vor en handler. På den lokale RC sjappa her er det kun isoportjaft med femioppset og få kjøpt. Heldigvis har de til nå hat fuel så jeg er nå innom fra tid til annen for å handle det. Men det er også det eneste de har som jeg har bruk for.
          Det går jo også at og ned med utvalget i norske nettbutikker før kunne jeg kjøpe med en YS motor fra RCpro men etter at jeg har kjøpt de de hadde har de ikke tatt inn nye så nå må jeg handle den slags fra Japan. Saito er det jo heller ikke noen her på berget som gidder og ta inn tiltros for at det er mange som bruker disse motorene. Jeg kjøper det jeg får tak i her i landet men det blir jo dessverre mindre og mindre.

          Comment


          • #6
            Handler konsekvent i Norge (i alle fall av annonsører her og på RS)
            Ekstrem motstander av outsourcing og handel utelands da det ødelegger
            det norske markedet...

            For øvrig enig i Kyrre at det fint kunne vært en "FirstPrice"-kategori i (i alle fall) de største butikkene.
            At man har et superbillig alternativ.

            Problemet med disse superbillige tingene er vel at de ofte ikke er så veldig bra. Blir mye retur og masse jobb
            og svært liten fortjeneste. Både RCPro og Elefun har noe av den beste servicen i landet, men den er definitivt ikke gratis.

            Edit: Hmm.. Jeg handla forresten propell + hub fra statene, men det produktet (Solo Props) finnes ikke i Norge.
            Også handla jeg den Bella Trike'n fra Hobbyking da, for et par år siden.
            Til mitt forsvar er de jo direkte kunde med annonser og sånt (Det er ikke GoogleAds nei)
            Last edited by xilian; 13-12-13, 12:33.
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Det som kanskje er mest forunderlig er at det er så mange norske butikker som ikke har skjønt at de må ta seg selv i nakken for å konkurrere mot de utenlandske nettbutikkene.

              Norske forhandlere har et stort konkurransefortrinn: nærhet til kunden og service. Hvis man har høye priser og service fra helvete, så har ikke butikken livets rett. Enkelte butikker butikker bruker dagesvis på å svare på mail (hvis de gidder å svare), og klarer ikke å svare på hvorvidt de har deler på lager.

              Rcpro og Elefun er hederlige eksempler på norske butikker som har BRA service. Jeg lar heller være å nevne hvilke butikker jeg har dårlig erfaring med, så får de heller dø en stille død i konkurranse med innen- og utenlandske butikker
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Å, jeg glemte en annen butikk som fortjener hederlig omtale: rc-batteri.no. Det er ingen vits å importere batterier fra Kina på egenhånd når man kan kjøpe det i Norge. De har god service, rask levering og fornuftige priser. De har rett og slett ødelagt markedet for stakkars Kinamann
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Elefun, RCpro og RCbatteri er kjempe butikker!!! Her i Bergen har vi to rc butikker, der den ene har voldsom trynefaktor, og det er veldig synd. Samt at de sjelden klarer å åpne butikken til riktig tid om morningen... Dette gjør at eg ikke handler der, men heller bestiller via nettet.
                  Kjell Ove
                  ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                  Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har så langt ikke noe annet enn gode erfaringer med norske nettbutikker, og jeg tror jeg har vært innom de fleste. Jeg har fått feil varer, eller fått feil antall noen ganger, men det har blitt ordnet opp i en fei hver gang, så jeg anser det ikke som noe problem. Og dette, samt at prisene har blitt bedre har som sagt ført til at jeg handler oftere hjemme, selvom HK fortsatt er min desidert største leverandør.

                    Comment


                    • #11
                      Ikke noe stygt om norske butikker, men når de tillater seg å ha et påslag på gjerne 50-60% i forhold til våre naboland (tenk autopatner, Head osv) så gidder ikke jeg legge igjen penger siden motivet for å drive butikk tydeligvis er grådighet...
                      Propellen skal være på toppen!
                      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                      Comment


                      • #12
                        +1 for god service hos Elefun. Dog har jeg inntrykk av at de er i ferd med å justere prisene sakte men sikkert oppover...

                        Opplevde forrige dagen når jeg bestilte et karosseri (til bil) fra xxxxx.no å få en mail dagen etter at det ikke var på lager. Det var på tilbud så jeg var storfornøyd med å kunne handle det i Norge til fornuftig pris. Skuffelsen ble derfor desto større når jeg allikevel måtte handle via Eaby.

                        Comment


                        • #13
                          Viktig å husk at det er førjulstid og krona er lav.. Så får mindre ved import og noe høyere priser siden folk uansett handler gavene dei trenger selv om prisene er noe høyere.
                          Rasmus Fauske
                          TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                          http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                          Comment


                          • #14
                            Rcbatteri ser bra ut for meg også, men kanskje mest rettet imot størrelser for heli og små fly.. Jeg sjekket når jeg handlet 6s8000mah, men fant ingenting.
                            Deretter sjekket jeg gensace priser i utlandet på såpass store batterier, og konkluderte raskt til at jeg bare fortsatte å kjøpe nanotech. Mest pga pris, men også siden jeg har tilgode å bli skuffet av de.

                            Elefun/rcpro blir brukt rett som det er her og! Får alltid raskt svar (viktig), og utvalget er bra. Rcpro har endel tregere postgang kontra elefun for min del, noe som ofte avgjør hvor jeg handler.
                            Ola G Bråten -77
                            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                            3DHS Slick 89" Q80-8m
                            Jeti DS-16

                            Comment


                            • #15
                              Jeg handeler fra de fleste i RC butikker Norge, litt her og der. Prioritet 1 er å handle fra Europa. Eller der jeg er på besøk. Da ser jeg etter proudly made in… en av grunnene til at jeg liker stevensaero . mulig jeg må kjøpe meg en EEO model igjen også, når hobbyrommet blir klart neste år
                              Andre ting vil jeg helst kjøpe i en lokal butikk og ikke inne på noen hel.. kjøpesentre. T-skjorter og slikt fra Janus osv.
                              Totto, veldig enig med deg. Problemet vårt er at det snart ikke finnes noe fagkunnskap igjen. Det blir jo moro når forsvaret ikke får klær,pga krig. Vi mangler mat pga vulkaner o.l. (kornlagrene er i andre land)
                              Slakter er det ikke i Sandefjord, men PÅ BRANDBU. Med noen tusen innbyggere har de (håper jeg fremdeles) den beste kjøttbutikken på østlandet. Det lukter godt, hyggelig betjening, fine priser og ikke minst ikke noe juks i maten.
                              Mvh Andreas
                              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                              PCM.at mye glede i litt carbon
                              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                              Comment

                              Working...
                              X