Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 meter Messerschmitt Me 109 F/G

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3 meter Messerschmitt Me 109 F/G

    Da er vi så smått i gang med bygge av en 3 meter Messerschmitt 109 G eller F modell, ikke helt bestemt meg ennå. En meget byggesterk og byggeflink kamerat som skal styre mesteparten av prosjektet men skal stå på det jeg klarer. Foreløpig er tegninger fra Taylor og Platt skrevet ut og det blir helt modifisert skalariktig og i tillegg moddet kropp vinge slik at modellen bygges med understell i kroppen. Operative slats, originale flaps og bevegelige deler på coolere skal bygges.

    Click image for larger version

Name:	2013-12-17 22.12.08.jpg
Views:	1
Size:	51.3 KB
ID:	635601


    Kroppen i seg selv blir ca 2,7 meter.

    Neste tegning ser dere "motoren" med sorte markerte kanter med giret som skal på. Propadapteret blir litt lenger og svinghjulet på giret må moddes litt for å få lirket den inni. Motoren blir en tresylindret Kolm 150. Ser ikke ut som vi klarer helt skalapropell på 34" trebladet men 32" får duge.

    Click image for larger version

Name:	2013-12-17 22.25.22.jpg
Views:	1
Size:	49.7 KB
ID:	635602

    Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1387220217902.jpg
Views:	2
Size:	66.5 KB
ID:	635603

    Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1387024392451.jpg
Views:	2
Size:	59.7 KB
ID:	635604

    Kan garantere at det ikke blir frekvente oppdateringer men skal prøve å holde liv i tråden fra A til Å.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Du mangler noen thanks i dag ser jeg, mulig de ble både skrive og målløse Denne blir rå, fantastisk at du gjør det. Og med den motoren
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      Det her blir skikkelig spennende!
      Spenstig gjort å gå på et sånt prosjekt, ikke akkurat noen parkflyer for å si det mildt....
      Men jeg lurer på en ting egentlig, hvor får du/dere flydd dette etter hvert?
      Trenger vel en ganske solid stripe for innflyging/lande og stoppe denne kjerra vil jeg tro.

      Comment


      • #4
        Hei,

        Gratulerer med et helt fantastisk prosjekt !
        Blir morro å følge med på
        Mvh
        Totto Dahle
        www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
        Medlem Agder Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Dette blir helt rått!
          Skal bli spennende å følge fortsettelsen.
          Gratulerer.

          Comment


          • #6
            En skalapropell ville vært 35,8" Men tror ikke en 32" vil virke liten på dette prosjektet. Hvis modellen er på 3 mtr vil det si 1/3,3 skala
            Blir spennende å se hva som kommer ut av dette, forøvrig ett flott motoroppsett og rå lyd
            Balsa

            Comment


            • #7
              Originally posted by SmurfAir View Post
              hvor får du/dere flydd dette etter hvert?
              Trenger vel en ganske solid stripe for innflyging/lande og stoppe denne kjerra vil jeg tro.
              Dette må vel Affa egentlig svare på selv, men for oss andre er det bare en plass som gjelder her, og det er Warbird Weekend ..
              UIAF..

              Panzertøfft prosjekt Affa!
              __________________________________________________ ___
              Jørn Kaasbøll
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #8
                Ikke noe problem å fly denne modellen på Skoger. Her flyes det jevnlig med 4 motors 3,5mtr i spenn Regner med at denne kommer inn i gangfart med alle slats og flaps ute
                Her er Affas sin AT6 med spenn på 342cm og Moki 250 i aksjon på stripa

                Og Bjørn sin Lancaster
                Last edited by Wulf; 19-12-13, 11:08.
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Wulf View Post
                  Ikke noe problem å fly denne modellen på Skoger. Her flyes det jevnlig med 4 motors 3,5mtr i spenn Regner med at denne kommer inn i gangfart med alle slats og flaps ute
                  Målet er at den skal flys både på Skoger og Westwings i Lier, men jomfruturen tror jeg skal tas ett annet sted. Greit å feige ut litt da.....

                  Selve prosjektlederen er ganske beskjeden av seg men er en fantastisk bygger, både på struktur, finish og ikke minst skalalikhet så gleder meg sinnsykt til prosjektet.

                  Det ble sterkt vurdert denne i 1:4 skala med vsp på 248 men det ble avvist av meg for å få til en skikkelig godlåt motor. Det er en trang og krevende nese å få noe som helst inn i. Når det da finnes ferdig kit i 3m så ble det nettop valgt pga det. Da finnes det spinner, understell, cockpit osv så man slipper å lage alt.
                  Last edited by affa; 19-12-13, 12:28.
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Hvilket show det blir når du flyr denne. 3 meters, he he, skikkelige greier så det holder. Skal bli moro å følge med på.

                    Comment


                    • #11
                      Alf hvor får en kjøpt denutveksligs drev dingsen. som er satt på Kolm motoren din.

                      -t.bakken

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Pistepirkko View Post
                        Alf hvor får en kjøpt denutveksligs drev dingsen. som er satt på Kolm motoren din.

                        -t.bakken
                        Balsa

                        Comment


                        • #13
                          Ser det nå av onboard video fra Lancasteren til Wulf, at det er vesentlig lenger bort til skogkanten i den ene enden av stripa enn jeg trodde....
                          Den motorlyden er bare ren musikk for ørene!!!
                          Så grom å lavfrekvent at ingen kommer til å oppfatte det som støy.

                          Comment


                          • #14
                            Videokameraet var festet på min Messerschmitt 110. Lancasteren tilhører Bjørn/Jamie
                            Balsa

                            Comment


                            • #15
                              Er litt på på søken etter materialer, noen som vet om 3 mm bjørkefiner eller sterkere som har min 3 lag og som fåes i 240cm lengder? Alternativt 1,5mm som jeg kan skjære to av hver og laminere med glassfiber eller krabonstrie
                              Last edited by affa; 20-12-13, 14:47.
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X