Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viking 2E Race

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Viking 2E Race

    I går kom den i posten, drøyt 13 måneder etter bestilling. Var klar over lang leveringstid på forhånd. Når det kom mail fra Jiri (produsent) om at modellen var klar, hadde jeg faktisk glemt at jeg hadde bestilt den…

    I første omgang blir det bare noen bilder tatt innendørs i litt dårlig lys, etter hvert blir dette en byggetråd. Vet det er flere tilsvarende modeller på vei til landet, så hyggelig om flere bidrar.

    Kvaliteten er utrolig i forhold til hva man betaler. Modellen er ganske komplett med motorspant, ferdige rorhorn og deler til linker. Følger og med spant til MPX kontakter mellom frem- og bakdel av kroppen, samt plate til å montere haleservoer i. Servodeksel var det og med.

    Tidsperspektiv i forhold til når denne skal være ferdig har jeg ikke. Jobber 100% og vel så det, studerer 50%, og har en modell som skal ferdigstilles før jeg begynner på denne. Kanskje til sommeren?

    Har litt planer om hva som skal inn i modellen. Motor blir Jeti Phasor 2026/3600, ESC Jeti Spin 160. 6s 2200 mAh lipo. Med 16x16 RFM blir vel det drøyt 4000 watt. Søk etter Viking 2E race på google eller youtube så dukker det opp video av modellen med det oppsettet.

    God plass til 6S 2700 mAh i kroppen, men det blir overkill og litt tungt. Kanskje kjøre 5S 2700 mAh i starten, vet ikke helt enda.

    Servoer i halen blir JR DS285MG, i vingen s.Bus utgaven av futaba S3150. Futaba mottaker med telemetri og 5s AA eneloop så langt bak i bommen som nødvendig for å få riktig CG.
    Attached Files
    Last edited by AudunT; 19-12-13, 16:23.
    Audun

  • #2
    13 måneder var jo ikke verst =)

    den så svær ut. Vitale mål? pris?
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Hvilken utgave av s.bus servoer skla du ha i vingen?
      Det finnes både 3172 og 3174 som har samme hus som 3150.
      3174 er vist nok betydelig raskere enn 3172.
      Jan Eric Klausen
      Forus RC Klubb

      Comment


      • #4
        Originally posted by xilian View Post
        13 måneder var jo ikke verst =)

        den så svær ut. Vitale mål? pris?
        Lenge å vente - men går jo ikke hver dag å sjekker postkassa når man klarer å glemme hele greia. Hadde sikkert gått noe fortere om jeg hadde mast litt, mener leveringstiden normalt er 8-9 måneder.

        Størrelse er jeg ikke 100% sikker på hva som oppgis fra produsent, men som andre F3F/B modeller så er den nok ca 3 meter brei og 1,5 meter lang. Satser på en vekt på ca 3 kg. Pris er bra, ca kr 6.200 inkludert frakt, før MVA.

        Originally posted by Ja9 View Post
        Hvilken utgave av s.bus servoer skla du ha i vingen?
        Det finnes både 3172 og 3174 som har samme hus som 3150.
        3174 er vist nok betydelig raskere enn 3172.
        Jeg får se hva som er tilgjengelig når jeg kommer så langt, har ikke satt meg skikkelig inn i alternativene. Tanken er i allefall at s.Bus er greit når man skal ha mottaker langt bak i bommen, for da er det så enkelt å bare koble til den ledningen som er der uten å tenke på hvilken kanal den går til.
        Audun

        Comment


        • #5
          Har produsenten noen hjemmeside? Så ut som en flott model.
          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
          På vei inn i Hangaren.
          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

          Comment


          • #6
            Skal du ha det virkelig enkelt med opplegg for vingeservoer så er jo Futaba 3173 ett supert valg:
            Der Himmlische Höllein GmbH & Co. KG - Bitte beachten Sie!
            Jan Eric Klausen
            Forus RC Klubb

            Comment


            • #7
              Endelig.. Har og en på vei...
              Blir å gå for 3156 servoer i halen og vanlige 3150 med kulelager ramme, en vel utprøvd kombinasjon i denne...
              De video'ene jeg har sett så ser det ut som denne modellen trivs bedre med 17x13...

              Ser fram til bygge blog..
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • #8
                Gratulerer!

                Lekkert var det i hvert fall, ser ganske vass ut!
                Håper du får mange fine og avkoblende turer på hang med denne.
                Ror-overføringene på vingene ser fine ut.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Stin View Post
                  Har produsenten noen hjemmeside? Så ut som en flott model.
                  http://www.f3x.cz/viking2-e.html
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ja9 View Post
                    Skal du ha det virkelig enkelt med opplegg for vingeservoer så er jo Futaba 3173 ett supert valg:
                    Der Himmlische Höllein GmbH & Co. KG - Bitte beachten Sie!
                    Ser fine ut mtp kabling, takk for tips! Vet du om det finnes servorammer med kulelager til disse? Det finnes det endel utgaver av til de med samme form som vanlig S3150.
                    Audun

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jijohans View Post
                      Endelig.. Har og en på vei...
                      Blir å gå for 3156 servoer i halen og vanlige 3150 med kulelager ramme, en vel utprøvd kombinasjon i denne...
                      De video'ene jeg har sett så ser det ut som denne modellen trivs bedre med 17x13...

                      Ser fram til bygge blog..
                      Jepp, 17x13 er og et alternativ. Flyr tilsvarende størrelse modell nå med NEU med KV på 2700 og 6S med 17x13. Har prøvd den med 16x13 uten å merke veldig stor forskjell, annet en at modellen føles litt raskere og med litt mindre trekkraft.

                      Poenget med 16x16 er at den har ganske mye areal (RFM 16x16 bred), og betydelig mere pitch speed enn 17x13. Forskjellen er noe slikt som 180 vs 220 km/h pitch speed, og omtrent samme strømtrekk. Altså blir det dårligere akselerasjon frem til propellen biter skikkelig, men så er den raskere med 16x16.

                      Hvilke farger og hvilken utgave har du bestilt, Jim? Planer for drivlinje?
                      Audun

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by AudunT View Post
                        Ser fine ut mtp kabling, takk for tips! Vet du om det finnes servorammer med kulelager til disse? Det finnes det endel utgaver av til de med samme form som vanlig S3150.
                        3173 servoene er relativt nye så jeg tror ikke det finnes så mange servorammer tilgjenngelig enda.
                        Jeg har 3172 i vingen på en av F3F modellene mine ( den er ikke flydd enda ) og selv på 2s lipo så synes jeg de virker noe trege.
                        Det er ikke sikkert det har noe å si når flyet er i lufta.
                        Jeg flyr heller ikke med Futaba så de er ikke satt opp i s.bus
                        Jan Eric Klausen
                        Forus RC Klubb

                        Comment


                        • #13
                          Pass på RFM 16 x 16, den tåler ikke kraftig motorbrems ala F5B, da sprekker/knekker den i rota. Tar et blad avgårde på egenhånd er det også en betydelig risiko for at modellen tar samme veien (rett i glass og metall avfall)
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by OTA View Post
                            Pass på RFM 16 x 16, den tåler ikke kraftig motorbrems ala F5B, da sprekker/knekker den i rota. Tar et blad avgårde på egenhånd er det også en betydelig risiko for at modellen tar samme veien (rett i glass og metall avfall)
                            Takk, det var jeg ikke klar over!

                            Ser ut til at 17x13 fra GM eller RFM er eneste skikkelige alternativ til fly i denne størrelsen. Moro med god akselerasjon som disse propellene gir, men jeg ønsker meg litt mer toppfart.

                            Fortsatt endel tid til å forske på dette, så kommer nok frem til noe lurt.

                            Hva var det du hadde i stor ceresen?
                            Audun

                            Comment


                            • #15
                              Jeg spesialbestilte en 3 bladet GM 18 x 20 for den. Georgi Mirov (GM) kan tilpasse den pitchen du trenger, siden mye av total pitchen til en standard GM 18 x 21 ligger i huben. Da har man muligheten til å leke seg litt med samme blad som utgangspunkt.
                              Jeg angret ikke et sekund på 3 bladet propell, det ga godt bitt i akselrasjon, kombinert med god fart. Så var jo propellen et smykke i seg selv også, hvis man skal innrømme litt snobberi.
                              Nå skal det vel nevnes at RTF vekt på Ceresen lå rundt 5kg, så der er manglende akselrasjon betydelig mer fremtredende enn en 3m, men som det nevnes her så er det ikke veldig mange valg på propellsiden til de litt tyngre modellene som man samtidig ønsker litt god fart på.
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment

                              Working...
                              X