Announcement

Collapse
No announcement yet.

Henseleit MP XL-E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Henseleit MP XL-E

    Click image for larger version

Name:	$_3.JPG
Views:	1
Size:	81.0 KB
ID:	635616Etter å ha eid og fløyet diverse Align 550, 600 Pro, 700, Goblin 700/500 har jeg nå klart å anskaffe meg en strøken, Henseleit MP XL-E. Rigid FBL hode, og Kontronik motor. Har stadig vært på utkikk etter noe sånt, og fant denne en lørdag på eBay. Etter en time var auksjonen over, og heliet var mitt. Fikk det i går (fra Maine, USA). Må si jeg er fascinert og imponert. Utrolig kompakt og lett konstruksjon.

    Ser ingen tråder der andre i Norge har/ har eid og fløyet denne, så føler meg ganske så alene med den. Skal fylle den med JR 8717 og en eller annen Futaba på halen. Er vant med Vbar, så går nok for en til til denne. Mange vil sikkert si at jeg bør styre unna diverse regulatorer, men tror likevel jeg satser på en Castle Edge HV 160, siden jeg har den i Goblin 700'n, og ser ut som den funker fint. Jeg er ingen mester 3D-pilot. Liker å fly roligere og større manøvre (hadde vært F3C-pilot dersom vi hadde hatt miljø for det her i Bodø). Har en god, gammel Caliber med Staysee-kropp stående på hylla. Den skal flys til våren.

    Håper med denne tråden å få inputs og tips fra dere med mye bredere erfaring enn meg

    Finn, Bodø
    Last edited by mavpro; 20-12-13, 10:18.

  • #2
    Flott at du skal legge ut masse fler bilder av modellen i løpet av helga
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Jo, her er noen flere bilder. Hadde håp om at det skulle finnes noen flere med samme helikopteret i landet.. Click image for larger version

Name:	$_3 (7).JPG
Views:	1
Size:	87.5 KB
ID:	605336

      Comment


      • #4
        Egentlig en ufattelig enkel konstruksjon
        Click image for larger version

Name:	$_3 (2).JPG
Views:	1
Size:	89.4 KB
ID:	605337

        Comment


        • #5
          Halekonstruksjonen ligner på mye annet, men presisjonen overgår alt jeg har sett tidligere.
          Click image for larger version

Name:	$_3 (10).JPG
Views:	1
Size:	86.3 KB
ID:	605338

          Comment


          • #6
            Er det like trangt om bord som på TDR ville jeg gått for en Jive HV regulator for å slippe problemer med plassering av ESC eller mottakerbatteri.

            Ellers lykke til med TDR'en sin forgjenger. Men Kontronik motor sier du? Den lignet ikke noe jeg har sett, men det er en gammel type kanskje?
            Er hodet bygget om og forresten? MP XL-E kom med flybar så vidt jeg vet, men kan ikke se noe padler på din.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Tror ikke det skal by på problemer med plass for utstyret. Ifølge selger, er det en Kontronik 32-3 motor for 12 s. Hodet skal være flybarless for XL-E, men er vel muligens det samme som på TDR?

              Comment


              • #8
                Det er ikke et TDR hode nei. Bladgriperne kankje, men ingenting annet er i nærheten av å likne TDR.
                Mulig Jan har laget et konverteringskit til den, men jeg så ingenting i farten i webshopen hans.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Jeg har farfaren til Mp, en Tree Dee NT 2002.
                  Legger med noen bilder av den så kan dere sammenligne. Denne kan også bygges om slik at den får Rigid FBL hode.
                  Denne maskinen har det anbefalte orginaloppsett; kjører 4,8v Futaba servoer S9206 med en OS MAX 91FX-HGL med Løtterle carb og Hatori 700 pipe.
                  Kan si den er sær på fuelen 0 nitro og 12% olje og kjører 4,8v oppsett for å ha et så lavt stømforbruk som mulig, bruker da en liten batt pakke og for da optimal CG.
                  Er oppgradert med nyere gyro en Futaba Gy 611.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_1518.jpg
Views:	1
Size:	102.6 KB
ID:	605339Click image for larger version

Name:	IMG_1524.jpg
Views:	1
Size:	75.1 KB
ID:	605340Click image for larger version

Name:	IMG_1525.jpg
Views:	1
Size:	71.3 KB
ID:	605341Click image for larger version

Name:	IMG_1531.jpg
Views:	1
Size:	85.5 KB
ID:	605342Click image for larger version

Name:	IMG_1532.jpg
Views:	1
Size:	115.3 KB
ID:	605343
                  Last edited by Røde Baron; 20-12-13, 21:20.
                  Hansi

                  Comment


                  • #10
                    kult , hmm var ikke klar att de hade nitro
                    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                    HD 500 Cell : brain2

                    DX9

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Røde Baron View Post
                      Jeg har farfaren til Mp, en Tree Dee NT 2002.
                      Legger med noen bilder av den så kan dere sammenligne. Denne kan også bygges om slik at den får Rigid FBL hode.
                      Denne maskinen har det anbefalte orginaloppsett; kjører 4,8v Futaba servoer S9206 med en OS MAX 91FX-HGL med Løtterle carb og Hatori 700 pipe.
                      Kan si den er sær på fuelen 0 nitro og 12% olje og kjører 4,8v oppsett for å ha et så lavt stømforbruk som mulig, bruker da en liten batt pakke og for da optimal CG.
                      Er oppgradert med nyere gyro en Futaba Gy 611.
                      [ATTACH=CONFIG]74303[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74304[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74305[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74306[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74307[/ATTACH]
                      Artig! Har en gammel kompis som kjøpte NT da den kom på markedet. Han har den enda. Husker at han kom veldig langt, veldig raskt med dette vidunderet. I den tiden fløy jeg Concept 60 SR II. Husker en stor miss ved NT; litt for hard touchdown, så røyk gearet i pitchservoen. Merkelig konstruksjon, der hele swaybaren med padlene og det hele beveget seg opp og ned sammen med pitch. Ble mye masse hengende på en enslig servo. Men du vide verden som den maskinen presterte

                      Takk for at du deler dette på denne tråden!

                      Comment


                      • #12
                        MP-XL kom også i glow version, disse begynner jo å dra på "åra" men jeg syntes nå det er morro med disse "old school" maskinene
                        Samtidig har jo mr Henseleit fortsatt komplett delelager
                        Hansi

                        Comment


                        • #13
                          NT har jo det man kaller MFS (moving flybar system) og ccpm swash mixing . Fordelen med det var at man da kunne bruke kortere servoarmer. Da det er to stk nylon gear i servoen er disse utsatt ja.
                          Ikke rart at drevsettene selges i 5 pack
                          Hansi

                          Comment


                          • #14
                            Synes motoren ligner mistenkelig på en Actro jeg !? Actro var mer eller mindre konge på haugen for elektro motorer for større E helier for noen år siden.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Røde Baron View Post
                              MP-XL kom også i glow version, disse begynner jo å dra på "åra" men jeg syntes nå det er morro med disse "old school" maskinene
                              Samtidig har jo mr Henseleit fortsatt komplett delelager
                              Click image for larger version

Name:	DSC00223.jpg
Views:	1
Size:	91.9 KB
ID:	605355
                              Her Hans Inge fant på internett , vi snakkes

                              Comment

                              Working...
                              X