Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerfly som kan lande på vann? sjøfly/flybåt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by SmurfAir View Post
    Denne f. eks. koster 2350,- da er det med en god 8 kanalers full-range mottaker som også har S-Bus. (S-bus er en databus, som f.eks. på et multikopter med en dji-kontroller, så klarer du deg med en kabel mellom mottaker og flight-controlleren). Alle kanalene sine data blir overført via en standard 3-leders servokabel.
    Er en god radio, men den støtter ikke telemetri da.
    Med Jr XG 8 må du opp en drøy tusenlapp.
    Når jeg startet opp igjen etter mange års pause, kjøpte jeg en ny Spektrum DX6i, men den hadde dårlige potensiometere på stikkene og ble returnert pronto.
    Mulig jeg var uheldig, de selges i stort antall... men jeg leste mye om akkurat det og det var slett ikke uvanlig.

    Men det selges mange lite/pent brukte radioer av god kvalitet til en god pris, sjekk f. eksempel Rcmarked.no
    404 - File or directory not found.
    Ligger bla. to stk. Futaba T8j der nå, blir de ikke solgt fort så er det bare å prute
    Det var ikke en avskrekkende pris nei!
    Virker som om den har godt med funksjoner og (men må innrømme at mye av det er totalt gresk for meg. Sist jeg var borti RC så var det ikke noe 2,4GHz og krystallbytting for å ikke få krøll når man va flere på samme stedet, hehe)
    Jeg bor på Svalbard for tiden, så slipper unna momsen. Såfremt frakten ikke blir i overkant, så kan jeg kanskje strekke meg til ny 8-kanaler allikevel!
    Har du/dere noen eksempler på hva ekstra kanaler ut over høyde, side, balanseror, throttle og flaps brukes til? (sist jeg hadde egne RC-ting så var det bil...)

    Comment


    • #17
      Mulig du vil like Telemetri, Så er du rimelig sikker på at dette er greie, ville jeg kjøpt det.
      Lys av,på
      understell.inn og ut
      karamell dropp
      Bilder/video? osv..
      7 kanaler er et minimum. Ved 2 balanserors servoer feks bruker du fort opp noen utganger på mottageren.
      Slipper du moms er det vell bare løp å kjøp mens du kan
      Mvh Andreas
      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
      PCM.at mye glede i litt carbon
      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

      Comment


      • #18
        Originally posted by Sundtair View Post
        Mulig du vil like Telemetri, Så er du rimelig sikker på at dette er greie, ville jeg kjøpt det.
        Lys av,på
        understell.inn og ut
        karamell dropp
        Bilder/video? osv..
        7 kanaler er et minimum. Ved 2 balanserors servoer feks bruker du fort opp noen utganger på mottageren.
        Slipper du moms er det vell bare løp å kjøp mens du kan
        Takk for infoen!
        Hvis man har to balanserorservoer, kan ikke de kobles på samme kanalen på mottakeren? Lodde sammen ledningene til en kontakt f.eks?
        Telemetri høres jo fristende ut (Jeg er kronisk avhengig av dingser.. kjøpte til og med radar til den lille 22-fots båten min...)
        Hva brukes det i praksis til? All info er jo selvsagt kjekk å ha, men er det noe som virkelig nærmer seg ett must-have?

        Comment


        • #19
          Du kan koble begge servoene til en Y-kabel, men det er gammeldags. Bruker du en kanal til hvert balanseror så får du muligheten til å justere dem uavhengig av hverandre. Du kan også bruke dem som flaps (flaperons kalles det). På Beaveren trenger du bare seks kanaler, selv med såkalt dual ailerons, men kjøp deg en radio med så mange kanaler du har råd til. Jeg er tilhenger av Spektrum radioer (har DX8 selv), de er meget brukervennlige og man får veldig billige mottakere fra Asia. De er uoriginale, men fungerer helt fint. I tillegg får man også tilgang til både fly og helikoptre fra E-Flite/Parkzone med innebygget mottaker.

          Comment


          • #20
            Jeg tror dere har overbevist meg om å kjøpe en 8-kanals radio!
            Både Futaba T8J og Spektrum DX8 ser ut som fine radioer (så langt en nybegynner som meg klarer å bedømme ihvertfall) så det er mildt sagt ikke lett å bestemme seg!
            Hvis jeg kjøper Beaver'en og en radio. Hva trenger jeg da av ladere, batteri, etc i tillegg? Hva er must-have, og hva er kjekt å ha?

            Comment


            • #21
              Det følger med en enkel lader, men uten strømforsyning... den er beregnet på en 12-volt kilde.
              Så du må enten skaffe en trafo eller koble den på et bilbatteri....
              Men det er heller dårlige greier, kjøp heller en computerlader som har ladeprogrammer for mange forskjellige batterityper, mere "intelligens" og "Storage-program" som halvlader batteriene og regulerer spenningen til ca. 3.85 volt pr. celle da du skal legge fra deg batteriet en stund, uten at det skal bli brukt.
              De har også en utladingsfunksjon, dersom du har ladet batterier men ikke får flydd med det første , noen (som min) har også usb-grensesnitt, så du kan sjekke helsen til cellene i batteriet.
              Disse laderne får du fra ca. 500,- og oppover inkludert trafo og diverse kabler og kontakter for diverse batteri/kontakttyper.
              Les om šLiPo" batterier og ta alle forhåndsregler du kan!

              Til sendere kan du bruke alkaliske tørrbatterier, eller kjøpe en oppladbar pakke som passer til den.
              De fleste 8-kanalers radioer har begge mulighetene.

              Det følger med 1 LiPo pakke sammen med beaveren, det gir strøm til både motor og mottager via en "ESC" (Electronic speed-Controller) og den har innebygget (BEC) som gir 5 til 6V til mottakeren, så du trenger strengt tatt ikke flere batterier.
              Men det er lurt å kjøpe et eller to ekstra, så når du først er ute å flyr, så får du flydd mer enn noen minutter..

              Comment


              • #22
                Nok en gang takk for hjelpen! Det ser ut som om det blir bestilling når det begynner å nærme seg slutten av mørketiden.

                Comment


                • #23
                  Hei.
                  Mange gode råd her.
                  Men ingen har spurt om ditt ønske om å kombinere modellflyving med bruk av din nye 22 fots båt.
                  Siden du har radar på denne så antar jeg at den går i saltvann?
                  Kanskje andre har bedre erfaringer enn meg med kombinasjon RC-modell og saltvann. Men min erfaring med sjøfly tilsier at det spruter ganske mye vann opp fra flottører, som kommer i kontakt med motor osv. Et elektrofly trenger også ganske god kjøling til ESC'en (fartsregulatoren) og det er derfor vanlig å ha god gjennomstrømming av luft gjennom kroppen. (Med tilhørende spruting av saltvann inn i kroppen.)
                  Det har blitt "hintet" tidligere at du bør lære deg å fly fra fast grunn før du gir deg i kast med flyving fra vann.
                  Jeg syntes ikke disse hintene var sterke nok. Dette er et absolutt "must" dersom du ønsker å lykkes, noe jeg selvfølgelig håper at du gjør. Flyving med sjøfly, med bølger og det hele, er mye mer krevende enn flyving fra en vanlig rullebane. Men veldig gøy når man har lært de grunnleggende teknikkene!
                  Har du en modellflyklubb i nærheten av der du bor?
                  I så fall anbefaler jeg at du tar kontakt med denne for å komme igang. Det har vist seg mange ganger at dette er vel verdt litt ekstra tid og arbeid. Dersom du oppgir hvor du bor så kan kanskje noen gi råd om nærmeste klubb?

                  Lykke til.
                  Mvh Magne

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by SmurfAir View Post
                    Det følger med en enkel lader, men uten strømforsyning... den er beregnet på en 12-volt kilde.
                    Så du må enten skaffe en trafo eller koble den på et bilbatteri....
                    Men det er heller dårlige greier, kjøp heller en computerlader som har ladeprogrammer for mange forskjellige batterityper, mere "intelligens" og "Storage-program" som halvlader batteriene og regulerer spenningen til ca. 3.85 volt pr. celle da du skal legge fra deg batteriet en stund, uten at det skal bli brukt.
                    De har også en utladingsfunksjon, dersom du har ladet batterier men ikke får flydd med det første , noen (som min) har også usb-grensesnitt, så du kan sjekke helsen til cellene i batteriet.
                    Disse laderne får du fra ca. 500,- og oppover inkludert trafo og diverse kabler og kontakter for diverse batteri/kontakttyper.
                    Les om šLiPo" batterier og ta alle forhåndsregler du kan!
                    Er på utkikk etter en ny lader. Har du noen gode forslag til en med de funksjonene du nevner?

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Magne_H View Post
                      Hei.
                      Mange gode råd her.
                      Men ingen har spurt om ditt ønske om å kombinere modellflyving med bruk av din nye 22 fots båt.
                      Siden du har radar på denne så antar jeg at den går i saltvann?
                      Kanskje andre har bedre erfaringer enn meg med kombinasjon RC-modell og saltvann. Men min erfaring med sjøfly tilsier at det spruter ganske mye vann opp fra flottører, som kommer i kontakt med motor osv. Et elektrofly trenger også ganske god kjøling til ESC'en (fartsregulatoren) og det er derfor vanlig å ha god gjennomstrømming av luft gjennom kroppen. (Med tilhørende spruting av saltvann inn i kroppen.)
                      Det har blitt "hintet" tidligere at du bør lære deg å fly fra fast grunn før du gir deg i kast med flyving fra vann.
                      Jeg syntes ikke disse hintene var sterke nok. Dette er et absolutt "must" dersom du ønsker å lykkes, noe jeg selvfølgelig håper at du gjør. Flyving med sjøfly, med bølger og det hele, er mye mer krevende enn flyving fra en vanlig rullebane. Men veldig gøy når man har lært de grunnleggende teknikkene!
                      Har du en modellflyklubb i nærheten av der du bor?
                      I så fall anbefaler jeg at du tar kontakt med denne for å komme igang. Det har vist seg mange ganger at dette er vel verdt litt ekstra tid og arbeid. Dersom du oppgir hvor du bor så kan kanskje noen gi råd om nærmeste klubb?

                      Lykke til.
                      Mvh Magne
                      Det var min forrige båt jeg beskrev, men håpet om å bruke neste båt som "base" var poenget. men jeg ser ditt og andres poeng, begynn på land! Og det kommer jeg til å gjøre.
                      Jeg skal flytte til ca til Carl Berners plass i Oslo og er selvsagt interesert i å komme i kontakt med nærmeste klubb
                      Igjen tusen takk for all hjelp!

                      Comment


                      • #26
                        funcub klar for flight 404 - File or directory not found.
                        Mvh Andreas
                        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                        PCM.at mye glede i litt carbon
                        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Sundtair View Post
                          funcub klar for flight 404 - File or directory not found.
                          Den funcub'en så ikke dum ut den heller.
                          Men jeg tror jeg venter med å kjøpe noe til jeg har flyttet sørover til våren.
                          Transport av relativt skjøre ting herifra er risikosport

                          Comment


                          • #28
                            Funcub flyr nærmest av seg selv, og du trenger ikke store plassen forå fly den. Når du blir vandt med stikka, så kan man herje skikkelig med denne. Den 2-motors saken du linket til vil nok fort bli kjedelig når du blir varm i trøya.

                            Det eneste jeg har å utsette på Funcub er understellet som er for svakt. Men det er veldig enkelt å modifisere. Min lander fint på vanlig gress uten å tippe over.
                            Du får flottører til Funcub som ekstrautstyr.

                            Comment


                            • #29
                              Torsen mener akkurat det samme som meg ser jeg.
                              Jeg kan også si med en gang at Multiplex i min mening har en bedre foamkvalitet også. Jeg har en STM FW190, og det er det flyet jeg har som har desidert dårligst kvalitet. Men samtidig så kostet det bare halvparten av andre warbirds. Så utifra det så ville jeg valgt noe annet, siden STM sine trainere ikke er så mye billigere enn feks Parkzone, Hobbyzone, Eflite, 9 Eagles, Multiplex osv.

                              Tror nesten alle som produserer trainere produserer også flottører, så man kan kjøpe den størrelsen man trenger, og montere. Dette gjelder hvertfall Hobbyzone, og Eflite.

                              Det ble nevnt at saltvann ikke er så bra, og det er helt riktig. Men det er nok noen modeller som er mer lukket enn andre. Så det kan jo være en ting å tenke på ved kjøp av fly. Et problem, er at med mindre erfaring, så virker alle råd gode. Og de fleste er det... Men hva som passer deg best er desverre noe du må finne ut av selv. Jeg har kjøpt mange fly for å finne ut hva jeg liker, mens andre klarer seg med et. Ellers er trainere utrolig kjedelige å fly syns jeg, så etter en flytur måtte jeg modifisere om alt for at det skulle gi meg noe. Så jeg personlig ville anbefalt deg noe du kan vokse i. Og Funcub er best da rett og slett. Hold deg unna fly som har har kun haleror, ballanseror burde også være med. Ellers må du mekke masse, med mindre du vil, det er moro, men ikke for alle.. Funcub er også en veldig etablert modell, så det er tonnevis av filmer, og annen informasjon om hva folk har gjort med flyet. Større motor, flaps osv. Lykke til! Og håper det hvertfall blir et kjøp, og uansett hva, så kommer det garantert å bli moro!

                              Comment


                              • #30
                                STM Beaveren er bare helt genial!! Finner ikke noe bedre nybegynner fly som gir mere for pengene!
                                Lars Petter Nesse

                                Votec 322 40% 3W170cs
                                Extra 330 40% 3W212cs

                                Comment

                                Working...
                                X