Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flyeaglejet F15c 1:9,5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flyeaglejet F15c 1:9,5

    Da er jeg endelig igang med mitt første turbinprosjekt. Jeg har lenge vurdert hva jeg skulle kjøpe og fått mange tips, men jeg endte til slutt opp med en f15c i skala 1:9,5 fra flyeaglejets. Jeg kan minimalt om turbiner og oppsett av en jetmodell, så her har jeg mye å lære. Modellen er ferdig bygd og understell og luker er montert. Det sitter JR 8611A servoer på elevons og flaps. Er dette en gode og sterke nok servoer til å bruke i jet? Er selv hitec-mann og skeptisk til å bytte merke fra noe jeg vet fungererVurderer å sette inn Hitec Tg7955 som drar 24kg, iallfall på elevons. Men er litt i tenkeboksen. Ang turbin er jeg også usikker på hva jeg bør velge, men jeg har tenkt litt på en kingtech 140 med kerostart pga litt hyggeligere pris enn mange andre kjente merker, og pga jeg har hørt at kingtech skal være en veldig bra turbin. Hva mener dere?
    Bør jeg gå for kero eller gasstart? Ang oppsett av retract, bremser og luker tenkte jeg å prøve en airpower multi valve boks som justerer dette alt i ett. Noen som har erfaringer med denne?
    Jeg har hørt at mange kjører med kun elevons(mixe balanseror på høyderorene) på denne og bare bruker flaps på vingene. Er dette en god løsning? Balanserorene på vingene er veldig små og de vil sikkert ikke være så effektive spes i lavere hastighet. Høyderorene derimot er veldig store og gir mye respons.
    Noen som har erfaringer med denne modellen??
    Attached Files
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

  • #2
    Tøft Ole. Har ingen erfaring med hverken modell eller turbin å hjelpe deg med. men de JR servoene drar vel 23 kilo de også. Jeg har ihvertfall god erfaring med jr servoer. om ikke akkurat denne typen. Men man vil jo ha noe som man vet fungerer i en slik maskin.

    Lykke til
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Takk for det Blir artig det her. Ja, servoene bør vel være sterke nok Jeg har forsåvidt prøvd noen JR servoer for noen år siden og aldri hatt noe problemer, men greit å være på den sikre siden Det er viktig at de er presise, sentrerer bra og ikke har noen slark som i verstefall kan føre til flutter. Det blir jo ikke så mye viberasjoner i en jet i forhold til en acro\3d modell med stor bensinmotor, så sliter mindre på servoene, men uansett greit å ha overkill servoer

      Originally posted by tyor View Post
      Tøft Ole. Har ingen erfaring med hverken modell eller turbin å hjelpe deg med. men de JR servoene drar vel 23 kilo de også. Jeg har ihvertfall god erfaring med jr servoer. om ikke akkurat denne typen. Men man vil jo ha noe som man vet fungerer i en slik maskin.

      Lykke til
      Ole Kr Follstad

      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
      EF Extra 300 60"
      EF Extra 300 104" Eme120
      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
      ESM Bearcat, NGH 38cc
      Phoenix p51D Mustang, Dle55
      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
      Hangar 9 Piper cub 1\4
      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

      Comment


      • #4
        Gratulerer med flott maskin Ole! Servoene Geir solgte med maskina bør holde i massevis. Jeg har 7955TG på min maskin. De fulgte med da jeg kjøpte flyet. Jeg har ikke ailerons på mitt fly så jeg har tailerons i stedet, og man merker ikke forskjell i lufta sier dem! Min første jet er en Skymaster F-16 i skala 1/6 og jeg har en Behotec JB220 turbin som skal inn i den. Er en fordel å velge en turbin som har lang driftstid før det trengs service. Ser noen turbiner må inn etter bare 25timer mens mange andre har 50timers intervaller. Jeg ville gått for kerostart. Da er det sååå mye enklere. Og velg en turbin som ikke må sendes så himla langt på sevice. Er en dude i sverige som tar servicer og jeg må vel sende min til tyskland på service. Han i sverige tror jeg er jetcat mann.
        Når det gjelder flutter så har jeg tenkt å balansere høyderorene på mitt fly. Hvis det kan hindre et havari så gjør jeg det. Da må jeg bare si velkommen i jetalderen! Hehe!
        Stig-Arne Isaksen

        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

        Comment


        • #5
          Takk for det Ja, har bestemt meg for å bruke de servoene(Jr DS8611A) som sitter i nå etter litt research får heller bytte de etterhvert hvis jeg oppdager de blir slarkete eller sentrerer dårlig. Fant en tråd her ang 8611 vs TG7955 og de skulle visstnok være veldig like, så da må de jo være bankers Ja, har sett at det varierer litt på tidsintervaller på turbiner før de må på service. Kingtech har 25t intervall leste jeg og service koster 300$. Men man har jo mye flytid med 25t vet ikke hvordan det er med jetcat osv.. Har som sagt ikke bestemt meg ang turbin enda. Får se om det dukker opp noen gode tilbud Jeg kommer til å gå for kerostart ja, er flere som har anbefalt det nå. Er spensting å gå for 1\6 F16 som første jet må jeg si, men vet jo de flyr veldig bra! fin størrelse også. Blir rått


          Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
          Gratulerer med flott maskin Ole! Servoene Geir solgte med maskina bør holde i massevis. Jeg har 7955TG på min maskin. De fulgte med da jeg kjøpte flyet. Jeg har ikke ailerons på mitt fly så jeg har tailerons i stedet, og man merker ikke forskjell i lufta sier dem! Min første jet er en Skymaster F-16 i skala 1/6 og jeg har en Behotec JB220 turbin som skal inn i den. Er en fordel å velge en turbin som har lang driftstid før det trengs service. Ser noen turbiner må inn etter bare 25timer mens mange andre har 50timers intervaller. Jeg ville gått for kerostart. Da er det sååå mye enklere. Og velg en turbin som ikke må sendes så himla langt på sevice. Er en dude i sverige som tar servicer og jeg må vel sende min til tyskland på service. Han i sverige tror jeg er jetcat mann.
          Når det gjelder flutter så har jeg tenkt å balansere høyderorene på mitt fly. Hvis det kan hindre et havari så gjør jeg det. Da må jeg bare si velkommen i jetalderen! Hehe!
          Ole Kr Follstad

          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
          EF Extra 300 60"
          EF Extra 300 104" Eme120
          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
          ESM Bearcat, NGH 38cc
          Phoenix p51D Mustang, Dle55
          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
          Hangar 9 Piper cub 1\4
          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

          Comment


          • #6
            Gratulerer med ny jet, du har fått deg et fint fly som flyr nydelig og som flyr som trainer.

            Ang servoer så er 8611 fint til dette flyet, ingen vits i å bytte til noe annet. Det som kanskje er viktigere er at du bruker litt tid å balansere stabbene så man unngår flutter pl. sjekk denne videoen fra Gudmund Malones som han har laget når han ville vise hva som skjer om mann ikke balanserer. På mitt forrige "stab" fly en Scorpion så måtte jeg legge inn ca 100 gr i forkant på hver stabb, dette er en enkel jobb å få gjort.
            Jeg ville forresten fløyet denne med balanseror sammen med en mix på elevon, har gjort dette med stort hell på en Skymaster F-18 og det fungerer veldig bra.

            Når det gjelder valg av turbin så er det lurt å velge noen som yter god service, JetCat har for tiden ikke det. Kingtech er kanskje den som leverer best kvalitet til laveste pris og med den beste servicen, så velger du en slik vil det uansett være et godt valg. HAB.se har gode priser på Kingtech.
            Selv ville jeg valgt en Behotec BF100F som er liten turbin med lav vekt og som skyver 12,5 kg som er akkurat perfect for dette flyet, snill på drivstoff forbruket er den og. Jeg har de siste årene kun brukt Behotec og BF turbiner, 3 stk 180 gold, nå 2 stk JB220 og de har fungert veldig bra, INGEN har så langt trengt service enda.
            "Duden" i sverige heter Christer Søderhall og er alt annet enn JC mann, han fixxer det meste uansett merke så lenge han får fatt i deler og det gjør han ikke fra JC. Han selger selv Merlin turbiner som også er et meget bra merke meg høy ytelse, lavt forbruk og driftsikre turbiner. Christer sier forøvrig det at: om en turbin har gått 25 timer og skal egentlig på service og den fungerer helt 100% så er det ikke nødvendig å sende den inn. Jeg har aldri hatt en turbin på service bare fordi den har nådd 25 timer...kun om det har vært problemer av noe slag.

            BTW. husk å sjekke over luftsylindre til understell og luker for lekkasje... FEJ sine luftsylindre har en tendens til ofte å lekke. Smør opp alle sylindre med tynn lube så ikke pakningen går tørr inn i og gir lekkasje.

            En annen ting med modellen din er at den er veeeeldig smal i "skrevet", dvs om du svinger for brått i fart vil den legge seg over og skrape vingetippene, for å unngå dette er det viktig at bremsene fungerer likt på hvert hjul så de ikke trekker skjevt.

            Airpower multiventil har jeg så langt bare gode erfaringer med, enkel i bruk og mine har vært problemfri.

            Lykke til i turbinverden
            - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
            - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
            - Krill Avanti S m/ATJ220SV
            - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


            Comment


            • #7
              veldig interessant med balansering av rorene!
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Morten View Post
                "Duden" i sverige heter Christer Søderhall og er alt annet enn JC mann, han fixxer det meste uansett merke så lenge han får fatt i deler og det gjør han ikke fra JC.
                I stand corrected.
                Stig-Arne Isaksen

                Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                Comment


                • #9
                  Takk for gode tips Veldig interresant det med balansering av ror. Jeg har alltid vært nøye med tighte overføringer for å forhindre flutter, men aldri balansert rorene. Hvordan finner du egentlig CG på rorene?

                  Jeg har ikke testet understell og luftsylindre for evt lekkasje enda, men skal smøre de opp som du sier og teste. Den airpower multi valve boksen har vel innebygd gear-failsafe også som gjør at luker og understell kommer ut hvis trykket blir dårlig. kjekt å ha






                  Originally posted by Morten View Post
                  Gratulerer med ny jet, du har fått deg et fint fly som flyr nydelig og som flyr som trainer.

                  Ang servoer så er 8611 fint til dette flyet, ingen vits i å bytte til noe annet. Det som kanskje er viktigere er at du bruker litt tid å balansere stabbene så man unngår flutter pl. sjekk denne videoen fra Gudmund Malones som han har laget når han ville vise hva som skjer om mann ikke balanserer. På mitt forrige "stab" fly en Scorpion så måtte jeg legge inn ca 100 gr i forkant på hver stabb, dette er en enkel jobb å få gjort.
                  Jeg ville forresten fløyet denne med balanseror sammen med en mix på elevon, har gjort dette med stort hell på en Skymaster F-18 og det fungerer veldig bra.

                  Når det gjelder valg av turbin så er det lurt å velge noen som yter god service, JetCat har for tiden ikke det. Kingtech er kanskje den som leverer best kvalitet til laveste pris og med den beste servicen, så velger du en slik vil det uansett være et godt valg. HAB.se har gode priser på Kingtech.
                  Selv ville jeg valgt en Behotec BF100F som er liten turbin med lav vekt og som skyver 12,5 kg som er akkurat perfect for dette flyet, snill på drivstoff forbruket er den og. Jeg har de siste årene kun brukt Behotec og BF turbiner, 3 stk 180 gold, nå 2 stk JB220 og de har fungert veldig bra, INGEN har så langt trengt service enda.
                  "Duden" i sverige heter Christer Søderhall og er alt annet enn JC mann, han fixxer det meste uansett merke så lenge han får fatt i deler og det gjør han ikke fra JC. Han selger selv Merlin turbiner som også er et meget bra merke meg høy ytelse, lavt forbruk og driftsikre turbiner. Christer sier forøvrig det at: om en turbin har gått 25 timer og skal egentlig på service og den fungerer helt 100% så er det ikke nødvendig å sende den inn. Jeg har aldri hatt en turbin på service bare fordi den har nådd 25 timer...kun om det har vært problemer av noe slag.

                  BTW. husk å sjekke over luftsylindre til understell og luker for lekkasje... FEJ sine luftsylindre har en tendens til ofte å lekke. Smør opp alle sylindre med tynn lube så ikke pakningen går tørr inn i og gir lekkasje.

                  En annen ting med modellen din er at den er veeeeldig smal i "skrevet", dvs om du svinger for brått i fart vil den legge seg over og skrape vingetippene, for å unngå dette er det viktig at bremsene fungerer likt på hvert hjul så de ikke trekker skjevt.

                  Airpower multiventil har jeg så langt bare gode erfaringer med, enkel i bruk og mine har vært problemfri.

                  Lykke til i turbinverden
                  Last edited by ole.foll; 12-01-14, 12:33.
                  Ole Kr Follstad

                  BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                  PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                  EF Extra 300 60"
                  EF Extra 300 104" Eme120
                  GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                  ESM Bearcat, NGH 38cc
                  Phoenix p51D Mustang, Dle55
                  Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                  Hangar 9 Piper cub 1\4
                  Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                  Comment


                  • #10
                    Hei.
                    Du balanserer bare roret på akslingen.

                    Sånn som jeg ville balansert rorene på din F15 var å koble av servoene på hver stab og så latt rorene stå fritt i innfestningen i kroppen. Du vil fort se at rorene tipper bakover, da legger du på vekt i forkant til rorene balanserer fint. Når du har funnet eksakt vekt så freser du opp ett hull på siden av roret (som du også kan se på videoen) og limer så inn vekten helt i fremkant. Det er fint å bruke små blykuler/haggel el. blandet med epoxy eller Hysol til å lime med. Blylodd med tape som brukes til lettmetalfelger kan også brukes.

                    Denne luben bruker jeg.
                    Multiventilene som jeg bruker fra AirPower har ikke hatt failsafe funksjon innebygget, denne må kjøpes separat.
                    Dreamworks har 2 forskjellige som de selger, Page Not Found - Dreamworks Model Products - #1 in Radio Controlled Jets and Accessories eller denne Page Not Found - Dreamworks Model Products - #1 in Radio Controlled Jets and Accessories
                    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                    Comment


                    • #11
                      Stemmer det Rorene vipper bakover med engang, veldig baktunge.

                      Tenkte på denne Boksen fra airpower. Alt innebygd for å justere retract, bremser, luker og gear failsafe. Også muligheter å justere lysanlegg fra den.
                      http://www.airpowernet.com/twe3/prod...0&tab=features

                      Originally posted by Morten View Post
                      Hei.
                      Du balanserer bare roret på akslingen.

                      Sånn som jeg ville balansert rorene på din F15 var å koble av servoene på hver stab og så latt rorene stå fritt i innfestningen i kroppen. Du vil fort se at rorene tipper bakover, da legger du på vekt i forkant til rorene balanserer fint. Når du har funnet eksakt vekt så freser du opp ett hull på siden av roret (som du også kan se på videoen) og limer så inn vekten helt i fremkant. Det er fint å bruke små blykuler/haggel el. blandet med epoxy eller Hysol til å lime med. Blylodd med tape som brukes til lettmetalfelger kan også brukes.

                      Denne luben bruker jeg.
                      Multiventilene som jeg bruker fra AirPower har ikke hatt failsafe funksjon innebygget, denne må kjøpes separat.
                      Dreamworks har 2 forskjellige som de selger, Page Not Found - Dreamworks Model Products - #1 in Radio Controlled Jets and Accessories eller denne Page Not Found - Dreamworks Model Products - #1 in Radio Controlled Jets and Accessories
                      Last edited by ole.foll; 12-01-14, 13:11.
                      Ole Kr Follstad

                      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                      EF Extra 300 60"
                      EF Extra 300 104" Eme120
                      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                      ESM Bearcat, NGH 38cc
                      Phoenix p51D Mustang, Dle55
                      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                      Hangar 9 Piper cub 1\4
                      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                      Comment


                      • #12
                        Har "test" balansert stabben nå og funnet ut at jeg må inn med ca 60g bly pr ror for at de skal balansere på stabbvingerøret. Det er også litt slark i overføring til høyderorene jeg må finne ut av.
                        Ole Kr Follstad

                        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                        EF Extra 300 60"
                        EF Extra 300 104" Eme120
                        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                        ESM Bearcat, NGH 38cc
                        Phoenix p51D Mustang, Dle55
                        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                        Hangar 9 Piper cub 1\4
                        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                        Comment


                        • #13
                          Høres fornuftig ut med rundt 60gr.
                          Slark i denne typen høyderor er nok (dessverre) helt vanlig, jeg har opplevd dette på alle de flyene jeg har hatt med "all moving tail" ( F-15, Scorpion og F-18 ) du kan jobbe deg i "hjel" og du vil aldri bli helt fornøyd Det fine er at det fungerer helt flott selv om du har noe slark i rorene. Anbefaler å bruke kulelinker der det er mulig.
                          - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                          - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                          - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                          - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                          Comment


                          • #14
                            Virker som det er vanskelig å kvitte seg helt med slark i overføringen ja. Er noen småting som kan forbedres, men tror ikke jeg får det helt bort. Her video av slarken som er nå. Er det i det meste laget?

                            Originally posted by Morten View Post
                            Høres fornuftig ut med rundt 60gr.
                            Slark i denne typen høyderor er nok (dessverre) helt vanlig, jeg har opplevd dette på alle de flyene jeg har hatt med "all moving tail" ( F-15, Scorpion og F-18 ) du kan jobbe deg i "hjel" og du vil aldri bli helt fornøyd Det fine er at det fungerer helt flott selv om du har noe slark i rorene. Anbefaler å bruke kulelinker der det er mulig.
                            Attached Files
                            Last edited by ole.foll; 12-01-14, 22:55.
                            Ole Kr Follstad

                            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                            EF Extra 300 60"
                            EF Extra 300 104" Eme120
                            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                            ESM Bearcat, NGH 38cc
                            Phoenix p51D Mustang, Dle55
                            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                            Hangar 9 Piper cub 1\4
                            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                            Comment


                            • #15
                              Grattis med jet! Turbiner kan være tøffe dem, litt vanskelige å hucke endog..

                              Kan ikke en pøkk om turbin, men bilder vil vi gjerne ha mer av etterhvert som prosjektet skrider frem!
                              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                              Comment

                              Working...
                              X