Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips for feste av vingetanker og missiler for isopor modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips for feste av vingetanker og missiler for isopor modell

    Jeg er på jakt etter feste for vingetanker til noen av isopor EDF modellene mine. Opprinnelig er det klargjort for at disse skal limes fast permanent men ønsker en løsning med noen klips eller lignende slik at de kan tas av under transport og om man ønsker å fly uten. Vet blant annet Durafly har noe opplegg på noen av sine warbirds, men får man kjøpt dette løst?
    Lars Norberg

  • #2
    Er det pylons på disse, så du har litt rette flater opp mot vinge, eller buk på kroppen?

    Hva med neodymmagneter? de veier ikke all verden, selv de små men har ekstremt bra trekkraft.
    1x1 cm har ca. 4kg trekk-kraft!.

    F. eks. så har disse på jula mål på 3x10 mm og er koniske på den ene siden og et hull tvers igjennom om man vil skru de fast. De har trekkraft på 1 kg stk.
    Samme dimm men, uten kon og hull trekker 1,8 kg. pr. stk.

    I og med at det er isopor-modeller så regner jeg med at vekta er lav på vingetankene, så da er det vel luftmotstand og G-kraft som evt. må regnes ut for å være sikker.
    Finnes i godt utvalg på nett og til sammenligning så trekker en neodymmagnet på størrelse med en snusboks glatt over 200kg.
    Clasern har noen på 10x10x11 mm som trekker vesentlig mer en ovensstående, ellers så er det godt utvalg her også.
    Last edited by SmurfAir; 19-01-14, 02:48.

    Comment


    • #3
      Takker for svar, har tenkt på magneter også. Har en liten F-16 som har et slikt system og det fungerer ganske greit. Men fant for eksempel bilde av et system fra en FMS modell, noen som vet om man får dette løst?

      Click image for larger version

Name:	IMG_6811.jpg
Views:	1
Size:	72.2 KB
ID:	605864
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Det FMS systemet er nesten det samme jeg har på en p47, jeg laget det det av biltemas kabel kanal.


        404 - biltema.se

        Comment


        • #5
          Syns det lignet på en kabalkanal jeg også, men det er en forskjell.
          Kabelkanaler har stort sett snap-lock, og er ganske tynne/myke i plasten.
          De bør fylles med noe innvendig vel for å være stive nok for at "lokket" skal sitte godt?
          Dette på bildet ser ut til å være beregnet på å skyve en plate inn i sporet fra fra front, også stopper den i bakplata.

          Hva med å ta tynn alu-plate og bare bretter kantene opp og rundt da Lars? også bare en tynn plate som du fester på tanken/pylon som du kan skyve inn i den "skinnen" som du har "brettet" kantene opp på?
          Det blir ikke all verden av vekt, men bør tåle mye og sitte godt vil jeg tro.

          Litt kjipt hvis noe som veier litt ute på en av vingene detter av, kan bli litt guffen ubalanse...

          Comment


          • #6
            Satt litt med tanken på en slik gardinskinne i aluminium også lage en skinne som passet inn i denne med litt forsiktig presspasning...Men alt man kan få ferdig er eventuelt det beste av erfaring. Er såpass mange andre ting jeg må fikse så om ejg kan spare tid er det helt ok
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              ja sikkert best med noe alu greier , men plast kanalene har fungerte for meg sikkert greit om de ryker under en eventuell buklanding.
              på bomber/drop tank er skinnen bare skrudd rett på, på pylons er det limt inn en stopper som mutter på bomber/drop tank skinnen
              stopper mot.
              Ikke akkurat skala dette kunne nok brukt litt mer "rett" farge på malingen , men brukte det jeg hadde.
              Men veldig enkelt å ta av/på nå.

              Click image for larger version

Name:	20140120_192020.jpg
Views:	1
Size:	35.8 KB
ID:	606302Click image for larger version

Name:	20140120_192051.jpg
Views:	1
Size:	48.0 KB
ID:	606298Click image for larger version

Name:	20140120_192543.jpg
Views:	1
Size:	31.9 KB
ID:	606301Click image for larger version

Name:	20140120_191826.jpg
Views:	1
Size:	32.5 KB
ID:	606299Click image for larger version

Name:	20140120_191844.jpg
Views:	1
Size:	29.8 KB
ID:	606300

              Comment


              • #8
                Aha du bruke de slik, det skal jeg teste
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Skyver du de på eller bruker du klips funksjonen på elkanalen?
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Skyver den inn, funker bra det.

                    Comment

                    Working...
                    X