Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cessna EPO. Trenger bittelitt hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    da begynner vi å bli klare for test tur. Prøver i morgen. Rapport kommer
    Attached Files
    Drammen rock city

    Comment


    • #17
      Yes. Lykke til, og break a wing osv
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #18
        hmmm. kremt.

        kombinasjon av godt med vind på stoppen i dag, ubrukelig nesehjul konstruksjon og et desperat ønske om å få det i lufta.. Og at Phoenix er altfor snilt.....
        Attached Files
        Drammen rock city

        Comment


        • #19
          Uuppssss, Maiden for en som er litt ute av trening bør nok gjøres under rolige vindforhold og god sikt...

          Men hvis det "bare" er propell, spinner, cowling og neselegg som røyk, så er det langt fra noe totalhavari da
          Som jeg nevnte tidligere så er ofte neselegg og litt generelt understell litt jalla på billige epo-modeller.
          Propell, spinner og neselegg finner du nok "over alt", cowling finner du sikkert og et sted i hvert fall om modellen fortsatt produseres og er i salg.
          Se om du ikke får moddet inn en dubro neselegg med feste som følger med, som du sikkert får skrudd å limt fast i firewallen.
          Den har en fjæring, som gjør at den tåler en del mer, og kanskje ikke skader firewallen heller.

          Var tyngdepunktet riktig?
          FMS sin Cessna 182 er pr. konstruksjon baktung, og de trenger ca. 30 gram ekstra i nesa... men jeg ser at dette ikke er den samme FMS modellen...

          Fikk du flydd noe først da? eller skjedde dette nesten med en gang?

          Comment


          • #20
            hehe, jeg skulle ha venta, det pleier å blåse litt nede på stoppen , og det var 40 cm med pudder snø på fotball banene, så jeg prøvde å ta av fra parkeringen og fly mot banen, men et lite kenguru hopp gjorde at hjulet knakk. Så da måtte jeg hånd kaste, og jeg hadde ikke med snora til radio'n, bare knot og kaldt, men fikk det opp, men det ble berg og dale bane før det tryna i løs snø'n.. Måtte bare le litt av meg selv..
            modellflybutikken har de mest 'nødvendige' deler etter throttlestore til dette flyet . Skal se om det finnes noe bedre til bruk som neselegg.

            Jeg tar gjerne imot tips om best å finne cog. Det er noen merker i vingen, men om det er der, eller om det bare tilfeldigvis er et støpe merke er jeg ikke sikker på .
            Attached Files
            Drammen rock city

            Comment


            • #21
              Ser ut av bildene dine som om du har manualen, der står det nok hvor det skal ligge.
              Betegnes som regel som CG eller COG (center of gravity).
              Som oftest ligger det sånn ca. en tredjedel av vingens bredde, målt inn fra vingens forkant inne ved kroppen.
              Er elementært at det ikke er for store avvik, blir den altfor haletung eller nesetung, så blir det slitsomt/vanskelig å fly.
              Sett et lite merke under hver ving i CG, med f. eks. en liten tape-bit, hold en fingertupp på hvert merke.
              Når det er balansert riktig, så skal flyet balansere vannrett, eller bitelitt nedover med nesa kun på de to fingertuppene.

              Comment


              • #22
                Jeg har ikke manualen. De 2 første bildene i post nr 6 er fra 'affa' sin test for en del år siden og artic rc som har lagt ut mange video snutter av denne modellen spurte jeg også , men no Luck. Sikkert ikke rare leffla av en manual, men kjekt å ha.

                skal fikse opp cessnan i kveld og teste cog, og rapportere tilbake, men nå må vi ut på ski i Drammens marka først..

                takk for all hjelp så langt
                Drammen rock city

                Comment


                • #23
                  Hola godt folk. Vel deler dukka opp så i dag satt jeg meg ned for å sette på ny spinner.. Den jeg mottok var litt annerleis en den orginale. Tykkere, og uten den 'avstands muttern' bak som gjør at den går klar av nesa på flyet.Prøvde å bygge den ut med både skiver , eller en mutter i samme str som sitter på den originale nok til at den klarerer , men da blir det lite gjenger igjen, med den con skiva framfor proppen. Med en vanlig skive får jeg ikke tightet det godt, siden alt bare snurrer på motor axelen. kjiipern. Ser ut som jeg kanskje må dra ebay for å finne en som passer, om noen ikke har et par fine tips og triks

                  takk
                  Attached Files
                  Last edited by sollie; 31-01-14, 23:19.
                  Drammen rock city

                  Comment


                  • #24
                    Hei!

                    Er den litt større i diameter enn originalen også?
                    Syns det kan se ut sånn på bildene at om du hadde fått satt på "tuppen" av spinneren, at den hadde kommet litt vel langt ut på propellen. Altså - at spinneren kommer for langt ut fra center (Hub) på propellen og dekker en del av den effektive pitchen.
                    Uansett, det er i alle fall viktig at det ikke er noe gap i innfestingen. Da vil det fort bli ubalanse i propellen, i verste fall at alt løsner.
                    Om du har en RC-butikk i noenlunde avstand fra der du bor, så ville jeg ha avlagt de et besøk... lettere å finne noe som kanskje passer da du kan se og måle litt.

                    Comment


                    • #25
                      bedre å bare droppe cowling vel? Få det i lufta og fly i stedet for at det skal være fint å se på
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • #26
                        Så mye styr for en isopor modell.. Godt dere henger med , thanks

                        smurf. Den er 51mm. Det var det eneste modellflybutikken hadde. Alu spinner funka ikke på den axelen som jeg har , fortalte han meg. Rc service har ikke riktig str på sidene sine , men jeg stopper på vei tilbake fra Oslo i dag å sjekker.. Siste utvei er Hobbymann, men der lukter jeg sneip når jeg kommer ut igjen så det sitter litt inne å stikke dit (han sigger i butikken og jeg h a t e r røyk)

                        kanskje jeg bare napper av cowlingen ja, da blir det jo en ekte trainer ...

                        Hvor sånn ca legger jeg fingern på hver side av vingen for å finne cog ? er det midtvinge eller helt ute på tuppen av hver vinge. Framre midt eller i bak kant. Jeg tok helt ytters på vingen, ca midt på , og det lente seg sakte fremover.
                        Attached Files
                        Drammen rock city

                        Comment


                        • #27
                          Hehe røyker i butikken ja, det er seriøst.
                          Hvite modeller blir vel nikotingule som harskt bacon

                          CG er ofte ca. en tredjedel inn fra vingens fremste forkant, de er vanligvis nært flykroppen.
                          Mål vingens bredde der den er på det bredeste, del det på tre... også måler du det antall cm. du får inn fra vingens fremste forkant og der har du CG.
                          Skrår fremkant og bakkant av vingen litt innerst? ut av bildet kan det se ut som om punktet ved festet til staget er vingens bredeste punkt. I så tilfelle mål bredden der, dersom den f. eks. er 21 cm så bør cg være ca. 7 cm målt fra vingens fremkant og bakover.
                          Sett ett merke på hver vinge, men ikke bruk sprittusj - det er ikke sikkert isoporen er glad i det.
                          Så er det bare å løfte flyet med en fingertupp på hvert merke.

                          Jeg kan ikke med sikkerhet si at det er eksakt riktig CG på denne modellen, men det er ofte rundt der - spesielt på høyvingede modeller.

                          Comment

                          Working...
                          X