Announcement

Collapse
No announcement yet.

V-bar nitro gov

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • V-bar nitro gov

    Trenger litt hjelp av dere. Da dette er første v-bar nitrogov oppsettet jeg er borti har jeg liten erfaring med dette.
    Mitt problem er at i normalmode kjører jeg 0-40-60-80-100 thr curve og flat på idel up en og to.
    I normalmode virker alt ok til midtstikke helt til gov slår inn, da dropper turtallet ned til rundt 15-20% tenker jeg og blir der.
    I flight mode 1 og 2 funker alt helt kong.
    Innspill mottas med takk.
    Hansi

  • #2
    Men i normalmodus skal jo GOV være skrudd av vel?
    Det er nå i alle fall sånn jeg setter opp.

    normal : GOV off
    idle1 : GOV 70%
    idle2 : GOV 80-90%

    Majoriteten kan dette bedre enn meg, men som sagt er det i alle
    fall sånn jeg gjør det.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      Men i normalmodus skal jo GOV være skrudd av vel?
      Det er nå i alle fall sånn jeg setter opp.

      normal : GOV off
      idle1 : GOV 70%
      idle2 : GOV 80-90%

      Majoriteten kan dette bedre enn meg, men som sagt er det i alle
      fall sånn jeg gjør det.
      Enig med deg i det,men hvordan gjøres dette i vbar.
      Jeg bruker Spektrum DX18 og her ligger nå gov som innhibit.
      Hansi

      Comment


      • #4
        Jeg har ikke deaktivert vbar gov'en i normal mode på mine nitro helier.. Husker ikke helt hvilke verdier jeg bruker men jeg lurer på om det er noe sånt som 0-45-75-75-75.. Da har jeg en lav stabil headspeed på 1400-1500 rpm i normal mode.. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ha kurve i stedet for gov i normal mode?

        Har du sjekket hvilken headspeed gov'en ber om i normal mode på pc eller telefon app?
        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

        Comment


        • #5
          Originally posted by Brumm View Post
          Jeg har ikke deaktivert vbar gov'en i normal mode på mine nitro helier.. Husker ikke helt hvilke verdier jeg bruker men jeg lurer på om det er noe sånt som 0-45-75-75-75.. Da har jeg en lav stabil headspeed på 1400-1500 rpm i normal mode.. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ha kurve i stedet for gov i normal mode?

          Har du sjekket hvilken headspeed gov'en ber om i normal mode på pc eller telefon app?
          Husker ikke helt nå men skal sjekke det i ettermiddag.
          Slik jeg tenkte var: Siden gov etterspør requested headspeed ville det ikke si noe om denne var linjær.
          Hansi

          Comment


          • #6
            Guvernørens (Governor) oppgave er å hele tiden passe på at rototbladene (motoren) holder konstant turtall, derav navnet Governor. Dvs at om du av en eller annen grunn ønsker å ikke fly på konstant turtall i Normal mode, så må Gov disables i denne moden da en governor ikke er konstruert for lineære turtallsendringer, men kun endrer til et gitt turtall som du på forhånd har bestemt gjennom de ulike flightmodene. Vet forøvrig ikke om det lar seg gjøre å disable gov i en flightmode og bruke gov i de andre?

            Men Som Brumm påpeker, så skjønner heller ikke jeg hvorfor du ikke vil kjøre konstant turtall i Normal mode?
            Tormod
            _________________
            SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

            Comment


            • #7
              Man kan i alle fall skru av og på med Align GOV600 eller hva den heter.
              Så jeg har den som sagt disablet på normal, og på ved idle1 og 2

              Såkalt normal bruker jeg for takeoff/landinger
              Man kan da spoole sakte opp/ned osv. .. mulig jeg bare har dårlige vaner.
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                gov, i dx18, påvirker vel vbar.. ca 0?

                dvs gov active/inh

                Comment


                • #9
                  Originally posted by xilian View Post
                  Såkalt normal bruker jeg for takeoff/landinger
                  Man kan da spoole sakte opp/ned osv. .. mulig jeg bare har dårlige vaner.
                  Vbar gov'en har softstart, så det kan man fortsatt gjøre..
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                  Comment


                  • #10
                    Det spørs hvordan gov mode du har valgt i vbar. Jeg har satt opp slik att jeg har både gov, og throttle signal fra tx. Da kan jeg velge om gov er på eller av. Jeg har den på gov funksjon i tx, og kjører den på idleup bryter. Dermed har jeg kun gov i idleup, ikke i normal.
                    ---------------------------------------------
                    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                    Mikado logo 600 3D Vbar
                    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har gjort samme som Jonny. Husker ikke lenger nå, men tror gov disables ved gov signal under et visst nivå.
                      Det kommer nok an på valgt gov løsning hva som er mulig og ikke.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Har klødd meg i huet på hobbyrommet til røde baron litt i det siste og problemet på 700en hans er at goven ikke gir rett Hs i normal mode over 50% throttle. Vbar gov aktiveres som kjent fra 50% og opp. Alt funker på benken, riktig hs kommer opp i vbar, men i lufta skjer ikke det samme. På idleup 1/2 har han satt opp vanlige flate throttlekurver og gov funker der.

                        Ser at mr mel anbefaler å ikke bruke gov i normal mode på 5.3 og han bruker gov fra sender i stedet. Forskjellen er bare at du kan velge når vbar skal aktivere gov med en ekstra kanal, ikke bare slå på automatisk når den ser 50% throttle. Ved 0% gov leser radio throttlekurve (feks lineær 0-100) og i idle up setter du gov % så høy du trenger for å få ønsket hs i vbar.

                        .... Tror jeg, får se om det funker på søndag
                        Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

                        Comment


                        • #13
                          Dårlig signal fra rpmsensor, eller feil gear ratio ihh til magnet og hall sensor type kansje? Hvis det er align sensoren må iallefall den kobles om, og byttes om på ledninger for att den skal virke mot vbar.
                          ---------------------------------------------
                          Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                          Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                          Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                          Mikado logo 600 3D Vbar
                          Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                          Comment


                          • #14
                            Da ser det ut til at vi har funnet ut av det Hadde RunarSL og KjetilB på besøk her. Slik det ser ut nå så har RunarSL knekt koden.

                            Testflight i morgen. Vil gi en tilbakemelding om hvordan det gikk i morgen kveld.

                            Oppsettet ble slik og det virker på benken

                            I Vbar:

                            Tatt ch aux2 i Vbar i bruk, denne er nå ch7 fra tx.
                            Governor mode = nitro med 2 channels,
                            så velges thr input fra rx som ch 1
                            og som preset ch from rx velges ch 7/aux2
                            Videre settes da output socket on Vbar til servo.

                            I Tx:

                            Aktivere Gov funksjon i aux 2 og valgt da å legge denne til samme bryter som flight modene bruker.
                            Setter så normal mode til - 100% = gov av. Styres av Thr kurve i radio
                            Flight mode 1 settes til den % som tilsvarer ønsket HS i Vbar
                            Flight mode 2 settes til den % som tilsvarer ønsket HS i Vbar
                            Hold legges inn med - 100% = gov av. Styres da av Thr kurve i radio.

                            Tror at dette blir helt likt det som jonny beskriver.
                            Kjempe takk for råd og tips så langt.
                            Hansi

                            Comment


                            • #15
                              Tror dette er ganske nært det oppsettet jeg har.

                              Jeg husket ikke helt hva jeg hadde gjort, så jeg sjekket oppsettet mitt og tok noen bilder.
                              Jeg husker ikke helt om throttlecurven i tx under idle 1 og 2 er utgangspunkt for gov, eller om den bare er fallback hvis gov sensor svikter.
                              Iallefall kjører jeg også en v curve på throttle i idle 1 og 2.
                              Click image for larger version

Name:	IMG_20140125_215935.jpg
Views:	1
Size:	50.0 KB
ID:	606382
                              Click image for larger version

Name:	IMG_20140125_215940.jpg
Views:	1
Size:	50.3 KB
ID:	606383
                              Click image for larger version

Name:	IMG_20140125_215945.jpg
Views:	1
Size:	49.6 KB
ID:	606384
                              Gov verdi i tx styrer turtall når gov er aktiv.
                              Click image for larger version

Name:	IMG_20140125_215900.jpg
Views:	1
Size:	48.0 KB
ID:	606381
                              Jeg kjører dx8 radio med sat, og på channel assignment siden på vbar setup har jeg da satt aux2 til å være kanal 8. Denne styrer jeg onboard glow med.
                              (Denne siden viser bare 7 kanaler, men du kan manuelt skrive inn en annen kanal. Er bare å prøve en annen og se om du får utslag på indikatoren bak tallet)
                              Click image for larger version

Name:	IMG_20140125_215657.jpg
Views:	1
Size:	121.8 KB
ID:	606380
                              Dermed er ikke kanal 7 i bruk på denne siden, og jeg bruker denne til gov preset channel from receiver.
                              Dermed har jeg både gov signal, throttle signal og onboard glow.
                              Click image for larger version

Name:	IMG_20140125_215643.jpg
Views:	1
Size:	96.2 KB
ID:	606379
                              Jeg mener jeg bruker kanal 5 (gyro) til bankswithing.
                              Last edited by jonny; 25-01-14, 22:44.
                              ---------------------------------------------
                              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                              Mikado logo 600 3D Vbar
                              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                              Comment

                              Working...
                              X