Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turnigy Talon Tricopter (v1.0) Carbon oppsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turnigy Talon Tricopter (v1.0) Carbon oppsett

    Heisann. Jeg er helt ny her og trenger hjelp til å se om det nybegynner oppsettet jeg har satt opp er overkill eller er et meget bra valg.

    Har nå sett på forskjellige tricopters som ikke koster så veldig mye. Men selv om jeg burde gå for noe billig i starten så vil jeg jo fortsatt ha noe som er ut av god kvalitet og som varer lenge, så skal linke under her til det jeg tror vil bli et veldig bra oppsett.

    Alle komponentene er tatt i fra www.hobbyking.com sin side hvor jeg blir til å bestille alle de tingene som jeg har listet opp nedenfor.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Hovedkomponentene

    1. Turnigy Talon Tricopter (V1.0) Carbon Fiber Frame (dette er hovedrammen)

    2. 3x NTM Prop Drive 28-26 1000KV / 235W (gode og anbefalte motorer)

    3. 3x NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack (dette må man ha til disse NTM Prop Drive Series 28 motorene)

    4. 4x 10x4.5 SF Props 4pc Standard Rotation (White) (propeller venstre og bak)

    5. 2x 10x4.5 SF Props 4pc R/H Rotation (White) (propeller høyre)

    6. 3x Turnigy Multistar 30 Amp Multi-rotor Brushless ESC 2-4S (kraftige og gode fartskontrollere)

    7. TURNIGY BESC Programming Card (for å programmere ESC'ene)

    8. Hobbyking KK2.1 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Atmel 644PA (kontroller kortet)

    9. BMS-385DMAX Digital Servo (Metal Gear) 4.2kg / .15sec / 16.5g (servo for å styre bakpropellen på Tricopteret)

    10. 2x Turnigy 4000mAh 3S 30C Lipo Pack (greit med et ekstra batteri)

    11. Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware) (radiokontrolleren med sender og mottaker)

    12. Turnigy 9X LCD Backlight Kit - White (DIY) (modul for å få hvit bakgrunnslys i displayet til radiokontrolleren)

    13. Turnigy 2650mAh 3S 1C LLF Tx Pack (Futaba/JR) (batteri til Turnigy 9X 9Ch Transmitter'en)

    14. Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories (batterilader)

    15. Hobbyking 105W 15V/7A Switching DC Power Supply (strømforsyning til batteriladeren)

    Diverse


    16. 2x Turnigy High Density R/C LED Flexible Strip-White (1mtr) (LED lys for frontarmene)

    17. Turnigy High Density R/C LED Flexible Strip-Red (1mtr) (LED lys for bakarmen).

    18. Twin LED Kit - White with Switch (2 LED lys jeg skal ha i fronten av tricopteret)

    19. Hobby King Discovery Buzzer (om du kræsjer og mister synet av Tricopteret så er det bare å aktivere denne buzzer alarmen for å finne den tilbake med lyd)

    20. KK2.0 Super Bright Status and Alarm LED (denne begynner å lyse når voltstyrken på batteriet blir for lavt)

    21. TURNIGY Voltage Protector (denne forbedrer strømmen i elektronikken i hele Tricopteret til å bli mye mere stabilt)

    22. 2x Turnigy Battery Strap 330mm (denne er for å stroppe fast batteriene på Tricopteret)

    23. TURNIGY Transmitter Strap (denne stroppen kan man ha rundt nakken og lar oss slippe å holde 'Turnigy 9X 9Ch Transmitter'en)

    24. Simple Hand Propeller Balancer Alloy (2pcs/bag) (denne er for å balansere propellene)

    Kabler


    25. 3x 3.5mm Male/Female Bullet Brushless Motor Extension Lead 200mm (fra motorene til ESC'ene)

    26. XT60 to 3 X 3.5mm bullet Multistar ESC Power Breakout Cable (gir ESC'ene og motorene strøm direkte i fra batteriet)

    27. Female XT60 connectors (5pcs/bag) GENUINE (erstattes med de 4mm bullet connectorene som er på 'Turnigy 4500mAh 3S 30C' batteriene)

    28. JST-XH to JST LED Power Distribution Lead (4 JST) (gir strøm i fra balanseporten på 'Turnigy 4500mAh 3S 30C batteriene som er beregnet for LED lysene)

    29. 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set) (skal gå i fra RX mottakeren til 'Hobbyking KK2.1' kanalene fra 1 til 5)

    30. Y Adapter For KK2.0 Super Bright LED and Buzzer (må brukes for å kunne bruke buzzeren og Alarm LED'en på 'Hobbyking KK2.1' modulen)

    31. Futaba Plug to Banana Plug Charge Lead Adapter (beregnet for å kunne lade 'Turnigy 2650mAh 3S 1C LLF Tx' batteriet)

    32. Female JST battery pigtail 12cm length (10pcs/bag) (loddes på alle 3 LED lysene sine 12v ledninger)

    33. Twisted 30CM Servo Lead Extention (JR) 22AWG (5pcs/set) (forlengelseskabel til servoen)

    34. Turnigy Pure-Silicone Wire 20AWG (1mtr) RED (greit å ha i tilfelle man trenger litt mere ledning loddet på LED lysene eller andre småe ting som ikke krever mye strøm)

    Backorders (Bestilles senere når dem kommer på lager)


    35. USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors (denne er for å flashe / programmere Hobbyking KK2.1)

    36. Atmel Atmega Socket Firmware Flashing Tool (denne er ikke som backorder, men blir kjøpt samtidig når 'USBasp AVR Programming Device' som er over på nummer 35 blir kjøpt)

    37. Turnigy Receiver Controlled Switch (greit å ha for å slå av LED lysene via radiokontrolleren)

    38. 3x LED PCB Strobe White 3.3~5.5V (dette er binkende lys)

    39. Wire Mesh Guard Black 8mm (1mtr) (dette er en kabelnetting som er for å beskytte selveste kablene)
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Så dette er hele listen med ting og tang jeg blir til å kjøpe nå i første omgang. Jeg kommer til å oppdatere denne listen om jeg finner flere ting jeg trenger.

    Alt dette kommer på $548,65 (3444 norske kroner) med frakten (5900g). Så ja, har veldig lyst på dette oppsettet som mitt første nybegynner oppsett.

    Det jeg vil trenge utenom det som er i listen her er krympestrømper, 2.5mm strips, blå locktite og loddeboldt (en kompis av meg har loddebolt). Så disse tingene her får jeg ordnet her i Tromsø.

    Dette her likte jeg veldig bra. Det er en video som viser en person som har satt opp sin Turnigy Talon Tricopter og som viser hvordan den fungerer.



    Så etter å ha sett flere videoer i fra flere personer som har satt opp sine Turnigy Talon Tricopters, så fikk jeg veldig lyst på samme ramme og sette opp et veldig bra oppsett til den.

    Har laget en post med samme greia på fpv.no sitt forum også, men siden jeg er registrert her og på fpv.no, så er det jo greit å få forskjellige synspunkter på mitt oppsett og om det er noe jeg kan forandre på og gjøre bedre.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Ok, da skal jeg slenge inn noen spørsmål med det samme også som jeg håper at dere kan svare på .

    1. Kan noen se igjennom min liste og se om det er noe jeg mangler for å kunne ha et komplett set som fungerer 100% eller om det er noe som ikke trenger å være i listen osv?

    2. Hva er anbefalt mellom vanlige plast propeller og carbon propeller?

    3. Har hørt at carbonpropeller tåler mindre enn plast propeller. Stemmer det?

    4. Etter å ha lest noe når det kommer til ESC'ene og KK2.1 så trenger KK2.1 kun å få strøm i fra en ESC og ikke i fra alle ESC'ene man har. Er det da bedre å kjøpe en ESC med BEC (de jeg egentlig skal ha til alle motorene) og de resterende 2 (for meg) ESC'ene med uten BEC (OPTO)?

    5. Finnes det noe på HobbyKing.com eller andre websider som har noe som kan dekke over hoveddelen på tricopteret jeg skal ha i plast / myk plast hvor det meste av elektronikken ligger, som f.eks hvor denne KK2.1'en, ESC'ene og Receiver'en vil ligge?

    6. Når det kommer til mitt oppsett. Vil du / dere anbefale 3S eller 4S batterier med 30C eller 40C discharge?

    7. Hvor lenge tror dere Tricopteret med det oppsettet (hele oppsettet veier ca 1.4 kg) jeg bruker vil klare å fly med et 4000mAh 3S 30C batteri?

    8. Kan noen finne linken på Hobbyking.com til der jeg kan kjøpe noen krympestrømper som jeg må ha over noen plasser på de kablene jeg må lodde?

    9. For dere som bestiller for flere tusen kroner i fra Hobbystore. Hvor ofte betaler dere egentlig 25% norsk moms og toll på de mere dyrere tingene dere kjøper?

    Dette var alle spørsmålene jeg har for nå, så håper dere kan ta dere tid til å svare på mine spørsmål osv. Som sagt, jeg er helt ny på dette med Multicopters og det der selv om jeg har holdt på med radiostyrte biler i noen år, så hadde vært bra om dere kan hjelpe med med dette.

    Har jeg flere spørsmål etterhvert, så vil jeg skrive ned mine spørsmål i en ny post i mitt innlegg.

    Hilsen Bowers & Wilkins.
    Last edited by Bowers & Wilkins; 03-02-14, 11:56.

  • #2
    Dette var en sabla lang tråd.


    Men for meg ser det ut som du har alt du trenger og mere til. Vet ikke om jeg så mottaker til radioen din kanskje?

    30c/40c discharge betyr ingenting. Velg det de har på lager. Som regel har jeg å kjøpe det dyreste jeg har råd til. Koster det noen få kr ekstra for 40c velger jeg heller det enn 30c. š

    På generelt grunnlag velger jeg høyest mulig spenning, men husk at du må velge motorer ut fra det og propeller ut fra det. 3s trenger større propell enn 4s.

    IKKE velg carbon propeller!! De er sprø, dyre og vanskelig å balansere..

    Kjøp en større lader og strømforskyning om du har råd. Iallefall strømforskyning, du vil komme til å trenge det i fremtiden. 5a lader er ikke akkurat særlig kult når du må bruke en liten time på å lade. Kjøp minimum 200w lader så får du lada to-tre batterier på en time kontra ett..



    Og en ting til, lodd alt av kabler! Ikke driv med noe overganger av noe slag. Jo mer feilkilder, jo "farligere".

    Forøvrig har de på FPV.no sagt akkurat det samme som jeg nå har sagt.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Trulsen View Post
      Dette var en sabla lang tråd.


      Men for meg ser det ut som du har alt du trenger og mere til. Vet ikke om jeg så mottaker til radioen din kanskje?

      30c/40c discharge betyr ingenting. Velg det de har på lager. Som regel har jeg å kjøpe det dyreste jeg har råd til. Koster det noen få kr ekstra for 40c velger jeg heller det enn 30c. š

      På generelt grunnlag velger jeg høyest mulig spenning, men husk at du må velge motorer ut fra det og propeller ut fra det. 3s trenger større propell enn 4s.

      IKKE velg carbon propeller!! De er sprø, dyre og vanskelig å balansere..

      Kjøp en større lader og strømforskyning om du har råd. Iallefall strømforskyning, du vil komme til å trenge det i fremtiden. 5a lader er ikke akkurat særlig kult når du må bruke en liten time på å lade. Kjøp minimum 200w lader så får du lada to-tre batterier på en time kontra ett..


      Og en ting til, lodd alt av kabler! Ikke driv med noe overganger av noe slag. Jo mer feilkilder, jo "farligere".

      Forøvrig har de på FPV.no sagt akkurat det samme som jeg nå har sagt.
      Takker for svar.

      Det følger med mottaker og sender i pakken til radioen. Og når det kommer til batteri greia, så fant jeg ut at jeg må gå ned i fra 4500mAh med 30C til 4000mAh med 40C. Men så er 40C versjonen omtrent 7 dollar billigere per enhet da.

      Hva ville du ha gått for her?

      Ok, så nå er det bekreftet for andre gang at jeg ikke skal gå for carbon propeller, så holder meg unna de da. Dette med lader og strømforsyning så blir jeg til å kjøpe meg en skikkelig lader med en skikkelig strømforsyning senere en gang. Disse som jeg har valgt nå er bare for å komme meg i gang i starten.

      Og til slutt. Dette med loddingen skal jeg gjøre der hvor jeg kan. Jeg må jo lodde 2 kabler på hvert LED lys og må også klippe av 4mm bullet connector pluggen på batteriet og lodde på en XT60 plugg på batteriet.

      Så litt lodding blir det.
      Last edited by Bowers & Wilkins; 31-01-14, 21:52.

      Comment


      • #4
        Punkt 9, servo. På talon tri-tråden på RCGroups er det mange som advarer mot denne servoen da den ikke holder. Der anbefaler de en Hitec HS5065 MG. Mulig du må tilpasse litt i festet for å få den på plass. Husker ikke helt hva det sto om det.
        Angående ESCer. Du må vel ha tre like...
        Last edited by helinor; 01-02-14, 00:47.
        F330 og F450 med modifiserte rammer, Naza lite V2 og Fatshark FPV - TBS carbon clone med Naza M lite V2 og Fatshark FPV for GoPro - F450 med KK2 .
        Spektrum DX6i og TGY 9x med ER9x og FRSky XJT-modul
        Prosjekt: Hubsan X4 basert FPV rigg med 3D printet ramme for innendørs flyging

        Comment


        • #5
          Originally posted by helinor View Post
          Punkt 9, servo. På talon tri-tråden på RCGroups er det mange som advarer mot denne servoen da den ikke holder. Der anbefaler de en Hitec HS5065 MG. Mulig du må tilpasse litt i festet for å få den på plass. Husker ikke helt hva det sto om det.
          Angående ESCer. Du må vel ha tre like...
          Til det første. Skal ta å lese litt opp om dette med servoen. Har du forresten en link til denne Talon Ti-tråden?

          Når det kommer til ESC'ene, så er det 2 typer av samme ESC jeg skal ha. Du får en med innebygd BEC og samme type uten BEC (OPTO). Så regner med at det er den samme ESC'en.

          For det er egentlig bare en ESC som trenger å levere strøm til KK2.1.

          Comment


          • #6
            Et enkelt søk på "rcgroups.com talon tricopter" på google gav meg følgende: Turnigy Talon Tricopter Frame - RC Groups

            Comment


            • #7
              Originally posted by Trulsen View Post
              Et enkelt søk på "rcgroups.com talon tricopter" på google gav meg følgende: Turnigy Talon Tricopter Frame - RC Groups
              Jeg var ikke registrert på siden der i sta, så fikk ikke bruke søkefunksjonen. Men nå er jeg registrert der med navnet 'Lakagigar'. Kunne ikke bruker navnet 'Bowers & Wilkins der med at dem ikke tillater tegn som f.eks &.

              Så jeg fant denne tråden i sta faktisk .

              Comment


              • #8
                På gamle kk2.0 må du ha egen bec til kanal 2 til 8 mener jeg. Er skilt fra kanal 1. Servoen din må jo også ha spenning. Sjekk om det også gjelder for kk2.1
                F330 og F450 med modifiserte rammer, Naza lite V2 og Fatshark FPV - TBS carbon clone med Naza M lite V2 og Fatshark FPV for GoPro - F450 med KK2 .
                Spektrum DX6i og TGY 9x med ER9x og FRSky XJT-modul
                Prosjekt: Hubsan X4 basert FPV rigg med 3D printet ramme for innendørs flyging

                Comment


                • #9
                  Har nå gjort 2 forandringer på mitt oppsett som jeg tror er et godt valg.

                  9. RJX FS-0435HV Metal Gear Digital Servo Ultra High Speed 3.4kg / 0.04sec / 20g

                  10. 2x Turnigy 3600mAh 3S 30C Lipo Pack

                  Jeg har forandret servoen i fra denne TGY versjonen med at det er rapportert at den går fort i stykker til denne RJX FS servoen som jeg tror skal være mye bedre enn denne i fra TGY.

                  Og jeg gikk i fra et 4500mAh til et 3600mAh av samme type batteri for å spare inn på noe vekt.

                  Var via RCgroups siden jeg fikk anbefalninger om dette i Turnigy Talon Tricopter tråden .
                  Last edited by Bowers & Wilkins; 01-02-14, 09:26.

                  Comment


                  • #10
                    Med at jeg har siste frist med å bestille alt i morgen, så må jeg ha svar på 2 ting først, så det begynner å haste litt.

                    Jeg ble anbefalt å kjøpe denne servoen over den nye jeg har valgt nå.

                    Men ser at denne er kraftigere og en del billigere enn den jeg skal ha, men ser at den jeg skal ha er raskere, tåler et 4S batteri og er dyrere.

                    Hva ville dere ha valgt her?

                    2. Noen som vet om det er mulig å få tak i en stilig canopy til dette tricopteret?

                    Det er de resterende spørsmålene jeg har igjen som jeg må få svar på.

                    Har jo fått en del hjelp på RCgroups sitt forum da .

                    EDIT: Flere som ser at www.elefun.no har vært nede i hele dag?

                    Comment


                    • #11
                      Ja, Elefun gikk ned for telling i går kveld, det er andre gang på en uke (som jeg har oppdaget).
                      Vet ikke hva som skjer, sist gang eller nå lå/ligger det ikke noe info på facebook eller bloggen til Elefun om at de var nede eller hvorfor.
                      Mulig det er utenfor dems kontroll, at de hostes av andre, linjer osv. aner ikke, men de taper nok noen kroner på det vil jeg tro.

                      Comment


                      • #12
                        det er veldig enkelt å se om elefun fortsatt er nede.. Er dem det, så vil ikke banneret øverst vises (728x90)
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Hei igjen.

                          Nå har jeg endelig somlet meg til å kjøpe alt sammen som står i min liste her. Totalt sett etter å ha betalt med bankkortet mitt, så kom alt på 564,72 dollar som tilsvarer 3546 norske kroner med frakten og avgiften for å betale med bankkort som ikke er så ille.

                          Nå er det slikt at jeg skiftet batteriet i fra denne 3600mAh 3S 30C batteriet til samme sort med 4000mAh med at jeg fant ut at jeg får en del lengere flytid selv om bateriet blir litt tyngere. Jeg skiftet også som dere sikkert vet ut 1200kv motoren ut til en 1000kv motor og gikk i fra 9x4.7 propeller til 10x4.5 propeller.

                          Med det oppsettet jeg har nå, så kan du se på en del informasjon om oppsettet her (trykk på calculate når du har lastet siden for å få opp min informasjon). Det var her jeg fant ut at jeg får lengere flytid med 4000mAh batteri over et 3600mAh batteri. Så du kan bare prøve å bytte mellom dem for å se forskjellen.

                          Så nå kommer det 2 spørsmål her.

                          1. Er det noe dere ser på den infoen der som ikke er bra?

                          2. Hvor lang tid tror dere at det vil ta før jeg har tingene her i Norge?

                          Comment


                          • #14
                            Hvis alt dette er bestillt fra HobbyKing så bør du beregne minst to uker leveringstid. Og det gjelder fra når du får melding om at varen er sendt. Nå feirer de nyttår til 6 feb der borte og da pleier alt å stå temmelig stille.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Kyrre View Post
                              Hvis alt dette er bestillt fra HobbyKing så bør du beregne minst to uker leveringstid. Og det gjelder fra når du får melding om at varen er sendt. Nå feirer de nyttår til 6 feb der borte og da pleier alt å stå temmelig stille.
                              Så lenge jeg har pakken før 9 Mars med at jeg har bursdag da. Hadde vært greit å få min egen bursdagsgave til bursdagen min.

                              Men har ett spørsmål til under her som er til alle.

                              1. Når jeg går inn på eCalc oppsettet jeg har satt opp her, så står det at mitt oppsett har 'Efficiency @ max: 69.2 %' under 'Total Drive' neders til høyre. Hva vil det si?

                              Jeg ser jo flere som har 80-85% under 'Efficiency @ max'.
                              Last edited by Bowers & Wilkins; 04-02-14, 10:44.

                              Comment

                              Working...
                              X