Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er det for dyrt ? Noen tanker .

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er det for dyrt ? Noen tanker .

    Ser av flere innlegg og praten rundt omkring at det er alt for dyrt (medlems avgift , flyplassavgift )

    Så er spørsmålet hva er alt for dyrt ?

    For mitt eget vedkommende koster det å være medlem kr 166,67 pr mnd = kr 1400 pr år etter min mening billig

    Så hva er det jeg får for kr 167 pr mnd ( avrundet )?

    . Tilgang til flyplassen hver dag hele året (unntaket er når vei eller stripe ikke er kjørbar/gangbar .Vinterstid hver helg så fremt det er vær til det .
    . Tilgang til klubbhus .
    . Bygge kvelder /faste møter med interessante temaer /foredrag .
    . Diskutere og utveksle erfaringer (helt gratis ).
    . Og ikke minst det sosiale med vafler og kaffe .
    . Grill på sommer
    . Stevner

    Og så må man tenke på at noen legger ned mangfoldige dugnadstimer til klipping, måking ,og ikke minst rydde etter andre (slipp metoden er lettvinn)

    Så min oppfordring er: hver fornøyd slutt med syting og klaging .
    Nils Einar

  • #2
    Min klage, ikke det at jeg har hatt noen her, er at 2/3 av det jeg betaler ikke går til klubben men til et styre som ikke virker som det gjør noe for å for å fremme mine interesser.

    Comment


    • #3
      En del av det som går til forbunnet brukes nå til forsikring som jo er greit og ha om uhellet skulle være ute.
      Ellers vil det alltid være slik at for enkelte blir det for dyrt uansett hva årsavgiften er slik ar det bare å det gjelder alle lag og foreninger.

      Comment


      • #4
        Enig.
        Hvor mye bruker de fleste av oss på rc i året? Ganske mye vil jeg tippe. Denne summen er jo bare en liten filleting i forhold......nesten uansett nivå. Forsikring syns jeg også er greit. Det værste er jo at dem som har utsyr til flere 10 talls tusen, det er dem som klager
        For min del er bruk av flyplassen, forsikring, MI osv verd de få kronene dette er. Gidder ikke ofre det en tanke en gang.
        Last edited by anders e; 01-02-14, 09:18.

        Comment


        • #5
          Forsikringen tar noe men om jeg ikke husker feil så legger vel forbundet ut regnskap til årsmøtet hvis man er interessert i å finne ut hvor pengene går.

          For min egen del, likt som mange andre så er jeg usikker på hva pengene går til og hva klubben får igjen men betaler kontingent og bruker energi på å fly og kose meg.

          @nils Einar; det at man kan alt du ramser opp skal vel ikke forbundet ha så mye cred for? Det er vel styret, noen ildsjeler og endel år med opparbeidelse av en klubb som står for?

          Flyr jo selv også i en lukket klubb med samme fasiliteter og der får man det samme uten tilhørighet til forbund? Ikke at jeg mener man skal stå utenfor men på den andre siden ikke forbundet som nødvendigvis bygger klubber.
          Last edited by affa; 01-02-14, 09:22.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by nils Einar View Post
            [B]
            Så hva er det jeg får for kr 167 pr mnd ( avrundet )?

            . Tilgang til flyplassen hver dag hele året (unntaket er når vei eller stripe ikke er kjørbar/gangbar .Vinterstid hver helg så fremt det er vær til det .
            . Tilgang til klubbhus .
            . Bygge kvelder /faste møter med interessante temaer /foredrag .
            . Diskutere og utveksle erfaringer (helt gratis ).
            . Og ikke minst det sosiale med vafler og kaffe .
            . Grill på sommer
            . Stevner
            Du nevner vel alle de punktene som ingen klager på, og nevner ingen av de som folk er misfornøyd med. Jeg har ikke sett noen som poster at de er misfornøyd med klubben sin, at de synes det er for dyrt med tilgang til stripa eller at folk forventer for mye av medlemene. De klagene jeg har sett derimot, går på at hoveddelen av kosten her går til styret, som veldig mange synes gjør en middelmådig jobb, eller en direkte elendig jobb avhengig av hvem du spør. Så, for at posten din skal være litt mer reel oppfordrer jeg det til å komme opp med like mange postivie punkter relatert til styret

            Comment


            • #7
              Mitt innlegg er basert på min erfaring og oppfattelse av klagingen . Oppramsing av positive sider ved forbundet her vil jeg spille ballen tilbake til deg
              Nils Einar

              Comment


              • #8
                Avlat til forbund og seksjon er 700,- i året. (Pluss eventuelle lisenser osv for de som trenger det).
                Det er 58,- pr mnd. og for det får jeg 6 utgaver av MI samt forsikring som gjelder på alle egnede steder jeg ønsker å fly.

                Hvor mye hver enkelt klubb krever på toppen av dette er jo svært forskjellig. Avhengig av utgiftene klubben har og hvor mange medlemmer de kan dele utgiftene på.

                RC fly/heli er vel noe av det rimeligste jeg har holdt på med noen gang hva angår utgifter til klubb og forbund.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Min erfaring er at det er flere klager enn forslag. Og at de som klager mest, bidrar minst.
                  "Bør man ikke spørre seg selv om hva man kan gjøre for klubben heller enn hva klubben kan gjøre seg"?
                  Ofte blir det sagt at "det er så mye arbeide" når noe skal utføres i klubben.
                  Jeg har holdt på med modellfly en stund, og vet at det aldri har kostet så lite som nå, enkelte sier det er dyrt.
                  Forbundskontigenten koster det samme som en servo for seniorer.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • #10
                    MI har forresten blitt veldig bra!
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Tror det er en del fler som er som meg, men jeg er enda litt for flau til å fly sammen andre. Det høres kanskje teit ut, men kjenner et par som tenker det samme. Er det mye folk på Ekeberg, så trekker jeg meg litt unna Så for meg så er klubb kun for sosiale møter, og bygging. Ikke behov for flyplass.

                      Comment


                      • #12
                        Prisene går vel mer ut over rekrutteringen av folk som er nye i hobbyen enn de mer garvede. For folk (som meg) som bruker mindre i året på utstyr enn på medlemsavgiften er det litt avskrekkende Tror ikke jeg hadde vært flau for å fly med andre på Jarlsberg f.eks, masse hyggelige folk som oppfordrer til å bli med og skryter av miljøet.

                        Comment


                        • #13
                          Ser ikke helt det med at summen man betaler for utøvelse av vår hobby vil ekskludere noen .

                          Som nevnt i et annet innlegg er dette noe av de billigste medlemskap man kan ha .
                          Nils Einar

                          Comment


                          • #14
                            Medlemmer i en modellflyklubb er like forskjellig som mennesker forøvrig. Noen er på stripa mer eller mindre hver dag mens andre kanskje kommer innom 1 - 2 ganger i løpet av året. For sistnevnte gruppe så blir jo medlemskapet dyrt hvis du tar årspris og deler på antall ganger du møter opp.

                            1400 delt på 365 dager = kr 3,84 pr dag!!!! Ser ikke helt hva jeg kan få til den prisen ellers ute i samfunnet og ikke minst uten begrensninger i bruk utenom det været og flyplassreglene setter.

                            Det er viktigere saker ute i den store verden enn å gremmes over kr 3,64 pr dag.
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Karl H. View Post
                              ...Forbundskontigenten koster det samme som en servo for seniorer.
                              Drar man denne tankegangen den andre veien så bidrar en servo til at jeg får flydd i motsetting til hva forbundskontigenten gjør.

                              Hva klubbene gjør må etter min menig være helt opp til den enkelte klubb - man skal tross alt dekke kostnader med å ha en stripe. Men ønsker de å legge seg på en eksklusiv nivå ender man fort på en ekskluderende linje for nybegynnere og dermed rekrutterings problemer (noe man ser hos enkelte kubber - hvor medlemsmassen eller skal vi kalle det "gutteklubben grei" ikke har endret over lang tid.)

                              Det er billig RC-utstyr hentet fra østen og dermed pris reduksjon i norske butikker i som har før til en eksplosjon av RC-piloter - ikke klubber og forbund.
                              Leser i noen innlegg her i tråden at noen mener det er enkelt som nybegynner og komme inn i en ny klubb. Kanskje det, men min erfaring fra blant annet å ha snakket med en del ferske piloter på f.eks Ekeberg er at denne "åpenheten" som neves tilnærmet ikke eksisterer og de som prøver å komme inn i et miljø mange ganger dessverre opplever en arrogant holding - særlig av de etablerte pilotene.


                              Kanskje på tide å fjerne skyggeklaffene å se seg litt rundt for å hente nytt blod og inspirasjon....
                              Last edited by Quadrocopter; 01-02-14, 13:44.

                              Comment

                              Working...
                              X