Announcement

Collapse
No announcement yet.

3-akse gyro i fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Når det gjelder min erfaring med bruk av gyro (i denne MB339`en på 20 kg+ ) så merker du lite eller ingen ting til gyroen når du flyr på en rolig og vindstille dag med lite turbulens. Derimot så merker du stor forskjell på flyet når det blåser "stokker og stein" og du egentlig synes det er litt for ubehagelig å ta opp jetflyet ditt til 50 lapper...og det er akkurat det som gjelder for meg, du kan ha langt flere behagelige flyturer selv når det blåser enn du kan uten gyro. Flyet flyr seg IKKE av seg selv men det blir roligere i vind og turbulens.
    For de som ikke har så mye fjell og dal rundt sine flyplasser som vi har på vestlandet så ser jeg helt klart at nytten er noe mindre.

    Her er et konkret eks:
    Som nevnt i en annen tråd så hadde vi forrige helg en flydag på Voss, her var det 2 omtrent like jetfly kun forskjellig størrelser, den ene er en SM 2 meter Viper jet som veier ca 10-11 kg flyklar, denne har igyro montert, den andre er en vesentlig større SM Viper jet med vingespenn på 2,6 meter og veier rundt 20kg ++ her er det (foreløpig) ingen gyro montert.
    På Bømoen er det lite fjell akkurat rundt flyplassen men det er mye skog og trær som gir en del turbulens når du flyr over... Jeg skrev også dette i en annen tråd, du tror det ikke før du ser eller evt har prøvd det, men den lille Viperen på 10 kg var "rock stady" mens den store tunge Viperen som du skulle tro var mye mer stødig og stabil i vind (noe den også er om begge hadde fløyet uten gyro) hoppet og danset rundt over skogen der den små Viperen gjorde kun noen små korrigeringer der du tydelig så at gyroen stabiliserer flyet.

    Jeg kan ikke uansett hvordan jeg forsøker å få det til se at det da blir eller er feil å ha gyro i flyet når det kun gir mer behagelig flyopplevelse... slipper du stikkene crasjer du uansett en gyro hjelper deg ikke her..

    Når det gjelder Power Box Royal med igyro integrert så har jeg såvidt testet den i 1/4 scala Hawk, jeg likte den ikke fordi den ble for avansert. Omtrent alt Royalen kan gjøre gjør radioen min også og jeg var nesten livredd for å gjøre feil med programmeringen. Nå er ikke jeg noe geni mht programmering men det bør være lettere en dette og du bør slippe å måtte lese en manual på "100 sider" for å kunne bruke den.

    På JetPower Fyresdal i sommer holdt Ali og Trond H. på og skulle programmere den store flotte SF-104 som Trond har bygget, jeg vet ikke hvor mange timer de brukte på å få det til å fungere og bli satt opp riktig men det var ikke få, sånn ønsker ikke jeg å det og har derfor valgt vekk Royalen og kjører heller Futaba mottaker med Power Jack og Cortex gyro ved siden av, veldig enkelt og oversiktlig.

    Det var på samme treffet i sommer jeg så Cortex gyroen installert og i bruk for første gang, det var forøvrig i den andre "små" SF 104`en fra Skymaster som var der som hadde denne gyroen montert, og som eieren sa: manualen er på 1 side, plugg and play og ut og fly, det bare fungerer. Veldig enkelt spør du meg. Ønsker man forøvrig å bruke Cortex`en mer avansert eks. å justere alle ror med forskjellig gain så kan den kobles til pc og man kan gjøre alt man vil og ønsker av tilpassing, men man trenger ikke det for å få en god opplevelse.

    Det er nok og en grunn for at Power Box nylig er kommet med en ny og omtrent helt lik igyro som det Cortex`en er, det tror jeg er fordi Cortex har tatt for stor bit av markedet og at flere foretrekker denne fremfor den tradisjonelle igyro`en som har vært på markedet i en god del år og som krever mye mer for å settes opp.

    Jeg forstår i alle fall ikke at det skal argumenteres så mye mot noe som gjør flyging så mye mer behagelig?
    Jeg tror også at de største motstanderne ikke har forsøkt fly med gyro der de får sett og opplevd hvor bra det egentlig fungerer.
    Last edited by Morten; 06-12-14, 09:33.
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


    Comment


    • #32
      Originally posted by Morten View Post
      Jeg forstår i alle fall ikke at det skal argumenteres så mye mot noe som gjør flyging så mye mer behagelig?
      Jeg tror også at de største motstanderne ikke har forsøkt fly med gyro der de får sett og opplevd hvor bra det egentlig fungerer.
      Det er akkurat som med hytter: Har du innlagt vann og strøm og guud forby TV så har du ikke en hytte!
      Nei da skal man tilbake til steinaldern der du må gå to timer for å finne hytta og der det kun er vedfyring og utedo!

      Kanskje en Powerbox Cockpit og ekstern iGyro er tingen da?
      Er ikke helt fan av å sitte i timesvis bare for å finne ut hvordan man slår på systemet...
      Eller kanskje en iGyro i det ene flyet og en Cortex i det andre? Så kan jeg finne ut hvilken jeg liker best.
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #33
        Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
        Eller kanskje en iGyro i det ene flyet og en Cortex i det andre? Så kan jeg finne ut hvilken jeg liker best.
        Hørtes ut som en god ide!!
        jeg tror jeg hva du kommer til å foretrekke
        - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
        - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
        - Krill Avanti S m/ATJ220SV
        - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


        Comment


        • #34
          Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
          Det er akkurat som med hytter: Har du innlagt vann og strøm og guud forby TV så har du ikke en hytte!.
          Jeg har både vann, do, strøm og tv på hytta og skal definitivt også ha gyro i flyet. [emoji6]

          Valget mitt er helt klart Cortex, iGyro er alt for avansert og arbeidsom å sette opp. Det er som Morten sier galskap å bruke halve dagen på tuning av gyroen før en kan fly.

          Comment


          • #35
            Originally posted by OleR View Post
            Jeg har både vann, do, strøm og tv på hytta og skal definitivt også ha gyro i flyet. [emoji6]

            Valget mitt er helt klart Cortex, iGyro er alt for avansert og arbeidsom å sette opp. Det er som Morten sier galskap å bruke halve dagen på tuning av gyroen før en kan fly.
            Ser ut som den nye Igyro 3e er like "enkel" som Cortex, såvidt jeg kan se, er funksjonene relativt like.

            Page Not Found - Dreamworks Model Products - #1 in Radio Controlled Jets and Accessories

            Viggo

            Comment


            • #36
              Hmm....den iGyro'en er en del billigere enn Cortex'en Ser ut til at det blir en sånn på meg, men må ha en Cortex også sånn for sammenligning!
              Stig-Arne Isaksen

              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

              Comment


              • #37
                Cortex'en kan brukes sammen med SBUS og det tror jeg ikke iGyroeb kan. Også en grunn for meg ☺

                Comment

                Working...
                X