Announcement

Collapse
No announcement yet.

3-akse gyro i fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3-akse gyro i fly

    Jada, vet det er pinglete og skal ikke ha det i de store flya. Men kunne tenkt meg å prøvd gyro, for moro, i et mindre et. Er ikke orientert om hva som er der ute. Forslag?
    Geir


    3D plane - 1D brain

  • #2
    gyrobot 900 wing passer fra alt fra små eep til store bensin kjærrer..
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

    Comment


    • #3
      powerbox I GYRO

      Comment


      • #4
        Small size har noen ferdige fly med innebygget gyro. : http://shop.smallsize.no/product_inf...dce11e6b752d9a
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Geir, jeg venter på den nye Carbon-Z Cub'en fra e-flite som har innebygget gyro. Er ikke akkurat noen IMAC kjerre, men man får jo litt inntrykk av det. Du kan få prøve den på Flittig når jeg får den.
          * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

          Comment


          • #6
            Jeg har nå piffet opp flere små modeller, opp med gyro har nå 2 års erfaring med dette, og har spesielt sett at tilbudet har eksplodert siste året innenfor dette området.

            Mange har jo en oppfatning av og putte gyro inn i et fly er uetisk og lite sportslig. Men jeg oppfatter det som et hjelpemiddel som eks i små lette modeller gjør det vesentlig mer fint flyvende i eks kraftig vind, samt at det er et skikkelig fint om man driver og lærer barn og fly, om man eksempel benytter en gyro med kunstig horisont og eks retur to home osv.

            Jeg har nå gyro av typen FY30A i både en parkzone F4 wildcat, samt en balsa Sebash 342. 30size acro modell.

            Når det gjelder eksempel spektrum mottakeren med innebygget gyro, AR625 oppfatter jeg dette som en enkel løsning, som kan passe mange løsninger, men den har litt begrenset funksjon, da det er enten av eller på. Mens men med FY30A kan man velge mellom 3 modus, normal "av". 3D mode og autoLevel som kan brukes som eks panikk løser eller hjelpe pilot om man flyr med nybegynnere.


            Men det har nå kommet mange nye modeller som har mer info mot FPV os med GPS skilt av de også har RTH "flyr hjem osv".


            Jeg har stort sett handlet mine FY fra rcfliht.se men har også pratet direkte med produsenten som svarte mine spørsmål bare timer etter. Så de har god supportet, når det gjelder tyske gyrobot, er det en klasse for seg, men så er jo prisen veldig høy i forhold. Sist jeg sjekket var det oppe i 6000kr og da er jo en FY bare 1000kr...

            Eagletree har også en enkel modell, men den er mer kretskort basert, og passer godt i små modeller 0.3 til 1kg, osv.

            Spesielt i raske deltavinger kan en gyro gjøre livet lettere, da disse kan fly litt som en flyndre svømmer når man kaster disse opp i luften.

            Men ikke alle løsninger takker spesielt, flapron modeller, da de bare har 4 kanaler igjennom seg, og man må bruke Y kabel på aleron om man har flere servoer.

            Har ikke kjøpt AR625, men den skal inn i en 40sjøfly som står og venter på hobbyrommet, kun for å teste denne også..

            RCFlight - FY30A IMU Stabilizer, Alum. (Flyg/Multicopter)

            http://shop.smallsize.no/product_inf...92f7e0d5321655
            Last edited by AudunJ; 01-02-14, 22:13.
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #7
              Jeg har testa EagleTree 2D/3D stabilizer som de har på Elefun radiostyrt, hobby & fritid i en sånn 1m epp yak.
              Det funker faktisk veldig bra og gjør at man kan fly i mye verre forhold enn uten.

              Hvis jeg skal klage på noe på akkurat denne gyroen, som koster rundt 500,- så må det
              være at den ikke er helt med på notene når man gjør ville stikke-inputs i hover.
              Går den bakover så klarer den ikke rette opp med balanseroren f.eks

              Men er går det sikkert an å justere gain og få det til å funke bedre, men det har
              for min del lite for seg. Den gjør jobben siden med å holde stø kurs i ruskete vær.

              Om det er feigt eller ei å bruke gyro? Who cares.. Jeg flyr hva og hvordan jeg selv vil.
              Er tross alt jeg som betaler for det, og jeg som skal tilfredstilles, ikke de som står å glor på
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Flotte svar- takk Kjetil jeg tester gjerne nå: lese meg opp
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment


                • #9
                  Kjøpte en slik billig Orange sak fra HK og testet lit i en 1,4m elektromodell. Skal nå ikke si at den ikke virker men syntes ikke jeg fikk så veldig mye hjelp av den. Nå skal det sies at dette var et slikt isoporfly så det fløy nå ikke bra verken med eller uten gyro. Skylle nå vært morsomt og hat en som kunne brukes på noe større modeller med utgang for to balanseror.

                  Comment


                  • #10
                    GTI20 har til salgs... her i Beast

                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      her i pilot yak 54 30% anders tester ut..
                      syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                      carl goldberg ultimate
                      DJI S900
                      piper pawnie el kjærre


                      Futaba 14SG
                      diverse epp tjafs
                      Per-Egil Furuseth

                      Comment


                      • #12
                        En viktig erfaring jeg har gjort, er at fly med små ror flater ikke blir drømme maskiner overnatten selv man putter inn en gyro. Spesielt gjelder det ved sakte flyvninger, grynene gjør ofte god jobb og holder kursen godt, men når hastigheten blir lav nok mister man løftet os det erlett og stalle flyet. Uten gyro får man ofte bedre tilbakemelding da man merker dårligere respons før det slipper helt...

                        Min erfaring er ellers at FY 30 virkelig bra selv når man er opp-ned eller hovrer og er på vei på ryggen... Ellers er det perfekt til små håndkastefly, bare peke nesa litt opp og nøytralisere ror, gi gass og kast... Så flyr det som om det følger en lysstråle oppover i det blå, prøvde engang og det gikk flere hundre meter i finn stigning uten at jeg rørte stikkene i det hele... Har vurdert og sette inn i en 2m motorseiler og syntes dette må være perfekt når man skal opp i det blå.

                        En annen fordel som jeg ser i min model med halehjul som har litt små hjul er at den spretter litt rundt på gresset utover landing osv pga humper osv... Med aktiv gryo kompenserer dette veldig bra og man får veldig fine landinger, da ror justeringer skjer så fort i forhold til reaksjonstiden til piloten...

                        Avsluttingsvis for i kveld, vil jeg vektlegge og ikke bruke for mye gain, da dette spesielt på aliron har en tendens og gi modellen en veldig flagrende bob.bob bevegelse i høy fart i stup osv.. på på rudder skal det mye til å fåsamme effekten.

                        Jeg starter alltid med lav gain jo justeres opp for hver tur til den flyr stabilt i h hvilen som helst opposisjon og så skrur litt tilbake, da jeg på video onboard, har sett litt mye raske små ror bevegelser og antar dette må slite kraftig på ror hengsler osv..

                        Man blir jo ikke verdens mester med gyro, flyet blir bare enklere å betjene, og man han ha det gøy.. men skal man fly skikkelig raske bevegelser og eks fly som en skrue over himmelen, ser man fort at med aktiv gyro blir bevegelsene saktere og man mister litt respons. På min Wildcat blir diameteren på loop vesentlig større med diameter kontra da jeg flyr i normal modus.
                        Last edited by AudunJ; 02-02-14, 08:50.
                        Audun Johnsrud
                        Nittedal - HMFK

                        * Flyr divserse planker og noen visper.
                        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                        Comment


                        • #13
                          Alle de store radio leverandørene har eller kommer med mottakere som har innebygget gyro, så før du kaster bort mange lapper på et eller annet 3'de part "plug in" produkt så sjekk med radio produsenten din hva de har.

                          Bruke gyro på lette modeller (EPP osv) fungerer helt utmerket, det samme gjelder på små modeller - bare sjekk UMX serien til E-flite (som nevnt tidligere i tråden), disse flyr ikke uten gyro...

                          Graupner har f.eks noe en hoen små kule mottaker greier med gyro:
                          404 Not Found

                          denne Vario i tillegg til 3akse Gyro
                          404 Not Found

                          Skal du ha "alt" 3-axis gyro + 3-axis acceleration sensors + Vario så velger du denne (nummeret før en qudrocopter kontroller - slipp stikka og flyet flyr samme f....
                          404 Not Found





                          Click image for larger version

Name:	106620_Empfänger_GR_12_3xG_HoTT_Graupner_GraupnerSJ_GmbH_3357664728_650.jpg
Views:	1
Size:	151.6 KB
ID:	606480
                          Last edited by Quadrocopter; 02-02-14, 01:27.

                          Comment


                          • #14
                            Hvooooooooooooooooooooooooorfor???
                            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                            EF Yak-54. 110"
                            EF MXS 83"
                            GB Yak-55 2,2m

                            Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                            Takk til:
                            Autopartner.se
                            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Kenolang View Post
                              Hvooooooooooooooooooooooooorfor???
                              Som flere har nevnt nedenfor - fordi de har lyst
                              Begynte selv med modellfly på 70 tallet og var lenge motstander av dual rate og expo men til ingen nytte

                              Comment

                              Working...
                              X