Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilyushin IL-2 Sturmovik scratchbygg!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by arvid View Post
    Hvordan motor har du tenkt deg her ?
    Blir elektro, men det er et av mange spørsmål jeg hadde håpet folk her på forumet kunne hjulpet meg med
    Aleksander Aasheim Johansen

    Comment


    • #17
      Dette er morro, her blir det bare henge på linken for å få med seg alle detaljene.

      Comment


      • #18
        Rålekkert! Beste tråden på lenge😀
        Geir


        3D plane - 1D brain

        Comment


        • #19
          dæven døtte dette kunne du.. gleder meg til vidre oppdateringer..
          syntes det er like gøy å se på som det er å fly
          carl goldberg ultimate
          DJI S900
          piper pawnie el kjærre


          Futaba 14SG
          diverse epp tjafs
          Per-Egil Furuseth

          Comment


          • #20
            Fattern bygget denne i 1/12 av egen konstruksjon for mange år siden, men syns å huske at den fløy fint med os. 15.
            Han bygger lett, med få detaljer dog.

            Comment


            • #21
              Motordata blir vel noe tilsvarende denne: Page Not Found | 404 eller 25 størrelsen. Du får sjekke vekt etterhvert.
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • #22
                En liten oppdatering!

                Ting går litt smått, men har fått klemt inn noen timer siden siste post!

                Tegninger til resterende vingedeler


                2 nye vingeprofiler ferdig kuttet!


                Midtseksjonen av vingen mer eller mindre ferdig


                Bjelker ferdig kuttet


                Resten av vingeprofilenen ferdig kuttet
                Attached Files
                Last edited by Alex; 19-03-15, 20:10.
                Aleksander Aasheim Johansen

                Comment


                • #23
                  Originally posted by oldcrow View Post
                  Fattern bygget denne i 1/12 av egen konstruksjon for mange år siden, men syns å huske at den fløy fint med os. 15.
                  Han bygger lett, med få detaljer dog.
                  Hvis du har noen bilder av den må du gjerne legge de ut!
                  Aleksander Aasheim Johansen

                  Comment


                  • #24
                    Dette er morro å følge med på Alex, jeg gleder meg til fortsettelsen.
                    Imponerende detaljert inntriør.
                    Det er mye jeg kan lære her ser eg.

                    Mvh Rune

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by CubRune View Post
                      Dette er morro å følge med på Alex, jeg gleder meg til fortsettelsen.
                      Imponerende detaljert inntriør.
                      Det er mye jeg kan lære her ser eg.

                      Mvh Rune
                      Takker og bukker, har lært utrolig mye selv av dette prosjektet, blitt en del tid i tenkeboksen
                      Aleksander Aasheim Johansen

                      Comment


                      • #26
                        En liten oppdatering til!

                        Ytterdelene av vingen


                        Høyrevingen skjøtet på med 30min z-poxy


                        Venstrevingen montert


                        Litt dårlig bilde, men man kan såvidt se washout'en på vingen
                        Attached Files
                        Last edited by Alex; 19-03-15, 20:10.
                        Aleksander Aasheim Johansen

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Alex View Post
                          Blir elektro, men det er et av mange spørsmål jeg hadde håpet folk her på forumet kunne hjulpet meg med
                          Før du velger motor oppsett: Få kontroll på vekt, lag et estimat, det er noe jobb men mulig.
                          Lag en backup plan i tilfelle estimatet ikke holder. Hvilke vekter som kan f.eks fjærnes for å
                          kunne fly sikkert (ved maiden).

                          Velg så propell antar at du ønsker noe som er mest mulig skal riktig 3 bladet med 300mm
                          diameter det blir ca 12". Stigning på propellen må passe til RPM på motor. Det finnes
                          en del beregnings program som kan hjelpe deg her f.eks Drive Calculator

                          Når du så har bestemt deg for alt og har kjøpt inn. Test alt sammen i benk før
                          du installerer i flyet. Sjekk alt like grundig som du bygger skala modellen.

                          Det kan være lurt å ha en del måle instrument f.eks ampermeter Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                          Jeg liker bedre
                          UNI-T UT203 tangamperemeter | Clas Ohlson

                          Temperatur
                          IR-termometer, mini

                          Turtall
                          Clas Ohlson

                          Når det gjelder LiPo batteri kjøp en skikkelig lader.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Ofly61 View Post
                            Før du velger motor oppsett: Få kontroll på vekt, lag et estimat, det er noe jobb men mulig.
                            Lag en backup plan i tilfelle estimatet ikke holder. Hvilke vekter som kan f.eks fjærnes for å
                            kunne fly sikkert (ved maiden).

                            Velg så propell antar at du ønsker noe som er mest mulig skal riktig 3 bladet med 300mm
                            diameter det blir ca 12". Stigning på propellen må passe til RPM på motor. Det finnes
                            en del beregnings program som kan hjelpe deg her f.eks Drive Calculator

                            Når du så har bestemt deg for alt og har kjøpt inn. Test alt sammen i benk før
                            du installerer i flyet. Sjekk alt like grundig som du bygger skala modellen.

                            Det kan være lurt å ha en del måle instrument f.eks ampermeter Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                            Jeg liker bedre
                            UNI-T UT203 tangamperemeter | Clas Ohlson

                            Temperatur
                            IR-termometer, mini

                            Turtall
                            Clas Ohlson

                            Når det gjelder LiPo batteri kjøp en skikkelig lader.
                            Takker og bukker! Her har jeg litt å jobbe med Propell må være så nære skala som overhode mulig ja, og 12" tror jeg skulle være helt perfekt

                            Hvor viktig er det med lufting? Regner med at motor og esc kan bli ganske varme, planen er at de 4 luftinntakene i nesa skal ha en funksjon. Tenkte kaldluft inn de 4 luftinntakene og varmluft ut eksosrørene og radiatoren under vingen.

                            Et annet spørsmål angående elektronikk, har begynt å kikke litt på servoer og i "gamledager" var det vel futaba som var tingen, er dette fortsatt tilfelle? Hva mener folk om f.eks å bruke denne typen til høyde/side/balanseror?
                            Aleksander Aasheim Johansen

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Alex View Post
                              .
                              .
                              Hvor viktig er det med lufting? Regner med at motor og esc kan bli ganske varme
                              .
                              .


                              Det er det du bør ungå! Ved å teste ut på forhånd så slipper du ubehagelige overraskelser.
                              Varm motor, ESC og LiPo det er sånt som man har i EDF (jet modeller). På skala propell fly
                              så mener det bør vere unødvendig. Uansett legg inn lufting til varme dager.

                              NB! Det er også lurt å standardisere på batteri størrelser slik at man kan bytte frem og
                              tilbake mellom fly. Jeg bruker 3S 450mah på mine minste fly disse er ganske lik størrelse.
                              På EDF har jeg dessverre ikke greidd det p.g.a. ekstrem belastning, da må batteri passe
                              nokså nøyaktig p.g.a. tyngdepunkt og energi behov.

                              Comment


                              • #30
                                Servoer: Masse brukbart her til brøkdelen av den du fant. Jeg bruker en del HXT 900 på mine fly og helikopter, og på det siste på 1.2 kg brukte jeg TG 9 e. Fungerer helt fint.
                                Bfight 210
                                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                                Phoenix RC Club

                                Comment

                                Working...
                                X