Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilyushin IL-2 Sturmovik scratchbygg!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ilyushin IL-2 Sturmovik scratchbygg!

    Heisann godtfolk!

    Tenkte jeg skulle dele Il-2 prosjektet mitt med folket der ute! Dette er mitt første ordentlige prosjekt når det kommer til bygging, så tar med stor glede imot alt av tips og triks folk måtte ha! Har vært borte fra modellflyhobbyen i over 10 år så når jeg begynte å fatte interesse igjen så jeg at mye hadde skjedd på teknologifronten siden jeg fløy sist. Planen er å bygge denne med elektromotor (noe jeg ikke har det minste peiling på, og egentlig ikke skjønner stort av når det kommer til valg av motortype/størrelse, batteripakke, esc osv.) Radioutstyr, servoer, mottaker, ting er helt klart ikke som det var! Blir nok pent nødt til å spørre om en del hjelp!

    Modellen er i skala 1/12, og forbildet er en Il-2 AM-38 1942 enseter variant med vinger og haleparti laget av treverk på originalen.
    Startet med å lage egne tegninger for vel over halvannet år siden og planen var egentlig bare å "snekre sammen noe kjapt og enkelt" ikke noe spesielt mye detaljer, kun retracts, basic cockpit osv. Slik ble det ikke... Jo lengre jeg kom jo mer skalariktig ville jeg ha det, så det er i og for seg grunnen til at ting går såpass smått som det gjør



    Tenkte å legge ut en del bilder fra start til der jeg er nå, så får folk bare hive seg rundt å kommentere over en lav sko!
    Attached Files
    Last edited by Alex; 24-03-15, 22:55.
    Aleksander Aasheim Johansen

  • #2
    hoho. Hvilken stein har du gjemt deg under??
    Dette er eye-candy!
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Imponerende!
      __________________________________________________ ___
      Jørn Kaasbøll
      Scale Warbirds of Norway

      Comment


      • #4
        Detta var jaggu bra ja.fælger med her.

        Comment


        • #5
          Sturmoviken er råtøff ! En svært sjelden rc modell. Blir morro å følge med denne her
          Balsa

          Comment


          • #6
            Noen flere bilder av prosjektet slik det ser ut i dag!

            Halen har begynt å ta form, skal selvfølgelig være fungerende boostertabs på alle ror




            Har fått 3D printet understell, alle delene er hule innvendig og vil bli forsterket med ståltråd/karbonstenger, dette er fortsatt litt i en eksperimenteringsfase..


            "Gamle" vingen. Det første som ble bygget, har gjort såpass mange feil i konstruksjonen i tillegg til at det ikke ble gjort klart til flaps i utgangspunktet, så ny er på vei!


            3D modell av den nye vingen!


            Midten av den nye vingen under bygging!


            Og til slutt et oversiktsbilde over kroppen
            Attached Files
            Last edited by Alex; 19-03-15, 20:08.
            Aleksander Aasheim Johansen

            Comment


            • #7
              Lekkert! Ser du har lagt ned mye arbeid i cockpit. Har du planket hele kroppen med balsa?

              Ehh, mens jeg skrev dette så hadde du lagt ut flere bilder, så da svarer det for seg selv

              Comment


              • #8
                Takker og bukker! Har gått med en del tid til cockpit ja, eneste som står igjen der er montering av sete og litt smådill
                Aleksander Aasheim Johansen

                Comment


                • #9
                  Hva blir vingespennet på dette, og hvilken vekt regner du med å havne på ?
                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bth View Post
                    Hva blir vingespennet på dette, og hvilken vekt regner du med å havne på ?
                    Vingespenn blir på 121,7 cm, vekta har jeg ingen idé om enda, må si at jeg er helt nybegynner så prøver å bygge så lett som mulig Vet at originalen hadde rundt 800kg i armering bare rundt cockpit og motor, og at flyet generelt ikke var noen lettvekter, så satser på at det relativt store vingearealet skal redde meg litt om modellen skulle bli altfor tung
                    Aleksander Aasheim Johansen

                    Comment


                    • #11
                      Meget bra Meget imponert

                      Comment


                      • #12
                        Utrolig bra! Råeste jeg har sett her på berget.
                        Det er noe som sier meg at du er ett petimeter Nybegynner du, pfffft
                        EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                        EF Yak-54. 110"
                        EF MXS 83"
                        GB Yak-55 2,2m

                        Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                        Takk til:
                        Autopartner.se
                        http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Kenolang View Post
                          Utrolig bra! Råeste jeg har sett her på berget.
                          Det er noe som sier meg at du er ett petimeter Nybegynner du, pfffft
                          Takk for det, prøver etter beste evne

                          Må vel muligens innrømme at jeg er litt perfeksjonist når det kommer til enkelte ting ja

                          Bygde litt i 13-14 års alderen, men aldri noe som fløy lengre enn det ble kastet
                          Aleksander Aasheim Johansen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Wulf View Post
                            Sturmoviken er råtøff ! En svært sjelden rc modell. Blir morro å følge med denne her
                            Helt enig! Har kun sett ett fåtall Il-2 rc modeller, ingen av enseteren tror jeg. Største utfordringa har egentlig vært å finne dokumentasjon, spesielt angående enseteren, finnes mye av de senere versjonene, men det blir jo ikke helt riktig
                            Aleksander Aasheim Johansen

                            Comment


                            • #15
                              Hvordan motor har du tenkt deg her ?

                              Comment

                              Working...
                              X