Announcement

Collapse
No announcement yet.

The armin wing depron foam knekker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • The armin wing depron foam knekker

    Hei folkens.

    Driver å skal prøve å lage en vinge ved å brette en depron plate i to slik at den lager en vingeprofil.
    I USA bruker de ofte noe som kalles for dollar tree foam. Det er en depron type plate med papir på hver side.
    Se video.


    Legg merke til hvordan han bøyer plata bakover og skaper profilen på vingen.
    Ser veldig enkelt ut helt til jeg skulle prøve selv.

    Siden vi ikke har dollar tree foam i Norge kjøpte jeg depron plater 6mm på megaflis.

    Men når jeg skal bøye disse knekker de bare akkurat som de er for stive? Uansett hvor forsiktig jeg gjør det så knekker de.

    Er det et triks som gjør at de ikke knekker eller bruker jeg helt feil plater?

  • #2
    Har du dekt hele plata med pakketape da??
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Ehm... Nope.

      Comment


      • #4
        prøv det... Tipper det er det magiske trikset
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          har vært inne på tanken. Men hvordan blir det når jeg skal lakkere det. Vil ikke den glatte tapen ødelegge for lakk

          Comment


          • #6
            oh.. men du får ikke lakkert det. Du må shoppe tape med riktig farge
            dvs.. må evt. grunne da.. men for å holde vekta nede osv..

            Er nok tape som er greia her altså..
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Hmm... OK. Planen da var å lage en av Flite Test sine bygg selv modeller. De har flotte tegninger hvor jeg bare trenger å skjære ut og lime sammen. De har også lakkere modellene sine etter montering.
              Sjekk link.
              FT Spitfire - Build

              Comment


              • #8
                men det er jo en helt annen måte å bygge på.

                Den første du prater om så er det pakketape som gjør at depronen holder seg sammen og ikke knekker.
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Ikke ehm... Sorry... :-/ har ikke peiling på dette så derfor jeg spør. Så bare at de bretta vingen i to litt på samme måte som den første jeg linka til.

                  Så hvordan bør jeg gjøre det slik at den ikke knekker? Er det kutta et spor akkurat der jeg skal bøye vingen?

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har aldri gjort dette jeg, men tape er garantert keyword

                    Men ser jo nå at det er jo kapa-plater de bruker, ikke depron.
                    For den skal jo ha papiroverflate på begge sider.

                    Kapa er dyrt altså... Men det er noe helt annet enn depron
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      OK, så det er kapa plater det heter i Norge. Over dammen er vel noe lignende kalles for dollar tree foam, stemmer det? så hvis jeg skal lage disse modellene til flite test så må jeg bruke kapa og depron funker ikke.

                      Comment


                      • #12
                        som sagt har jeg aldr gjort dette, men skumplater med papirsider får du kjøpt under navnet Kapa
                        Og tapen er garantert for å få det jevnt + ikke sprekke opp osv.
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Hva hvis jeg taper depron plata for så å bøye den. Og da tar av tapen. Nei? Blir sikker ikke no greie på. Jeg kan heller lage en tråd som heter "Flite test ScratchBuild" kanskje noen her som har laget disse og har noen tips. Må hoppe litt inn i forumsidene til Flite test.
                          Kanskje noen sier noe om hva slags plater det får Ann å bruke.

                          Men Kapa sier du, er det dyrt?
                          Hvem selger sånne plater?

                          Comment


                          • #14
                            kapa er dyrt ja, men det finnes kopier. Men det er fortsatt dyrt...

                            Vet ikke helt hvor man kan kjøpe det som privatperson. Jeg kjøper jo til firma.
                            Men gjør det søk, så tenker jeg du finner noe.

                            Det er jo bare å prøve en bit depron + bit tape og se hva som skjer?
                            Tom I. Arntsen

                            Comment


                            • #15
                              The armin wing depron foam knekker

                              Yes... Takk for dine bidrag ihvertfall så får jeg se hvor dette ender.

                              Comment

                              Working...
                              X