Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ekebergsletta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ekebergsletta

    Det er en del folk som har Ekebergsletta som sin egen flyplass. Og jeg har vært i prat med noen der som vurderte å "organisere" oss litt. Lage en slags rc-klubb. Er det noe som har skjedd enda? Det var med tanke på å samle folk litt, ikke sanke inn penger, og ha masse møter. Men fordi det er noen hensyn å ta der, og uten en slags klubb, så kan det bli litt "fritt vilt" der. Det vil jo også virke mer sikkert kanskje ovenfor de som bor i området, at det er noe, eller noen som tar en form for ansvar, og setter en slags føring på hva som er innenfor en viss sikker grense. Det er tross alt piloter som flyr bensin fly på 10 kg, over selve bebyggelsen osv. Det å få problemer i et slikt tilfelle er jo ikke helt bra for piloten, men ikke helt bra for de som bor der, eller for de som flyr der selv. Husker ingen navn desverre, men lurer på om ikke det er noen her på forumet. Eller om det er andre her som er interriserte i å ta litt initiativ. Det var snakk om å lage en facebookside stort sett, så folk kan få med seg litt generell info osv. Jeg lærte masse av de i hvertfall. De kunne det meste om området der oppe, spesielt der man burde fly for å unngå å motta klager fra de som bor i bebyggelsen. De fleste har nok godt av å vite ting som det, lager mindre problemer for andre som nyter å fly der, samtidig som man vet at man er midre plagsom mot andre mennesker. Det er win-win Jeg lar i hvertfall initiativet gå til han som kom med ideen først. Syns det var en god ide!

  • #2
    Dette er et tema som kommer å går med jevne mellomrom og har strandet på at kommunen ikke har noen som helst sans for organisert rc-aktivitet på Ekeberg, tilbakemeldingen vi fikk fra dem er at så lenge aktiviteten er uorganisert er det OK å bruke plassen for flyving - noe form for klubb aktivitet ville de ikke høre om.

    Ønsker man seg en mer organisert form så må man søke til klubbene som ligger rundt Oslo gryta.
    Last edited by Quadrocopter; 09-02-14, 12:43.

    Comment


    • #3
      Utfordringen med Ekebergsletta som "permanent" modellflyplass er om Oslo Kommune v/Friluftsetaten godkjenner dette. Det som har berget Ekebergsletta så langt er at bruken har vært i liten konflikt med andre aktiviteter der. Selvfølgelig hvis en "uheldig" pilot tryner i en veranda eller bil i nærområde så er det vanskelig å si hva som skjer. Det er en del piloter som er medlemmer i Oslo og omegn sine klubber, så som Cirrus, Vingtor, Flystua og Asker for å nevne noen.

      Hvis noen går sammen om å lage kjøreregler for Ekeberg så hadde det vært kjempefint, men tror det blir vanskelig å regne Ekebergsletta som flyplass med de samme rettigheter som følger med ett permanent leieforhold.

      Lykke til uansett
      Last edited by Superstar40; 09-02-14, 12:50. Reason: Quadracopter hadde svart før meg
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Originally posted by Erik-Bjorn View Post
        Det er tross alt piloter som flyr bensin fly på 10 kg, over selve bebyggelsen osv.
        Fint om folk som ser sånt filmer det, og skriver opp bilnummer osv. Del gjerne dette med oss andre Oslo-piloter på PM. Men først og fremst forhindre at de gjør det.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Originally posted by Erik-Bjorn View Post
          Det er tross alt piloter som flyr bensin fly på 10 kg, over selve bebyggelsen osv.
          Det må jo være den sikreste måten å sørge for at det blir totalt flyforbud der..

          Mener forresten å ha hørt at det er forbudt å fly nitro/fuel der.. Eller stemmer ikke det?
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

          Comment


          • #6
            Det er meg bekjent ikke forbudt ved en eksplisitt lov som sier "fuel er forbudt", men det er forbudt fordi det i praksis er sjenerende og farlig. Politikerne kan vedta totalforbud mot all flyging på null varsel, og enhver politipatrulje kan stoppe/bortvise dersom de oppfatter det som støyende eller farlig.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              ja vi har vært en liten gjeng der oppe i høst som har okupert cricet stripa mot pil bua og flydd mot veien med sola i ryggen.
              Nå har jeg vært der oppe og flydd så fort sola har skint. siste jeg var der var søndagen i rom jula
              Var mye mas når skulturparken åpnet men men.
              Mens vi har stått der og vært nesten 10 stykker så har det gått bra. noen hunder som går løse som har gitt oss litt stor spenning men. De som har hatt fly får som regel hjelp av de bak til å se om det er landingsklart eller om de må ta en runde til.
              Folk som steller seg mindt på "stripa" blir ropt til. Virket bra i høst i hvertfall. Til og men "onkel" politi stoppet på parkeringa og tittet på hva vi drev med. Uten å virke seg brydd av den grunn.

              Eneste jeg har opplevd av miss nøye var en kar som abselutt slulle jogge under der jeg fløy. Og han syntes det var ubehaglig at den greia kom mot han. Men det som gjorde han irritert var at jeg svarte at han kunne jogge bak meg og litt lengere bort før han svingte mot åpningen ved hesteinnheininga og skogen.

              Er flere som har undersøkt det med organisering og det er som blir beskrevet over ikke tillat på fri området. Criket er greit tydlig vis.
              For dette er en sport. Ikke spørr meg har ikke satt meg inn i dette.

              Har vært der når det ble løftet opp en extra på 2,5M og snakket med han. Han var rett og slett uviten at det er såpass mye missnøye av de som bor ved skolen og de første rekkene der borte. Og han bor 1,5km andre veien mot nordstrand selv.
              Det han sa var at han var der ofte tidlig på morran eller sent på kvelden når det ikke var folk der og fløy. Ikke med extraen vel og merke. Og han ville ikke miste lekeplassen i bakgården sin. Så han gikk over til elektro når han skulle fly der oppe.

              Det eneste som irriterer meg der oppe er at ikke folk som driver med denne hobbyen ikke kan stå sammlet og ha det morro.
              Har stått der oppe på ene siden av veien og vi har vært 6-7 stykker og vært i lufta hele tiden. også kommer det 2-3 stykker på andre siden av veien.
              Og da kommer jo da usikkerheten. hvordan utstyr har de. vil det påvirke mitt selv om jeg har 2.4. man vet jo aldri.
              og driter de seg ut og polti kommer så går jo de etter alle og ikke minst de første du ser som er oss midt på.

              Og ikke minst nybegynnere, alle trenger jo hjelp i starten og det er jo flere som har mange års erfaring av vi som har vært der oppe.



              Bjeff: Hva slags fly/heli/quad har du? er ofte sånn at man kjenner igjen de fleste på modellen og ikke personen. Godt mulig vi har snakket sammen.
              Fredrik S

              Stingray 500
              T-Rex 450 L Dominator 6s
              Tensho Acro Speed
              Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
              SBach indor crack.
              Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

              Comment


              • #8
                Har blade 350 qx som jeg har prøvd å lage noen små videoer med. Slenger ut linkene så kan dere se selv





                P.S er nybegynner med både gopro og redigering alt med dette å gjøre. så filmene er som de er
                Fredrik S

                Stingray 500
                T-Rex 450 L Dominator 6s
                Tensho Acro Speed
                Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
                SBach indor crack.
                Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Stirling View Post
                  Bjeff: Hva slags fly/heli/quad har du? er ofte sånn at man kjenner igjen de fleste på modellen og ikke personen. Godt mulig vi har snakket sammen.
                  Jeg pleide å fly FPV (mest egendesignede fly den gangen) og 30 size pattern/3D (Sebart Katana og EF Vanquish) fra 2008 til og med 2010/begynnelsen av 2011. Var der nær sagt daglig året rundt. Etter det har jeg vært der sporadisk med kvadrokopter, og Vanquish. Fint å høre at dere tar dette alvorlig. Når det gjelder 2.4 ghz, så er det erfaringsmessig ikke noe problem dersom dere bruker normalt (Spektrum/Futaba/Graupner/Jeti osv) utstyr.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Nja da kan jeg ikke si jeg husker deg gitt. Men er det søndag og sol er det som regel folk der oppe. Lørdag å for den saks skyld.

                    Når det gjelder de mere rimlige spectrum radione kan det være litt ubalangse om man blander dsm 2 og dsmX. Mange som bruker orange motakerne som er dsm2. Dette er ikke en god kombo med wi-fi i nærheten. så skal være trykt men også opplevd annet.

                    En av de som har vært med fløy quad med 5,8Fpv og dx8 med org mottaker. han hadde ikke mere 75M rekkevidde selv om range check var OK. går noen vanningsrør/el kabler osv i bakken der også som lager litt moro spess på 35mhz båndet.

                    Ikke opplevd ubehag selv men det finnes forstyrrelser. DX6 bytter ikke på mere 8 kanaler når den er låst til motakker så er ikke mye å gå på. Men dette er en annen sak egentlig.
                    Fredrik S

                    Stingray 500
                    T-Rex 450 L Dominator 6s
                    Tensho Acro Speed
                    Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
                    SBach indor crack.
                    Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stirling View Post
                      Lavere, lavere, lavere

                      Comment


                      • #12
                        RC-klubb var kanskje litt feil ord Kan se den problemstillingen med at kommunen ikke vil like en ting som det. Men som Superstar40 nevnte her, så kunne det vært bra med noen retningslinjer el. Kan være greit å ha noe å henvise til, og det kan være bra at folk ser vi tar litt initiativ på egenhånd når det kommer til sikkerhet, hensyn til støy, ol.

                        Comment


                        • #13
                          Er jo ikke noe problem å lage en egen tråd med sånne rettningslinjer for folk som bruker dette fine området. Største problemet er jo om folk vil følge de og om alle får det med seg. En ting er å lage en tråd her og ett par andre steder. Er mange som er nybegynnere som også bruker dette stedet som ikke vet hvor man event skal henvende seg. Tviler vel på at en plakat får henge i fred der oppe over lengere tid. Så sånn jeg ser det for meg er at folk som bruker området faktisk må snakke sammen og spre rykkter til en god sak for en gangs skyld. Selv om de også blir vridd på.

                          Men er for ekebergsslettas fly venner (Eller noe i den duren)

                          Mener å ha hørt rykter om at denne også ble bygget for å være flyplass en gang i tiden da i hovedsak for luftskip. Så vi piloter var der først. HAHA
                          Fredrik S

                          Stingray 500
                          T-Rex 450 L Dominator 6s
                          Tensho Acro Speed
                          Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
                          SBach indor crack.
                          Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Stirling View Post
                            Mener å ha hørt rykter om at denne også ble bygget for å være flyplass en gang i tiden da i hovedsak for luftskip. Så vi piloter var der først. HAHA
                            Ja Luftskipet Norge i 1926, det står en minnebauta like nedenfor skolen.
                            Når jeg fløy fuel-fly der på 80-tallet, kom onkel politi og ba meg pakke sammen.. var visst noen som ikke likte lyden

                            Click image for larger version

Name:	LSNorge.JPG
Views:	1
Size:	75.0 KB
ID:	606805

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Erik-Bjorn View Post
                              RC-klubb var kanskje litt feil ord Kan se den problemstillingen med at kommunen ikke vil like en ting som det. Men som Superstar40 nevnte her, så kunne det vært bra med noen retningslinjer el. Kan være greit å ha noe å henvise til, og det kan være bra at folk ser vi tar litt initiativ på egenhånd når det kommer til sikkerhet, hensyn til støy, ol.
                              Jeg skrev denne for fire år siden, tror teksten er minst like aktuell i dag.

                              Uskrevne regler for Ekeberg - (MFN) ModellflyNytt.no
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment

                              Working...
                              X