Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken type Nitro ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken type Nitro ?

    Hei
    Ønsker å høre hva slags type nitro dere bruker på deres fly, produsent, %nitro og %olje og hva slags erfaringer dere har.
    Ser at Elefun selger nitro for fly med 15%, 23% & 30% nitro, rundt 20-22% olje. Hva bør man velge og hvorfor?
    Jeg selv har kjørt på JeRo, men har hørt my dårlig om denne produsenten.
    Har 2 Nitro motorer fra OS, .55AX og .65AX, men har hatt litt problem med å få de til å gå "Normalt", spesielt med litt kaldt vær.
    Stein-Vidar

    TWM Groovy 50 3D, O.S MAX .65AX / Seagull MaxiLift, OS 33cc/ Multiplex Easy Glider Pro / Grafas Maxi F5J / Aspire F5J og F3J / Tragi 801X F5J / Tragi 801X F3J / Tragi 802EV F5J / Pike Perfection C80 F3J
    Futaba 14SG

    Røyken & Hurum Modellflyklubb

  • #2
    Jeg har de senere årene kun brukt Rapicon fuel fra Elefun. Den har fungert helt utmerket på mine motorer. Da jeg hadde 2t motorer brukte jeg den med 15% nitro og 20% olje. Nå har jeg kun 4t motorer fra OS, ASP, YS og Saito. De kjører jeg på ca 23% nitro og 15% olje. Med unntak av mine nye YS motorer de får 25% nitro og 10% olje.

    Comment


    • #3
      Jeg kjører Jero 15/15 på alle mine motorer. Om det er bedre enn noe annet har jeg ikke erfaring med.
      Jero er den fuelen som nermeste butikk forhandler, så ser ikke noen grunn til å bruke noe annet for min del.
      Har ikke hatt problemer med Jero.
      Henrik Lauvli
      Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
      TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
      MIkroflyger

      Comment


      • #4
        AX-motorer går nydelig på 15/15. OS anbefaler oljeandel på 18% som minimum, men det skriver de for å ha ryggen fri, dvs. de må ta høyde for at folk kan fyre med all slags sølevann i motorene. Bruker du Jero, Rapicon eller annet anerkjent merke kan du klare deg med mindre enn 15 % også, men de går så fint på 15/15 at jeg aldri har sett nødvendigheten av å eksperimentere. Jeg har utelukkende brukt Aerosave og Aerosynth competition de siste årene (helsyntetisk olje) og av de to synes jeg Aerosave behandler motorene best, uten at jeg har noe vitenskapelig dokumentasjon på det. Helsyntetisk olje blir mye mindre klin og motoren blir ikke brun som den gjør av mineralolje. Dessuten mener jeg at nyere ABC-motorer med så tight tilpasning mellom stempel og foring ikke har godt av den tjukke Castoljen. Ringmotorer og litt slitte motorer som trenger mer smøring ja, men ikke en AX fra OS.
        20% olje må du ha i YS firetaktere, men i toktaktere skal ikke det være nødvendig.

        En glowmotor skal gå bedre i kulde - kald luft tar mindre plass (derfor intercooler i bilturbomotorer) og motoren får mer effekt. Men motoren må ikke få for mye kjøling, har du sylinderen hengende ute i luftstrømmen i vinterkulda kan du med fordel surre noe plastbånd eller noe rundt sylinderen. Da får den opp varmen, og blir den for varm, så ryker plasten på baksiden av sylinderen (der det blir varmest) også faller den bare av.

        Med unntak av de minste motorene (fra 55 og nedover) bruker jeg kun OS F-plugg. Den er så varm at den brenner alt du kan gi på av fuel, dvs. du kan kjøre motoren på relativt rik blanding hvor den får god smøring, ikke går varm, og til tross for det ikke hoster ved gasspådrag.
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          20% olje må du ha i YS firetaktere,
          Det er kun de gamle motorene som trenger så mye olje. Av mine YS motorer er det kun en 160 DZ som får 20% olje. Mine to 175 DZ CDI og en DZ 70 kan i følge YS kjøre med kun 5% olje men jeg kjører de for sikkerhets skyld med 10%.

          Comment


          • #6
            Er det også de uten CDI?
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #7
              Ja iallfall for DZ70 og DZ175, 185. Blir sikkert det samme for DZ115 når den kommer.
              Du finner manualene til YS her. ys_top

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jon Wold View Post
                Jeg har utelukkende brukt Aerosave og Aerosynth competition de siste årene (helsyntetisk olje) og av de to synes jeg Aerosave behandler motorene best, uten at jeg har noe vitenskapelig dokumentasjon på det. Helsyntetisk olje blir mye mindre klin og motoren blir ikke brun som den gjør av mineralolje.

                Hvor kjøper du denne typen fuel ?
                Stein-Vidar

                TWM Groovy 50 3D, O.S MAX .65AX / Seagull MaxiLift, OS 33cc/ Multiplex Easy Glider Pro / Grafas Maxi F5J / Aspire F5J og F3J / Tragi 801X F5J / Tragi 801X F3J / Tragi 802EV F5J / Pike Perfection C80 F3J
                Futaba 14SG

                Røyken & Hurum Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Aerosave olje er i Jero fuel
                  Jeg blandet selv et par sesonger, og da var det Aerosynth competition som jeg kjøpte av bekjente (Graupner, via rc-seilfly.no selger i hele kasser).
                  Byron fuel er også et anerkjent merke, men det har blitt nesten utelukkende Jero på meg da det er det de har hatt i lokalbutikkene i nærheten.
                  MVH

                  Jon Gunnar Wold

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har brukt og kjøpe fuel på tilbud som for eksempel denne. Rapicon Båt Fuel 45% Nitro,20% Olje (45B) Da blander jeg den med 50% E85 og det blir supert drivstoff til mine YS 175 CDI motorer.
                    Ellers bruker jeg denne oljen når jeg blander fuel selv. The resource cannot be found.
                    Last edited by bardp; 12-02-14, 08:07.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bardp View Post
                      Jeg har brukt og kjøpe fuel på tilbud som for eksempel denne. Siden finnes ikke blander jeg den med 50% E85 og det blir supert drivstoff til mine YS 175 CDI motorer.
                      Ellers bruker jeg denne oljen når jeg blander fuel selv. The resource cannot be found.
                      bardp
                      Den Elefun linken din funker ikke, kan du forsøke igjen?

                      Takker for svar
                      Stein-Vidar

                      TWM Groovy 50 3D, O.S MAX .65AX / Seagull MaxiLift, OS 33cc/ Multiplex Easy Glider Pro / Grafas Maxi F5J / Aspire F5J og F3J / Tragi 801X F5J / Tragi 801X F3J / Tragi 802EV F5J / Pike Perfection C80 F3J
                      Futaba 14SG

                      Røyken & Hurum Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Rapicon Båt Fuel 45% Nitro,20% Olje (45B)

                        Comment


                        • #13
                          O’Donnell Premium Fuel

                          Hei, låner tråden litt

                          Var ute på tur i dag til en RC butikken som jeg har kjøpt fuel til mine heli maskiner tidligere, siden begynte å gå tomt for det. Fikk litt "sjokk" kan man si.. !

                          Sa at skulle ha JERO 15% nitro fuel og svaret var at butikken hadde sluttet å selge det siden sommeren pga ikke fins lenger produsent/leverandør til dette merket i Norge pr idag. Å dette må evt skaffes fra utlandet, siden dette er "farlig gods" blir det svært kostbart i frakt etc.

                          Ble nevnt at det jobbes med et regelverk/lov som skal forby (forslag) all nitro fuel som er over 20% pga det som skjedde med Utøya/Oslo!

                          Fikk kjøpt fuel, men faktisk et merke ikke hadde hørt om, OdonnellRacing.com is for sale | HugeDomains Ikke akkurat billig pr kanne (3,8L) 445 kr! (fikk litt rabatt, kjøpte to kanner).

                          Kjøpte den på 30% siden var det de kun hadde.

                          Forsto at prisen på nitro også ville komme til å bli dyrere etterhvert og kanskje enda vanskeligere å skaffe. Kommer å bruke opp det har av fuel nå av O’Donnell Premium & JERO og anskaffe etterhvert Rapicon fra Elefun (Glemte at man kunne bestille fuel fra Elefun, utsolgt nå).

                          Ellers kommer jeg etterhvert vurdere den nye bensin motoren fra OS max som passer i 90size heli. OS Engines | Horizon Hobby RC Engines and Parts

                          Dokk litt dyr i innkjøpt, men regner dette vil tatt igjen form av fly tid / drivstoff bruk.

                          Ser ikke akkurat "lat" denne motoren når en ser videoer / klipp på youtube som bruker denne OS motoren. Noen bruker erfaring med denne motoren?

                          Hvordan er det med originale fuel-tanken og bensin brukt? Kan de brukes sammen eller trenges det en spesial tank osv?
                          Tommy

                          Futaba 14Mz 2,4GHz
                          Futaba 10CG 2.4GHz

                          Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                          Raptor 50Titan SE (x3)

                          Div. modell flyr.. (alt for mange)

                          Comment


                          • #14
                            Du kan bruk de samme tankene med bensin men du må skifte proppen i tanken og alle slangene.

                            Comment

                            Working...
                            X