Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enda en Balsa USA 1/4 J-3 Cub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Videre med stabben

    Mye pinner som skal på plass her. Tviler egentlig på om de er nødvendig. Tegningene er ikke så bra, venstre og høyre side er ikke likt. Skal dele stabben og da kan jeg legge dem på hverandre for finspussing. Dette er grei skuring, neste blir sølvlodding av messingrør til stripe til hengsel og rorhorn. Det har jeg aldri gjort før...
    Attached Files

    Comment


    • #17
      Finne og sideror

      Enda litt videre. Finne og sideror er ferdig. Jeg syntes det var mer fornuftig å forlenge baksiden av finnen slik at det festes over hele skroghøyden istede for bare lime den på toppen, slik som Balsa USA har tegnet. Snart skal skrogsidene settes sammen, da får det hele form!
      Attached Files

      Comment


      • #18
        De Balsa USA settene har jo veldig godt rykte. Tror helt sikkert du får et flott skalafly her og mye moro under byggingen. Aldeles ikke dumt med elektro på fly man ønsker skal holde en stund ! Bensinflyene mine brukes bare ved spesielle anledninger

        Comment


        • #19
          Takk for hyggelig omtale om elektrodrift. Til nå har det stortsett vært pepper. Men flyplassen vår ligger i et naturområde og mens menn har fløyet med fuel der har det bare vært elektro de siste årene.

          Jobbet litt med skala hengsel til høyde- og sideror. I messing blir den litt tung. Skal prøve å lage dem i karbon/glass i helgen. Men først skal skrogsidene sette sammen i kveld.

          Det er egentlig veldig fint med en time på verkstedet hver kveld. Balsa og trelim er fine materialer å jobbe med og det gir meg glede å skape noe.
          Last edited by LucasHofman; 20-03-14, 08:26.

          Comment


          • #20
            Veldig moro å følge bygget ditt
            Holder selv på med en cub etter tegninger til Paolo Severin i 1/3 skala...
            Attached Files
            Geir Dyrdal
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #21
              Er det den hvor du får hele skroget sveiset fra metallrør? Veldig fin og veldig dyrt om jeg husker riktig!

              Comment


              • #22
                Skal det bli fly av dette mon tro?

                Skrogsidene står!. Men det trengs en del godvilje å se en flykropp i det....
                Attached Files

                Comment


                • #23
                  Hvis du kjøper settet, er skroget sveiset ja, og dyrt...
                  Jeg har kun lastet tegningene fra sidene hans, og laget alle deler selv ut fra de. Tenkte å bruke messingrør og sølvlodd på kroppen.
                  Tror jeg må lage egen tråd, og ikke misbruke denne...
                  Geir Dyrdal
                  Scale Warbirds of Norway

                  Comment


                  • #24
                    Det må du gjore! Det du har sett i gang med er veldig spennende! Det er ingen (som jeg vet) som lager flykropp fra rør som "sveises". Jeg har tengningen av en 1/3 skala Cub som bruker 9mm trestokk som byggematerial i skroget.

                    Comment


                    • #25
                      Halen blir til

                      Jeg bruker sytråd og merker på center av alle formers (hva heter de på norsk?) for å få halen rett.

                      etter alle formers (hva heter de på norsk? Spant? Skott) er montert syntes jeg at skroget var ikke stiv nok. Jeg har satt 6x6 som diagonaler nede og oppe. Faktisk har en fullsize det også...
                      Attached Files

                      Comment


                      • #26
                        Nå er det tid for å fly, seile båt og hus og hage trenger også oppmerksomhet. Videre om høsten!

                        Comment


                        • #27
                          Høsten ble til sen vinter. Et seilfly, et F3A lignende fly og en F3P fly måtte bygges først. Men nå er jeg i gang igjen med laminering av rootribs og cabintop.

                          Rune, har du laget vingeboltene som tegnet? Jeg lurer litt på om det er plunder å skru inn 4 bolter i minusgrader ute.
                          Attached Files
                          Last edited by LucasHofman; 06-02-15, 22:49. Reason: et bilde til

                          Comment


                          • #28
                            Når byggebeskrivelsen sier at man skal ta ut 4 ribber for å borre hull til 3/8 penner virker det mer fornuftig å ta ut alle og pusse dem til de er like alle sammen. Det var de ikke da de kom ut av platene (se bildene). Dycasting er circa forming, men helt nøyaktig er det ikke.

                            Dette liker jeg: 15 minuter med pussekloss og det er smoooooth...
                            Attached Files

                            Comment


                            • #29
                              Nå skal det limes balsa på senterseksjonen. På forsiden stikker den litt ut slik at frontruta kan limes under den. I følge tegningene og beskrivelsen skal dette ikke gjøres på takruta. Men hvordan limes den på plass da?

                              Comment


                              • #30
                                Hei, Her har du noen bilder hvordan jeg gjorde det på min modell.
                                Jeg limer bare side vinduene, så skrur jeg front og tak vinduene.









                                CubRune
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X