Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enda en Balsa USA 1/4 J-3 Cub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Og nå et spørsmål til alle som har bygget denne Balsa USA Cubben: neste steg er å lime sideveggen mellom firewall og F2 og så sette 2 to wirene på plass som holder forbeamen. I følge bruksanvisningen så lodder man de øyeterminale på mens alt er montert.

    Har dere gjort det slik? eller sølvlodded og etterpå montert?.

    Comment


    • #47
      Hei, her gjorde jeg også slik som beskrivelsen sa, det er da lettere å få den rette vridningen på øyet slik at det ligger på plass når du skal lime det fast. Jeg skrudde på plass øyene, så tredde jeg stagene på plass å deretter limte jeg stagene fast før jeg loddet øyene fast.



      Attached Files

      Comment


      • #48
        Du brukte myklodding? Ikke sølvlodding?

        Comment


        • #49
          Det er vanlig lodding her ja. Jeg pusser godt i begge ender med grovt smergel. Det er viktig å bruke lodde pasta!!!
          Jeg tror nok det er treverket som ryker før loddingen.

          CubRune

          Comment


          • #50
            Takk, da setter jeg i gang i kveld. Skall bruke "sølv"loddetin (Clas Ohlson sin variant) med tilsvarene flyssmiddel og prøve på noen biter med 3mm pianotråd først.

            Comment


            • #51
              Jeg bruker denne typen lodde pasta, nå klarer jeg meg ikke uten



              Det må bare prøves, så ser du hva jeg mener.
              Attached Files

              Comment


              • #52
                Samme så jeg brukte når jeg jobbet som rølegger. Ikke bruk den på ledninger om du ikke vil ha stive ledninger da
                Min Hjemmeside..

                http://sveininge.iflogg.com

                Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                Comment


                • #53
                  Jeg kjøpte Ecogel på Clas Ohlson (tykk væskse) og sølvloddetinn.

                  Først filing av bolt ned til ren kopper og fortinne med vanlig 60/40 tinn. Da var den fin. Jeg lager to prøvebiter av 3mm pianotråd.

                  Slipte først med smergebånd, så i vasken med Zalo og varmt vann. Tørk med papir og en siste omgang med aceton.

                  Men pent fortinne fille den ikke. Det var varmt nok, tinnet smeltet fort 0,5 cm fra hvor jeg hold loddebolten. Det var flekker hvor det var ikke tinn. Bedre med vanlig 60/40 tinn en med sølvtinn, men ikke perfect med den heller.

                  Prøvde med (med sølvtin og flysmiddel) på messing, og den gikk som en drømm. Prøvde med Pianotråd og hylse, og det gikk mye bedre. Capillærvirkningen hjelper mye her. Ved å sette hylsen i en skrustikke og henge på den andre enden kunne det fastslås at forbindelsen var bra.

                  Tid for en kopp te og så løs på den virkelige opgaven. Alt pianotråd i kittet var veldig oxydert, så det måtte en ordentlig omgang med middel smergelbånd til for å få metallfargen tilbake. Etterpå fin smergel for en "sandblåst" finish.

                  Montere med flyssmiddel i hylsen og på enden. Sjekk om wiren lo inntil sidene under F3, 2 dype pust og så loddebolt på wiren rett under hylsen. Det kokte fort. Tinnet på toppen og etter en 5-10 sekunder fløtt den finn inn i hylsen.

                  Da alt var kjølet ned og pulsen var under 80 igjen demontering og vask med pannesvamp for å kvitte seg med restene av flyssmiddel.

                  Å limet under F3 var bare en kosejobb etterpå. Jeg er fornøyd med resultatet:


                  Forøvrig, er det lurt å sette på sort primer på tråden før den oksiderer igjen? Til slutt bør den bli sort, men kansje pakket inn til skalatykkelse (som er ca. 6 mm tror jeg).
                  Attached Files
                  Last edited by LucasHofman; 12-03-15, 08:15.

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by CubRune View Post
                    Jeg bruker denne typen lodde pasta, nå klarer jeg meg ikke uten. Det må bare prøves, så ser du hva jeg mener.
                    Det gjør jeg gjerne. Hvor får man tak i den?

                    Comment


                    • #55
                      Litt videre igjen. Kosejobb med å planke resten av sidene og bunn av kroppen foran cockpitten:


                      Dashboardet i PH-GEN er ikke flat men rundet i toppen. Dermed måtte jeg lime en bit på Balse USA sin dashboard og runde den av:

                      Attached Files

                      Comment


                      • #56
                        Litt videre igjen med monteren av cowlingen:


                        Det trenger litt sparkel med dat blir det en fin rund dashboard som går over i cowlingen. Jeg har brukt en del polyestersparkel for dette. det funker, men er kanksje litt tung. Hva bruker dere til å sparkle balsa med?

                        Deretter montering av F5 og F6. Bakvinduene og skottet bak. Jeg så i tiden at Balsa USA sine bakvinduene ligner ikke på en J-3 Cub. Med de originale tegningene ved siden av var det lett å rette (før montering).



                        Det virker som om det er lite mulighet for kreftoverføring mellom den bakeste torsjonspinne og bakbeamen. Bare en 3mm balsa ribbe. Det virker fornuftig å lime litt light ply her. Det blir i kveld, sammen med infestning til halehjul og floats.

                        Etterpå stabilo og høyderor. Sideror blir pull-pull, men hva bruker man mellom høyderor og høyderorservo? Full size har pull-pull, men det virker lettere med pushrod her. Carbon, furu, balsa eller en snake?
                        Attached Files

                        Comment


                        • #57
                          Hei, jeg har denne som er lik den jeg har i min cub, jeg har en uvane med at jeg lager flere stykker når jeg først lager.
                          Er det 6mm innvendig eller utvendig du trenger til halen på cuben din?











                          Rune
                          Attached Files

                          Comment


                          • #58
                            Jeg har rør i rør gjennom kroppen på min modell, dette er for bevegeligheten når jeg justerer.
                            Det største røret blir sølv loddet på justeringa som det igjen går et rør inni som er løst, men uten slark.
                            Dette røret blir holdt i senter med skruene som holder hale-vingen på plass.















                            Hiver inn noen bilder til her.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #59
                              Hei Rune, det er 6 mm utvendig, 5 mm innvendig. jeg har slipt ned stabben til 6 mm (for å få skale tykkelse) og hadde tenkt å lime 6 mm stusser i stabben med 5 mm rør tvers gjennom.

                              Men jeg kan sølvlodde på røret selv!. Det vil si, jeg har aldri sølvloddet men har alt i huset nå og hadde tenkt å lære kunsten på dette flyet .

                              Jeg tar gjerne over beslaget om du ikke trenger den!

                              Comment


                              • #60
                                Bare få adressen så kan jeg sende den til deg.

                                Comment

                                Working...
                                X