Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enda en Balsa USA 1/4 J-3 Cub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enda en Balsa USA 1/4 J-3 Cub

    Enda en Cub. Det blir en replika av en museumfly som står (og flyr) i Lelystad (Nederland). PH-GEN heter den i luftfartregisteret. Det er en nokså originalt fly fra 1948, uten elektrisk system og med en 65hp Continental motor.

    Modellen blir elektrisk drevet. Jeg har allerede fått pepper for det, men på flyplassen vår flys det ikke fuel lenger. I tilleg har jeg batteriene og ingen erfaring med fuelmotorer. Det blir et 6 celler opplegg met en 5055 motor. Ca. 800 Watt med en 16x10 prop, som gir nesten 4 kg statisk trekk. Det må holde for et fly som kommer til å veie ca 6 kg.

    Jeg laster opp noen bilder av originalen. Skal prøve å få forbedret kittet slik at den blir mer skalariktig. Endringen blir (håper jeg):
    - tynnere stabilisator og høyderor (i fullsize er de laget av samme rør, som betyr at de bør bli 6 mm tykk i modellen)
    - bedre fasong på bakeste sidevindu
    - pull-pull på både side og høyderor
    - jekk på forsiden av stabben for å kunne stille incidence vinkel
    - fowler balanseror med pull-pull trekk
    - skale hengsler på haleflatene
    - mindre dehidral (V-form), og med washout
    - stilbare vingestag, som må kunne legges inn til vingen under transport
    - skala understell (planer er å lage det selv fra rør, men kansje blir det Robart om jeg mister gnisten...)

    Om Rune (CubRune) ikke hadde presset på hadde det ikke vært noe blogg. Jeg håper at noen har glede av det og for all del: gi kommentar. Dette blir min første skalafly så jeg trenger all god råd jeg kan få.

    Hilsen, Lucas Hofman
    Attached Files
    Last edited by LucasHofman; 21-02-14, 12:48.

  • #2
    byggebordet er klart

    Fant tykk og rett muliplex plate på kontoret vårt. Med gips på toppen er alt klar for den første skrogsiden!
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Nice
      Det er flere enn CubRune som liker å lese om slikt
      Lykke til.
      __________________________________________________ ___
      Jørn Kaasbøll
      Scale Warbirds of Norway

      Comment


      • #4
        Flott å se byggeblogg!!! Blir gøy å følge denne
        Geir Dyrdal
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #5
          Interessant og følge denne ja, men blir den ikke littegrann undermotorisert?
          Syns 800 watt på 6 kg høre lite ut men, er ikke spesialist heller .o

          Comment


          • #6
            Kremt........65hk på en fullskala er vel heller ikke noe å rope høyt for ........så da blir det vel rimelig skala

            Comment


            • #7
              Ja for all del, men mener og ha lest at 200 watt pr kg er vel passe til en trainer. Men skala blir det nok ja,

              Comment


              • #8
                Her er en tabel med vanlige power-loadings:
                55 W/kg = minimum for level flight, with a reasonably clean plane.
                110 W/kg = Trainer/Casual/scale flying
                165 W/kg = Sport flying and sport aerobatics
                220 W/kg = aggressive aerobatics and mild 3D, effortless loops from level flight.
                330 W/kg = all out performance.
                440 W/kg = Unlimited high-speed vertical flight.
                For de som ønsker å vite hvor tabellen kommer fra (og som ikke er redd av formel): <http://theampeer.org/shaw/SCALE.PDF>.

                Vi har blitt vant til overmotorisering tror jeg, med LiPo og rimelige outrunners. Jeg tror det er ikke alltid en fordel, spesielt ikke met halehjulfly. Har sett en del ukontrolert take offs fordi man gir for mye gass for fort.

                Er de noen som vet hva propelldiameter på en J-3 65hp er? Jeg er funnet en leverandør som leverer en 72 tommers propeller. Det blir 18 tommers med 1/4 skala. Balsa USA sier i sin byggebeskrivelse at max størrelse er 16 tommers, så noe skurrer her.

                Dette bestemmer Kv factor på motoren. I motsettning til en fuelmotor kan man velge turtal forholdsvis fritt med electro. Og dermed kan propellen blir mer riktig.

                Comment


                • #9
                  Dette blir morro.
                  Jeg kjører 18x6 prop på min cub, har også brukt 20x6 da det bare var den jeg hadde der og da.
                  Mener jeg har et skriv en eller annen plass der det står at den minste motoren er på hele 38hk, skal se om ge finner det igjen.
                  Jeg har liggende en hjemmelagd dummy motor med litt skade på, men som er noe å se etter. Skal finne noen bilder av vrakrestene.


                  Mvh CubRune

                  Comment


                  • #10
                    en gråværshelg er godt for noe.

                    Først bli kjent med innholdet i esken. Veldig mye balsa. Det ser ut som alt er der. Jeg kjøpte settet brukt, og den forrige eieren hadde begynt på stabben. Da er det lett å gjøre fremskritt! Deretter laminering av skrogsidene (hvorfor 2 ganger 3mm, og ikke 1 ganger 6? Kansje fordi stansingen har sin begrensing).

                    Siden jeg vil kopiere cubben sin mulighet å stille angrepsvinkel på stabben blir den delt senere. Litt messingrør er bestilt. Tegningen fra fabrikken er en god inspiransjonskilde. Jeg lastet dem fra nettet for USD 5. (Page not found - Plans for U). De har også en tegning av en 1/3 J-3 cub som har fine konstruksjons ekspempler som mann kan laste ned for USD 1. Det blir man ikke fattig av!
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Til Rune: vet du turtallet motoren din har med full trottle?

                      Comment


                      • #12
                        Hei Lucas.
                        Nei jeg er ikke sikker på turtallet på full trottel, men gi meg noen dager så skal jeg finne det ut.

                        Comment


                        • #13
                          Hei Lucas.
                          Det er bare fuel on/off som ble frest litt på baksiden.
                          Plasseringen har jeg ikke noen mål på, bare ca ut i fra de animerte bildene på side 2 på min tråd.
                          Den beste måten å få dette rett på er å finne en full størrelse cub å måle selv.

                          Comment


                          • #14
                            Første skrogsiden er ferdig og stabben er frest/pusset ned til 6 mm.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Neste skrogside

                              Da er skrogside 2 ferdig og pusset slik at den er lik den andre. Små poser med bly (eller stål) kuler er fint for å gi fordelt trykk på en lim fuge.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X