Announcement

Collapse
No announcement yet.

FT - Spitfire Scratch build

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nice... Godt å høre.

    Comment


    • #17
      Ser bra skåret ut dette!
      Selv om styrofoam har høy tetthet, så med 5mm plater så veier vel ikke dette stort uten elektronikk?
      Bruker du smeltelim på alt eller bruker du UHU-Por eller syrefri CA også?
      Blir det 3S, eller har du tenkt å kline til med 4S? sistnevnte kommer vel til å gå noe sinnsykt?

      Vingespennet på Spit'n blir det noe rundt 120cm-ish? og hva regner du med fly-vekten kommer til å bli inkl. batteri?
      Artig å følge med på det her!

      Comment


      • #18
        Hva kostet platene? Og var de like de flitetest bruker?
        Min Hjemmeside..

        http://sveininge.iflogg.com

        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

        Comment


        • #19
          Jeg fikk FT-speedbuild kittet fra FliteTest på fredag. Var også veldig spent på hvordan disse platene var.

          Platene jeg har fått tak i koster 78,- stk 50x100cm 5mm.

          Platene som jeg fikk av FliteTest var veldig like. Den største forskjellen er at det er en annen type papir på. Papiret virket tynnere og av dårligere kvalitet en på de jeg fikk tak i. Jeg trodde disse også var 5mm men når jeg måler tykkelsen er de nærmere 4mm. Platene virker også noe lettere men det er så lite at det ikke merkes. Har ikke veid dem for å se forskjellen. Platene mine virker også stivere noe som er bra. Det har nok noe med type papir. Kjernen ser helt lik ut. styrofoam.

          Comment


          • #20
            Originally posted by SmurfAir View Post
            Ser bra skåret ut dette!
            Selv om styrofoam har høy tetthet, så med 5mm plater så veier vel ikke dette stort uten elektronikk?
            Bruker du smeltelim på alt eller bruker du UHU-Por eller syrefri CA også?
            Blir det 3S, eller har du tenkt å kline til med 4S? sistnevnte kommer vel til å gå noe sinnsykt?

            Vingespennet på Spit'n blir det noe rundt 120cm-ish? og hva regner du med fly-vekten kommer til å bli inkl. batteri?
            Artig å følge med på det her!
            Jeg har ikke veid alle delene enda. Men tipper rundt 4-500g uten elektronikk.
            Bruker Smeltelim med lav smeltetemp på alt sammen. Enkelt kjapt og tørker fort. Fungerer utmerket.

            3 eller 4s, litt usikker hva det blir til slutt. Men satser på rundt 2200mA 3s med 8x6 propell.
            Spec på 4s med 8x3.8 skal motor gi 310W. Det hadde vært tøft.

            Jeg er ikke helt med på alle disse propellverdiene og hva resultat det vil gi med samme motor.
            En motor med forskjellig propell og forskjellig spenning gir jo så mye forskjellige utslag på effekt og fart. Tror jeg bare må prøve meg fram med forskjellig oppsett til jeg blir fornøyd med resultatet. Vekt med batteri kanskje 800g +\-
            Vingespennet er 108cm ca.

            Comment


            • #21
              Har bygd en FT Duster fra speed kit og brukte utelukkende den store Clas Ohlson limpistussen, funket veldig bra på papiret på denne foam typen. Til EPO, EPP osv styrer jeg unna smeltelim, det griper altfor dårlig på de glatte overflatene synes jeg, så jeg var litt skeptisk, men som sagt så fungerer det faktisk veldig bra på akkurat denne typen foam.

              Comment


              • #22
                Ang. Grunning og lakkering.

                MINWAX?? Hva kaller vi dette i Norge og hvor får jeg tak i det?
                Se video.

                Minwax on Your Plane

                Comment


                • #23
                  Minwax har flere produkter, men det du sikter til her, er nok rett og slett halvblank Polyuretanlakk av god kvalitet.
                  Brukes ofte på møbler, gitarer, geværkolber osv.
                  Tror det kanskje beste utvalget her til lands av tilsvarende produkter, finner du blant Liberon sitt produktutvalg.
                  Skal du ha Polyuretanlakk som er fargeløs, så er kanskje Liberon Bistrot veldig likt Minwax. Finnes i alt fra høyglans til silkematt, har lang herdetid og trenger du flere lag, så bruk polerull i mellom.
                  Pass på og få den fargeløse om du kjøper denne, for det finnes i 6 "tre-farger" også.
                  Selges hos både farvehandlere og noen større byggevarehus, Obs bygg har også noe Liberon produkter, men om de har Bistrot eller ei vet jeg ikke. Går du til en kyndig farvehandler så får du sikkert litt gode råd!
                  Liberon-produkter har jeg god erfaring med, men har ikke brukt det på fly... men på kjøkkenbenker i Bøk osv.

                  Comment


                  • #24
                    Supert, takk for info. Ser Biltema har noe som heter 2-komponent-polyuretanlakk, 2-komponent polyuretanlakk, 1 liter

                    Det er vel kanskje ikke 2-komp de bruker.
                    Skal vist være bra for å beskytte flyet litt mot vann etc. Og lakk sitter bra på det.

                    Ser de har denne også men det er kanskje noe annet?
                    404 - biltema.se

                    Comment


                    • #25
                      Har lest et annet sted, at den 2-komponenten på biltema ikke gir noe bra finish, men jeg har ikke brukt den selv.
                      Det jeg vet, er at en del typer PU-lakk gir en gulaktig farge, så om du ikke har tenkt å lakkere oppå - så ville jeg ha sjekket ut om den er klarest mulig. Og at den ikke gulner i sollys eller over litt tid.

                      Den andre aner jeg heller ikke noe om, men det står "Ravfarget" i datablad ser jeg, hva nå enn det er....

                      Tror jeg ville sjekket ut Liberon Bistrot som jeg nevnte, snakk med en ren farvehandel der er det størst mulighet for å treffe på en som er utdannet i faget, enn på en litt mere "diverse-butikk" som selger mye annet enn malingsprodukter

                      Comment


                      • #26
                        Yes, får sjekke litt. Takk for hjelpen

                        Comment


                        • #27
                          Da har jeg fått tak i 1. Par servoer da jeg ikke klarte å vente på pakka fra hobbyking.
                          Så da er jeg i full gang med å bygge ferdig vingene.
                          Hadde ingen servoforlenger så da måtte jeg lage selv.




                          Her er vingedelene montert sammen.



                          Og her er alt stablet i sammen.




                          Neste på programmet nå er å montere elevator og rudder servoer.
                          For så å montere topplokket.

                          Så må jeg undersøke litt mere med tanke på lakkering og sånn. Ønsker meg egentlig et airbrush sett, men lakkerer så alt for sjeldent at jeg får vel holde meg til spraybokser. Vi får se.

                          Blir vel maiden før jeg lakkerer.
                          Kanskje greit.

                          Comment


                          • #28
                            FT - Spitfire Scratch build

                            Lenge siden jeg har oppdatert denne tråden nå.
                            Og det har skjedd mye siden sist.

                            Maiden gjennomført. Alt gikk kjempe fint.

                            Veldig overrasket hvor bra denne modellen fløy.

                            Brukte 2200mA 3s med 1350KV motor og 8x6 prop

                            Kan fly den veldig sakte uten at den staller. Men føler jeg mangler litt toppfart og drag.

                            Bilder fra maiden.

                            Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1399461996.368028.jpg
Views:	1
Size:	72.6 KB
ID:	607749

                            Her sammen med en parkzone spit.

                            Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1399462031.078972.jpg
Views:	1
Size:	51.7 KB
ID:	607750

                            Etter maiden fikk den litt farge.

                            Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1399462072.069873.jpg
Views:	1
Size:	195.6 KB
ID:	607751

                            Her er flere bilder fra maiden Nr.2
                            Da har jeg også byttet til en 9x6 prop.
                            Fikk litt bedre fart da men mangler fortsatt det lille ekstra. Mulig større motor eller annen prop som er tingen. Skal sjekke med watt-meter hvor mye jeg pusher motor og esc med disse propeller. Bare sånn at jeg ikke griller noe.


                            Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1399462107.623984.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	607752
                            Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1399462116.866582.jpg
Views:	1
Size:	54.4 KB
ID:	607753
                            Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1399462127.445468.jpg
Views:	1
Size:	84.2 KB
ID:	607754

                            Alt i alt veldig fornøyd med denne modellen.
                            Helt sikker på at jeg vil lage flere modeller av disse. Neste på lista nå er en messersmith BF-109 tenker jeg. og etterhvert en mustang.
                            Last edited by thomas.kjolstad; 07-05-14, 13:37.

                            Comment


                            • #29
                              Artig prosjekt det der!

                              Men ser du gikk fra 8x6 til 9x6, det vil vel gi lavere toppfart men mer drag ved/og lavere turtall?
                              Så det blir vel kanskje større motor om du skal få begge deler...

                              Hvor mye er flyvekta ink. lipo? og Vingespennet?

                              Comment


                              • #30
                                Skal du ha merkbart mer effekt så må du i det minste bytte motor. Jeg fløy min MPX Dogfighter med samme batteri som deg og en NTM 3536-1800 KV og 9X6 Graupner foldepropell, det fløtta på seg det (tror det er samme motor som David bruker i speedchallenge videon) Har også en 3530-1400 kv i en GWS Focke Wulf med 9X6 APC som er ganske identisk i størrelse og vekt med din Spit, det fungerer også meget bra, og er ikke fullt så stressende på batteriene.

                                Ser at HK har en NTM 2836 1400 kv ratet til 470 watt på 3 celler, da kan du jo bruke utstyret fra motoren du har, og siden du allerede bruker såpass store batterier så tviler jeg på at de 30-40 ekstra grammene den veier vil merkes særlig.

                                Comment

                                Working...
                                X