Announcement

Collapse
No announcement yet.

FT - Spitfire Scratch build

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FT - Spitfire Scratch build

    Da er jeg så vidt igang med min første Scratch bygging.
    Har sett byggevideoer av Flitetest gutta og likte hvor enkle og fine disse modellene var. Passer perfekt for meg som er helt fersk når det kommer til bygging.

    Begynte med 6mm depron plater fra megaflis. De er forsåvidt greie de, til sitt bruk men de knekker fort og bruk av teip i bøyene var ikke helt min plan. Og byggemetoden passet ikke helt disse platene.

    Her er et bilde av hva det ble av med depron platene.

    Jeg ønsket å lakkere flyet og pakketeip er nok ikke det beste og mest holdbare å lakkere på, da det flasser lett av igjen.

    Tok litt research etter depron plater med papir lik de som FT bruker. Fant fort Luth.no som hadde noe som het KapaLine 5mm.
    Bestilte en pakke med noen som var alla disse. styrofoam 5mm med papir på hver side.
    Samtidig bestilte jeg et speedbuild kit fra Flitetest litt for å se hvordan disse platene var.

  • #2
    Platene ankommet og jeg er så vidt i gang med å skjære ut vingene.

    Comment


    • #3
      Artig!

      Angående lakkering på plast, så har Biltema plastlakk på spraybokser.
      404 - biltema.se

      Finnes bare i grå og svart, men den er ganske matt så den vil sikkert egne seg som grunning for annen farge.
      Jeg har bruk det på et par forskjellige typer plast, og den sitter veldig godt og tåler mye.
      Men jeg mattet litt på plasten med finkornet sandpapir før lakkering.

      Skjærer du rorflatene helt av og hengsler, eller fjerner du en del av materialet så selve depronen funker som hengsel, litt alla RC-Factory gjør på sine EPP modeller?

      Comment


      • #4
        Lakktips tar jeg mot med takk.

        På de nye platene med papir skjærer jeg nesten igjennom og knekker plata bakover for så å kutte 45grader i skjøten. Papirlaget holder fint sammen og fungerer bra til hengsling. På depron teipet jeg hele vingeprofilen før jeg kuttet den. Og gjore på samme måte som over, bare da er det teipen som holder rora sammen.

        Comment


        • #5
          Skjønner, det enkleste er ofte det beste som det heter... ikke så lett om man skulle brukt hengsler på 5mm plater heller.
          Hadde ikke vært mye slingringsmonn i kuttene da før man hadde sett det minste av mismatch da vil jeg tro.
          Artig og interessant byggemåte egentlig! Spantene i kroppen er de av finer eller noe annet materiale?

          Comment


          • #6
            Originally posted by SmurfAir View Post
            Spantene i kroppen er de av finer eller noe annet materiale?
            Styrofoam 100% all over.

            Hva er Spantene? Er det de delene som stiver opp og sitter inni flykroppen?
            Isåfall bruker ikke det på denne byggemetoden.

            Her er avstandsklosser som skal monteres inni vingeprofilen og som lager selve formen på profilen skjært ut. De har sikkert et mer passende navn men vet ikke hva jeg skal kalle de.

            Comment


            • #7
              Originally posted by thomas.kjolstad View Post
              Hva er Spantene? Er det de delene som stiver opp og sitter inni flykroppen?
              Ja, helt riktig.

              Comment


              • #8
                FT - Spitfire Scratch build

                Av elektronikk til spit'ten har jeg bestilt turnigy 9g servoer, esc: HK 30A som jeg har liggende, motor: NTM Prop Drive 28-26 1350KV / 302W. Propell: litt usikker, prøve F.eks. 8x6 eller 9x4,7 noe i den duren.

                Må også kjøpe litt balsa så jeg får laget motorbraketten. Balsa kjøper jeg hos en lokal rcbutikk.
                Last edited by thomas.kjolstad; 23-02-14, 14:23.

                Comment


                • #9
                  Har kuttet litt i dag også. Her er delene (rudder og elevator) til halen.
                  Her er delene til kroppen.

                  Comment


                  • #10
                    I dag har jeg skjært ut fuselage.


                    Begynner å montere kroppen siden jeg venter på servoer og jeg trenger de i vingen.

                    Comment


                    • #11
                      Ble litt ivrig med skjæring, så jeg begynte å kutte ut deler til FT Versa wing også. skal rigge den opp og bruke den til FPV hadde jeg tenkt.


                      Men den får vente til jeg blir ferdig med spit'ten.

                      Her er bilder av ferdig montert kropp. Og test montert halen. Den kan jeg ikke lime fast før vingene er på plass. Får å få alt rett og fint.


                      Neste nå er å vente på pakke med deler fra Kina. Servoer, motor ++
                      Håper det kommer denne eller neste uke.

                      Comment


                      • #12
                        Hvor er bildene??

                        Comment


                        • #13
                          De skal være der de..?? Jeg ser de ihvertfall.

                          Comment


                          • #14
                            Niks..........jeg ser dem ikke.

                            Comment


                            • #15
                              Nå ser jeg dem

                              Comment

                              Working...
                              X