Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med Turnigy 9XR

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med Turnigy 9XR

    Har tenkt å kjøpe ny radio til våren og hadde egentlig bestemt meg for en DX9.
    Vet at mange av FPV gutta bruker Turnigy 9XR og den anbefales ofte som en bra begynnerradio.

    Noen som har erfaringer med denne?

  • #2
    Det er jo utrolig mye radio for pengene, det er mulig å komme utenom, men en DX9 er en helt annen verden. Jeg har en 9XR og skjønner strengt tatt ikke mye av hvordan jeg skal bruke den, men det kan være for at jeg har brukt nettopp Spektrum radioer fra DX6i og nå nylig DX9. De er meget brukervennlige, så hvis du synes du har råd til en DX9 så vil jeg anbefale den. Faktisk vil jeg anbefale alle Spektrum radioer fra DX7s og opp over 9XR, men det er mulig at 9XR er bedre egnet for FPV, jeg flyr bare på den tradisjonelle måten.

    Comment


    • #3
      Jeg har brukt Turnigy 9XR siden den kom ut og synes den er en brukervennlig radio. Det er mulig jeg ikke har satt opp de mest avanserte miksene etc. men det meste av basisfunksjoner er veldig enkle å sette opp (expo, dual rates, reversering av kanaler etc.). Jeg kjøpte først en orange rx dsm2 modul, men jeg kan ikke anbefale denne. Jeg og 2 andre i klubben har hatt en del glitcher med denne som har resultert i havari (gjelder alle dsm2 mottakere også med satelitt-mottaker, dvs. ekstramottaker). Etterat jeg gikk over til frsky-modulen og accst med telemetri, så har jeg ikke opplevd noen problemer. Det er også veldig behagelig at radioen gir tilbakemelding når radiolinken begynner å bli svak. Man føler seg litt mer trygg da, spesielt hvis man flyr fpv og på litt lengre avstand.
      Andreas

      Youtube: http://www.youtube.com/gamleolga

      Comment


      • #4
        Nja, sammenlignet med Spektrum vil jeg påstå at den ikke er veldig enkel å sette opp, men når man først har lært seg hvordan det gjøres så går det forsåvidt smertefritt. Jeg brukte mye tid på noe så enkelt som å få "gear" på den bryteren jeg ville, og en mye brukt funksjon som dual ailerons/flaperons krever også litt studie for å finne ut av, særlig når man er vant med å bare velge fra menyen hvilket servooppsett man har. Har brukt samme Orange modul, stort sett mot Orange mottakere uten problem, men jeg har kun brukt den med parkfly som neppe har vært mer enn 100-150 meter unna.

        Det at man kan velge mellom forskjellige system, som bla Frsky er derimot en meget stor fordel, for selvom Spektrum også tilbyr telemetri så må jeg jo innrømme at de ligger litt etter mange andre på det området. Man kan jo også bytte modul, feks bruke Orange som meg på mindre fly og feks BNF modeller fra E-Flite/Parkzone, og Frsky i større saker og for FPV flyving.

        Comment


        • #5
          Regner med Spektrum er bedre men alle sier at man får ekstremt mye for penga med en Turnigy 9XR, burde være grei skuring å bli kvitt den hvis man vil oppgradere etterhvert. Hvordan er det med tilgjengelighet av telemetrimoduler? Batterinivå er vel et minimum..

          Comment

          Working...
          X