Announcement

Collapse
No announcement yet.

Loddestasjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hva er det som skal passe overens annet enn diameter? Selges jo spisser i alle slags diametre i flere butikker jeg har sett

    Comment


    • #17
      Originally posted by unicus View Post
      Hva er det som skal passe overens annet enn diameter? Selges jo spisser i alle slags diametre i flere butikker jeg har sett
      I gamle dager stakk man en kobber spiss inn i en hull i bolten å strammet til med en skrue og da kunne man bruke det man hadde i skuffen til spiss, men i dag er det litt annerledes.
      Moderne loddestasjoner har en sensor som føler spissvarme og dermed kreves det at lenge og diameter er riktig, videre er det noen bolter som også krever at endeflaten av spissen (den som sitter inn i elementet) er utformet riktig.

      Comment


      • #18
        Jøss. Takk for tipset, får ta med en pakke men til det opprinnelige spørsmålet, hvilken temp til kabler og plugger?

        Comment


        • #19
          Originally posted by unicus View Post
          Jøss. Takk for tipset, får ta med en pakke men til det opprinnelige spørsmålet, hvilken temp til kabler og plugger?
          Som jeg nevner i innlegg #10, så er det normalt å bruke 360-400°C, men dette er helt avhengig av tykkelsen på spissen. Er tuppen av spissen for tynn (og lang) greier ikke elementet i bolten å kompensere for varmetapet på tuppen av spissen og da kan du skru temperaturen til maksimum uten at det blir noe bedre.

          Mitt tips, bruke en tykk spiss (lodder du batterikabler så bruk den tykkeste du har - 3mm og oppover!), start med 380°C, så kan du eventuelt øke temperaturen hvis dette ikke er nok.
          Bruker du blyfritt loddetinn så kan du øke temperaturen med ytterligere 20°C.
          Og for å gjenta seg selv - det er tykkelsen på spissen som bestemmer hvor vellykket loddingen blir.
          Last edited by Quadrocopter; 17-04-14, 16:40. Reason: Blyfri info

          Comment


          • #20
            Takk for hjelp

            Comment


            • #21
              Jeg har kjøpt Biltema sin, med 3mm meiselspiss. Funker som fjell
              Fikk testet den godt da jeg konverterte til XT150 plugger. Veldig fine plugger som var svært enkle å lodde og montere hylse på. Fås i tre farger, praktisk ved seriekobling og mellom motor og ESC. De kan også monteres sammen i et spor og låses med en dråpe CA.
              Attached Files
              EF 60" Edge. Torque.
              EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
              3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
              CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
              Multiplex FunCub XL on floats.
              Jeti DS-16

              Comment


              • #22
                OT - Info:
                Biltema og Kjell sine loddestasjoner funker utmerket de, men en utfordring med disse er at spiss utvalget er meget begrenset.
                Skal du handle en brukbar loddestasjon til hobbybruk anbefaler jeg dere å se på modellene til Atten (en Kina produsent som produserer for et titalls andre leverandører som brander under sitt navn)
                Jeg bruker en tysk leverandør - Batronix - som leverer billig og raskt (Soldering and Desoldering Devices)
                Du finner sikkert modellene på eBay (atten soldering station for sale | eBay) til lavere priser men da uten garanti og en 3-4 ukers levering...

                Click image for larger version

Name:	Batronix-Atten.jpg
Views:	1
Size:	83.2 KB
ID:	607559

                Fordelen med Atten er at det finnes et enormt utvalg med spisser til alt du kan tenke deg og prisen er helt OK også.

                Click image for larger version

Name:	tips_big_enl.jpg
Views:	1
Size:	106.7 KB
ID:	607560

                Ønsker du og ta steget videre opp i den profesjonelle ligaen så er Weller og ERSA anbefalt men disse modellene er som regel over-kill for lodding av en kabel i ny og ne.
                Last edited by Quadrocopter; 17-04-14, 18:16.

                Comment


                • #23
                  Kjøpte en pakke med spissene du linka til og de holder helt sikkert til min begrensede bruk (rc plugger, kabler o.l)

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by unicus View Post
                    Kjøpte en pakke med spissene du linka til og de holder helt sikkert til min begrensede bruk (rc plugger, kabler o.l)
                    Garantert

                    Comment


                    • #25
                      Jeg kjøpte en ersa i-con pico når jeg skulle bytte ut min clas ohlson loddestasjon, og er meget fornøyd. Den er ikke så mye dyrere enn biltema stasjonen. Kan ikke sammenlignes å lodde med. Godt utvalg i spisser.
                      ---------------------------------------------
                      Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                      Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                      Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                      Mikado logo 600 3D Vbar
                      Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                      Comment


                      • #26
                        Om en lodder endel, så er det kjekt med litt dyrere loddebolt ja. Men de rimelige klarer seg ut og bort om en lodder 5ggr i året.

                        Har denne selv: Electronics Production

                        Varm på 9 sekunder
                        Ola G Bråten -77
                        Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                        Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                        3DHS Slick 89" Q80-8m
                        Jeti DS-16

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by OlaGB View Post
                          Om en lodder endel, så er det kjekt med litt dyrere loddebolt ja. Men de rimelige klarer seg ut og bort om en lodder 5ggr i året.

                          Har denne selv: Electronics Production

                          Varm på 9 sekunder
                          Hva kosta den, og hva gjør den bedre enn Biltema-loddestasjonen?
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #28
                            Husker ikke hva den kostet, men sikkert 10x mer enn biltema sin.

                            En trenger virkelig ikke den til typisk rc hobby, men jeg har drevet noen år nå med chip tuning av biler, så da blir det et annet krav til kvalitet og stabilitet..

                            Den største fordelen til generelt bruk synes jeg er hvor rask den er til å bli varm, og at den er veldig rask til å korrigere for varmetapet når du legger den borti større ledninger/koblinger.. varmer opp punktet raskere istedet for å bruke lengre tid og varme opp hele ledningen i tillegg.
                            Ola G Bråten -77
                            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                            3DHS Slick 89" Q80-8m
                            Jeti DS-16

                            Comment


                            • #29
                              Varm på 9 sek min også. Jeg sammenlignet vel mer med den clas o loddestasjonen jeg hadde. Den slet med å kompansere for varmetap ved lodding av ledninger, og brukte lang tid på å bli varm. Var egentlig altfor svak... loddespisser fant jeg ikke nye. Denne ersa loddebolten jeg kjøpte betalte jeg vel 1200-1300 for mener jeg. ville heller ha noe jeg fikk tak i deler til, enn noe noname greier. Jeg gikk vel på en smell når jeg lagde nattblad, og lånte en weller loddebolt. Da måtte jeg ha noe skikkelig selv etterpå.
                              Last edited by jonny; 18-04-14, 20:24.
                              ---------------------------------------------
                              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                              Mikado logo 600 3D Vbar
                              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                              Comment


                              • #30
                                Jepp, man får litt etter hva man betaler for, jeg har Weller og gidder ofte ikke å bytte spiss, så selv lodding av XT-plugger og kabel går greit selv med tynn spiss (2mm tupp) om man fortinner begge deler godt på forhånd.

                                Men det er riktig som Quadrocopter sier at man optimalt bør velge en bred flat spiss ved lodding av kabel, er tross alt noen fysiske lover inne i bildet her.
                                Uansett så merker man forskjell på loddestasjonene avhengig av konstruksjon, og ikke minst hvor temperatursensoren sitter.
                                Optimalt bør den være en del av selve spissen, nettopp derfor klarer dyre loddestasjoner med dyre spisser og "gi gass" umiddelbart da temperaturen i spissen synker.

                                Comment

                                Working...
                                X