Announcement

Collapse
No announcement yet.

Loddestasjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Loddestasjon

    Skal ha meg loddestasjon.
    Vet det finnes eldre tråder rundt temaet, men de er kansje ikke helt oppdatert ?

    Lurer på hva som gjelder til rcbruk, småtteri og ledninger opp til 8AWG og 6mm bullets.
    Jeg er villig til å betale for tilstrekelig kvalitet, men trenger sikkert ikke det råeste på markedet.

    På forhånd takk
    EF 60" Edge. Torque.
    EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
    3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
    CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
    Multiplex FunCub XL on floats.
    Jeti DS-16

  • #2
    Biltema sin er helt knall!

    404 - biltema.se

    Kjøp noen ekstra loddespisser i forskjellige størrelser.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #3
      Har også Biltema sin kjempe fornøyd med den
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #4
        Biltema er mer en godt nok
        Kjell Ove
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------
        Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

        Comment


        • #5
          Har hatt Biltema sin i endel år nå. Veldig fornøyd med den
          Mvh
          Morten Aase

          Comment


          • #6
            Rasket med meg denne under en svipptur til Sverige:

            El & verktyg - Produkter


            Har fungert veldig bra synes jeg og prisen er av det trivelige slaget.

            Kjell & Gjengen har kanskje ikke etablert seg i Norge ennå, men de ligger tett på andre siden av grensen
            Hangar:
            Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

            "In thrust I believe"

            Comment


            • #7
              Det viktigste allround-egenskapene er:
              * Middels wattstyrke
              * At den tar forskjellige typer spisser (Runde, flate, tynne, tykke osv.)
              * Termostatstyrt, gjerne elektronisk for mindre svingninger i temp.

              Skal man lodde kabler fast på distribusjons-brett, trenger man mye overført varme siden brettet vil "stjele" og lede bort mye varme.
              Skal man lodde på print/elektronikk så må man være forsiktig med varme, særlig OFM-komponenter tåler lite varme.
              Så selv om du skal lodde på kabel eller en kontakt, nært eller på et print så skal det ikke mye til før det blir for varmt.

              Det jeg prøver å si, er at disse loddestasjonene med temperaturregulering er absolutt egnet - men man må alltid bruke hodet når man lodder. Det er overført varme (temperaturen i selve loddepunktet), som skal være korrekt.
              Det er forskjell på å lodde en sprukken kobberkjele og elektronikk med OFM-komponenter liksom

              Comment


              • #8
                Kjørt full guffe på min Biltema stasjon i årevis nå. Loddet alt mulig med den hurtighet er viktig
                Min Hjemmeside..

                http://sveininge.iflogg.com

                Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                Comment


                • #9
                  Kjøpte inn Biltema sin lodde stasjon, kr 829.-

                  Fikk testet den i helgen med lodding (reperasjon) av en platespiller da hunden (semi) hadde tygget i stykker phono leddingene og disse måtte klippes og loddes til igjen inne i spilleren.

                  Er litt skeptisk til nøyaktigheten på temperaturen da jeg måtte ha den nesten opp i området mot "hot" for å få god varme på spissen. Men tatt i betraktning pris, og førelsen med produketet syntes jeg dette er en fin stasjon med god lesning og helt grei å holde selve loddebolten osv.

                  Click image for larger version

Name:	IMAG2504.jpg
Views:	1
Size:	62.4 KB
ID:	607284
                  "unboxing" på kjøkkenbenken...
                  Audun Johnsrud
                  Nittedal - HMFK

                  * Flyr divserse planker og noen visper.
                  En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by AudunJ View Post
                    Kjøpte inn Biltema sin lodde stasjon, kr 829.-.......
                    Husk at tykkelsen på spissen bestemmer temperaturen. Jeg ser at det å bruke en for tynn spiss blir en gjenganger i trådene der folk klager på for lav temperatur. Det er ikke temperaturen som er for lav men spissen som ikke greier og overføre varmen p.g.a. at den er for tynn/spiss/lang eller at det er mye "belegg" på tuppen - den skal være blank og tinn belagt.

                    Skal du lodde ledninger så bruk den tykkeste og butteste spissen du har (finner) - glem de tynne, lange og spisse (disse er for komponent lodding på print)
                    Til lednings bruk bruker jeg en spiss som har en minimums bredde på 3.5 mm og som er kortest mulig, er kablene veldig tykke (f.eks batteri) setter jeg temperaturen opp til 400 grader.

                    I bilde under ser du et utvalg spisser, de til venstre egner seg ikke til lodding av tykk kabel. Jeg anbefaler den som står på bolten (3.5mm) eller den som er til venstre for denne (4.2mm)

                    Det finnes et hav av linker som omtaler kjøp og bruk av loddebolter - du kan f.eks sjekke denne.


                    Click image for larger version

Name:	Spisser.jpg
Views:	1
Size:	38.5 KB
ID:	607286
                    Last edited by Quadrocopter; 30-03-14, 00:33.

                    Comment


                    • #11
                      +1 !

                      Bruker 5mm spiss på min Ersa loddebolt på 370 grader når jeg lodder batteriplugger o.l.
                      Nøyaktigheten på temperatur er ikke viktig så lenge de er "in the ballpark". Bredden på spissen betyr alt for å få overført varmen
                      Ola G Bråten -77
                      Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                      Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                      3DHS Slick 89" Q80-8m
                      Jeti DS-16

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by voltz View Post
                        Rasket med meg denne under en svipptur til Sverige:

                        El & verktyg - Produkter


                        Har fungert veldig bra synes jeg og prisen er av det trivelige slaget.

                        Kjell & Gjengen har kanskje ikke etablert seg i Norge ennå, men de ligger tett på andre siden av grensen
                        Er hos svigers i Sverige, tok tipset og kjøpte en slik hva slags temp lodder dere plugger og kabler på?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by unicus View Post
                          Er hos svigers i Sverige, tok tipset og kjøpte en slik hva slags temp lodder dere plugger og kabler på?
                          Håper du kjøpte med med en 3mm spiss samtidig (Siden ble ikke funnet)

                          Comment


                          • #14
                            Har spisser til gamle loddeboltene.. Satser på at de passer

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by unicus View Post
                              Har spisser til gamle loddeboltene.. Satser på at de passer
                              Hvis disse ikke er fra samme produsent og for denne modellen så er sannsynligheten for at de skal virke minimal og i verste fall så ødelegger du elementet i selve bolten..... Spisser er definitivt ikke standardiser!

                              Comment

                              Working...
                              X