Announcement

Collapse
No announcement yet.

Quanum Pocket Vibration Telemetry Voltage Meter With Alarm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Quanum Pocket Vibration Telemetry Voltage Meter With Alarm

    En rimelig løsning for de som ikke har telemetri på radioen for overvåkning av Li-Po celler. Er frekvensen lovlig her til lands ? :Frequency: 869.5Mhz FM rekkevidde 300-400 meter.
    Attention Required! | Cloudflare
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

  • #2
    Ser ut som frekvensen er OK her til lands, med begrenset gain.
    Farnell selger RF-moduler fra Aurel og RadioMetrix på samme frekvens i Norge.

    En sjekk sier at dette sorterer under "diverse kortholds-kommunikasjon" og er ok under følgende forutsetninger:
    Frekvensbåndet 869,400 - 869,650 MHz tillates brukt. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 500 mW e.r.p.

    Til sammenlikning, så ligger en trådløs router på ca. 100 mw sendestyrke, men det er jo også sammenheng mellom frekvens og hvor langt signalet bærer på samme sendestyrke.
    Last edited by SmurfAir; 07-03-14, 22:14.

    Comment


    • #3
      Det er et ISM-bånd ("søppel-bånd") som er helt greit å bruke til telemetri. Datalinker på 0,5 w på samme frekvens rekker over 1 km under gode forhold, så effekten her kan ikke være stor. Trådløse rutere kan ikke sammenlignes, fordi de har mye høyere frekvens og derav kortere rekkevidde.
      Last edited by bjeff; 08-03-14, 11:09.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Originally posted by bjeff View Post
        Trådløse rutere kan ikke sammenlignes, fordi de har mye høyere frekvens og derav kortere rekkevidde.
        Men det var vel det jeg skrev, hvis du leser hele teksten...
        "men det er jo også sammenheng mellom frekvens og hvor langt signalet bærer på samme sendestyrke"

        Comment


        • #5
          Selvsagt er det en sammenheng, men jeg presiserte at det ikke kan sammenlignes. Semantikk i fete typer
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Ser nå at Hobbyking har en også på 915 MHz til 9,99, mens den på 869.5Mhz koster 19.- USD. Er 915 MHz tilatt her til lands ?

            Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke denne Spektrumtillatelsen, men det er Telenor som er tildelt det båndet, for bla. kommunikasjon innen petroleums-bransjen. Se rad to på side 10 her:

              Nkom - 404

              Comment


              • #8
                Originally posted by SmurfAir View Post
                Ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke denne Spektrumtillatelsen, men det er Telenor som er tildelt det båndet, for bla. kommunikasjon innen petroleums-bransjen. Se rad to på side 10 her:

                Nkom - 404
                '

                Da er det nok best å holde seg unna det, men det er vel lite trolig at de har noe innen rekkevidden på 300-400 meter som er på denne senderen, så det skal vel mye til at det forstyrrer. Er /var ikke 915 Mhz en frekvens til Mobil også ?
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #9
                  Antagelig, i og med at det finnes helt klart GSM-trafikk både under og over 915mhz, så det vil jeg tro.

                  Comment

                  Working...
                  X