Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal ha billig nybegynnerfly - hvilket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skal ha billig nybegynnerfly - hvilket?

    Hei og hopp
    Kina har jo gjort det billig å få fjernstyrte ting nå. Har bestilt et par Hubsan-helikoptre, og storkoser meg med dem! Men har lyst på et fly og. Men hvilket skal jeg ha?

    Har sett litt på Parkzone P-40, kanskje det kunne vært noe?

    Men kan man bruke samme fjernstyring fra Hubsan-pakken til denne tro? Ser det skal være "DSM2®/DSMX® aircraft transmitter", men er kontrolleren som følger med Hubsan dette?

    Som dere ser er jeg ekstremt rookie, og har utrolig lite penger for tiden, da jeg enda er student. Bare noen måneder igjen nå så kan jeg nok kjøpe noe heftigere, men for nå blir det Kina-varer...

  • #2
    Hei!

    Dersom du ikke har flydd RC-fly før, så er ikke en warbird anbefalt som første modell.
    Da bør du gå for en høyvinget modell, de har litt "selvopprettende" egenskaper og kan flys sakte.
    Noe liknende dette f. eks. STM Discovery Trainer RTF 2.4GHz

    Tror neppe du får brukt radioen fra Hubsan på fly, og det av flere årsaker.
    Den har antagelig for dårlig rekkevidde også for bruk på fly, Parkzone modellen som du linker til er en BNF og den må du nok bruke med en Spektrum radio.

    Så lenge kostnadene skal holdes på et minimum, så er nok en RTF (ready to fly) veien å gå, for da er all elektronikk som sender,mottaker, servoer osv. med. Så lenge det er "standard" vare fysisk sett, så kan det brukes på andre ting senere.
    STM (ST-model) og FMS sine medfølgende radioer i RTF-modellene er ikke så aller verst.

    Ellers så kan du vurdere en motorseiler, da vil du få muligheten til å lære deg å gli, beregne gjennomsynk (avstand til landingsplass fra et bestemt punkt).
    Det kan være en fordel, dersom du skal fly med forbrenningsmotor senere. Stopper motoren så er det greit å kunne gli og beregne det opp mot høyde og avstand til landingsplass uten å få hetta.

    Kjøper du en isopor (Foam) EPP/EPO modell, så kjøp deg syrefri CA (lynlim) beregnet for dette (Foam safe), og UHU-por som er kontakt-lim og beholder litt flex.
    Da er du i stand til å lappe sammen flyet etter uhellene som man må anta kommer.
    Last edited by SmurfAir; 15-03-14, 08:12.

    Comment


    • #3
      Glem slike microfly de er altfor følsomme for vind til at du kan fly i noe annet enn nærmest dønn vindstille ( som man opplever kanskje en gang i måneden). Her har du tre kandidater som ikke koster all verden, og som er komplette med alt du trenger. Du bør også sjekke ut dette flyet som har noen innebygde egenskaper som hjelper deg med å fly rett. Uansett hva du velger bør du alltid ha minst et ekstra batteri, gjerne to, hvis ikke blir det mer lading enn flyving.

      Comment


      • #4
        Meld deg inn i en klubb og fly med en instruktør i begynnelsen. Å lære grunnleggende aerodynamikk er også lurt, slik at du vet hva som skjer i forskjellige situasjoner. Altfor mange kjøper fly og krasjer første tur, og så mister de naturligvis inntressen.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #5
          Tusen takk for gode svar, og for meget utfyllende svar Smurfair!

          Det skal sies at jeg har fløyet modellfly før, ganske mye faktisk. Men dette er mange år siden. Det gikk da primært i seilfly. Bodde da i Lofoten, og fløy på Haugheia (kjent plass for seilflygere). Var så heldig at jeg bodde 10 min kjøring derfra.

          Men har og hatt et par motorfly, men det var seilfly som var den store greia for meg.

          Nå vil jeg bare ha et "lekefly" som jeg kan surre litt rundt med på Ekebergsletta og fotballbaner, da jeg bor mer bynært enn jeg egentlig ønsker.

          Jeg ser de fleste av disse billig-sakene benytter 2.4ghz, er det liksom det nye? Jeg benyttet en slik kontroller i min tid, og har den enda:
          Click image for larger version

Name:	mx15507.jpg
Views:	1
Size:	54.9 KB
ID:	607055

          Er det ikke mulig å benytte denne fremdeles? Nå er jo ikke transmitteren den største utgiften.

          Neida, så jeg skal nok klare å lande de fleste flyene nogenlunde greit, men er jo helt klart en fordel med de som tåler litt, og som er enkle å lime sammen igjen når det smeller

          Jeg syns jo denne virket veldig fin da:
          http://www.globy.no/rc-hobby/fly/ele...3-ch-24ghz-rtf

          Comment


          • #6
            Den FMS Easy trainer saken er nok i minste,letteste og vingleste laget (Vingespenn på 80cm) og flyr relativt fort.
            Hva med en motorseiler med foldepropell ASW-17 i 211cm RTF komplett med 6-kanals radio og batteri til 1395,- ?

            STM ASW-17 211cm vingespenn RTF

            Denne kan du nok fly på små hang med, eller cruise rund på Ekeberg med motoren og seile litt rundt for å se om du finner noen termikk-bobler til sommeren.
            Selv om det er et billigfly dette også, så er det en god del mer fly enn den easy-traineren.

            Comment


            • #7
              Nja, seilfly har jeg allerede i Lofoten, og kunne tenkt meg et lite fly med litt futt i nå. Et slikt lite fly er nok følsomt for vind ja, men det er faktisk vindstille i Oslo ganske ofte.. Noe annet enn Lofoten i allefall

              Comment


              • #8
                ..Når det er sagt fikk jeg utrolig lyst på denne motorseileren når jeg så litt mer på den.... Hehe! Noen som har testet den?

                Comment


                • #9
                  "Lite fly med litt futt i" - hva med et av disse profile-flyene fra RC-Factory?
                  1 Meter Vsp, men gode 3D fly 32% på den her (Sbach 342) nå, jeg har selv kjøpt en for noen uker siden.
                  Men her må alt av elektronikk + motor kjøpes utenom.

                  RCF Sbach 342 1.0m ARF EPP Red/Green

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by fredsjo View Post
                    .
                    .
                    Det skal sies at jeg har fløyet modellfly før, ganske mye faktisk. Men dette er mange år siden. Det gikk da primært i seilfly. Bodde da i Lofoten, og fløy på Haugheia (kjent plass for seilflygere). Var så heldig at jeg bodde 10 min kjøring derfra.

                    Men har og hatt et par motorfly, men det var seilfly som var den store greia for meg.
                    .
                    .
                    Hvorfor ikke en Cub eller er det for treigt?
                    Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                    Jeg er fan av mindre fly 650mm vingespenn enkelt å ha i bil, tar lite plass hjemme.
                    kyosho radio controll car website

                    Disse er større enn micro flyene og flyr like bra som fly med vingespenn på 800mm.

                    NB! Ungå P-40 og Hobby King sin Ju-87. Flyene krever litt modifikasjoner f.eks
                    er orignal propell mest for utseende ... og 2S batteri kun brukbart for å humpe
                    rundt litt ... 3S for akrobatikk.

                    Comment


                    • #11
                      Apropo radioen din, det ser ut som en Multiplex? Det er ikke umulig at den er hakket bedre enn det som følger med i de billigste ferdig pakkene, selvom det er en FM radio. Når så og si alle andre flyr på 2,4 ghz idag så er det jo mindre sjanse for å bli "skutt ned" av en gjøk som bruker samme frekvens. Det ser ut som den har såkalt V-hale miksing, i så fall bør du ta en titt på denne den er det ganske mye futt i for en modell til 1200.

                      Comment


                      • #12
                        en av disse kan være en god ide Flite Test Articles | Read about RC Planes & Drones (ft versa pusher anbefales), billigt er det også! flyene bygges med depron 6mm eller kapa-line som kan kjøpes på luth.no. ellers er det VELDIG MYE informasjon på sidene til flitetest.
                        aaarg! 15m/s vind nå igjen!

                        Comment

                        Working...
                        X