Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wireless byddybox?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Wireless byddybox?

    Hei, bladde rundt om på hobbyking sine sider, plutselig fikk jeg øye på den ene juvelen av mange tusen gråstein, nemlig en wireless buddybox. Jeg har lenge villet koble sammen to ulike radioer (turnigy 9x og en china, yalla radio) men fikk først øye på dette produktet i dag Og i tillegg er det trådlåst! Men er dette for godt til å være sant? Noen som har testet den? I følge meg er dette en ny "revolusjon" for nybegynnere som vil komme inn hobbyen eller venner som ønsker å fly men som fortsatt trenger litt hjelp gjennom den usynlige navlestrengen.

  • #2
    Ut i fra hva jeg kan se av reklamen så krever denne 2 mottakere noe som medfører 2 radio oppsett/programmeringer - da må det være lettere og koble sammen radioene med en 3.5 mm jack kabel mellom to radioer og ha en master + en slave som bruker masteren sitt oppsett og sender
    Last edited by Quadrocopter; 18-03-14, 21:02.

    Comment


    • #3
      Men funker det?

      Comment


      • #4
        Men for å koble sammen to radioer må de vel være av samme fabrikat? Det trenger de ikke være med denne boksen. Forøvrig kan man med DX9'en (og muligens nyere Spektrum radioer) binde hvilken som helst DSMX/DSM2 radio opp mot den som slave så man slipper kabler.

        Comment


        • #5
          Men for å koble sammen to radioer må de vel være av samme fabrikat?
          Nei, men de må kunne tolke hverandres PPM signal - normalt funker dette bra med det meste utenom Futaba.

          Forøvrig kan man med DX9'en (og muligens nyere Spektrum radioer) binde hvilken som helst DSMX/DSM2 radio opp mot den som slave så man slipper kabler.
          Ja, men da har man ingen kontroll over hvilken radio som er master og som kan ta fullstendig over hvis den andre piloten gjør en feil.

          Comment


          • #6
            Slik jeg forstår deres avanserte formuleringer, kan man altså koble opp to forskjellige radio-merker men trimmingen av flyet må justeres på begge radioene, høres dette riktig ut? Så hvis begge radioene er trimmet likt funker det?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Yalla94 View Post
              Slik jeg forstår deres avanserte formuleringer, kan man altså koble opp to forskjellige radio-merker men trimmingen av flyet må justeres på begge radioene, høres dette riktig ut? Så hvis begge radioene er trimmet likt funker det?
              Det stemmer det - trimming, expo og servoretning osv.

              Jeg er usikker på hvordan master/slave (hvem som har prioritet på styringen) håndteres, man ønsker ikke at pilot nr 2 skal fortsette å styre flyet når det er på vei ned i bakken.

              Det blir også den jobben å koble denne inn i flyet - masse servo kabler som må kobles om.
              Last edited by Quadrocopter; 18-03-14, 21:53.

              Comment


              • #8
                Ja, men da har man ingen kontroll over hvilken radio som er master og som kan ta fullstendig over hvis den andre piloten gjør en feil.

                Joda, man setter opp en master og slave og bruker trainer knappen på master radioen til å gi kontroll til slaven akkurat som før med kabel. Så står det iallefall i manualen (har aldri prøvd dette selv).

                Comment


                • #9
                  Tusen takk for at du gadd å bruke tiden din på å besvare de dumme spørsmålene mine

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kyrre View Post
                    Joda, man setter opp en master og slave og bruker trainer knappen på master radioen til å gi kontroll til slaven akkurat som før med kabel.
                    Ok .

                    Comment


                    • #11
                      Noen få til dumme spørsmål (jeg er jo så dum at jeg ikke kan skrive alt i en post):
                      Skal kjøpe turnigy 9x, men noen sier at jeg laste ned nytt software fra pcen slik at jeg får er9X, men er dette et "møst"

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Yalla94 View Post
                        Noen få til dumme spørsmål (jeg er jo så dum at jeg ikke kan skrive alt i en post):
                        Skal kjøpe turnigy 9x, men noen sier at jeg laste ned nytt software fra pcen slik at jeg får er9X, men er dette et "møst"
                        Kanskje en ide og starte en ny tråd på dette med Turnegy 9x i subjekt feltet - finnes noen 9X brukere her på forumet men det er ikke sikkert de leser denne tråden

                        Comment


                        • #13
                          Det er ikke et møst, men det er veldig enkelt. Selv merket jeg ikke så mye forskjell, men jeg brukte min 9X radio kun med de enkleste modellene mine og utnyttet ikke akkurat potensialet i radioen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Kyrre View Post
                            Joda, man setter opp en master og slave og bruker trainer knappen på master radioen til å gi kontroll til slaven akkurat som før med kabel. Så står det iallefall i manualen (har aldri prøvd dette selv).
                            Samtidig kan du benytte "Master Override" slik at du tar over så snart du tar i stikka. Veldig lettvint!
                            Last edited by Karl H.; 19-03-14, 17:59.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

                            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                            Comment

                            Working...
                            X