Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor pakke i posten i dag!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Fint med noen bilder. Den ser fin ut den modellen der. Kanskje du får flottører på den senere? Den greier sikkert en 50cc motor også tror nå jeg.

    Comment


    • #17
      Originally posted by toelarse View Post
      Fint med noen bilder. Den ser fin ut den modellen der. Kanskje du får flottører på den senere? Den greier sikkert en 50cc motor også tror nå jeg.
      Vet ikke helt med flottører. Er vel enda mer med å hente en modell etter uheldig landing på vannet enn på land vil jeg tro. For ikke å snakke om etterarbeidet....
      Vi får se hva tiden bringer.
      Stein Johnsen
      http://www.blåmåsan.com

      Comment


      • #18
        Her er noen bilder som ikke ble helt topp. Motlys, skitten linse og alt for varmt for fotografen....

        Click image for larger version

Name:	20140710_152802.jpg
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	608336 Click image for larger version

Name:	20140710_152811.jpg
Views:	1
Size:	43.5 KB
ID:	608337

        Click image for larger version

Name:	20140710_152832.jpg
Views:	1
Size:	55.8 KB
ID:	608338 Click image for larger version

Name:	20140710_152841.jpg
Views:	1
Size:	34.1 KB
ID:	608339
        Kabin. Plenty plass til servoer men det ble som sagt for få kanaler. Rikelig met plass for batterier osv også.
        Fint for å få plassert CG best mulig med den vekt man trossalt MÅ ha med uansett.

        Click image for larger version

Name:	20140710_152856.jpg
Views:	1
Size:	32.3 KB
ID:	608340 Click image for larger version

Name:	20140710_152956.jpg
Views:	1
Size:	53.4 KB
ID:	608341
        Innenfor fordøra fikk jeg plassert
        brytere i et hull beregnet for servo.
        Throttleservo ligger på andre siden.

        Click image for larger version

Name:	20140710_153025.jpg
Views:	1
Size:	31.6 KB
ID:	608343 Click image for larger version

Name:	20140710_153003.jpg
Views:	1
Size:	47.4 KB
ID:	608342
        Her ble det en del bøying, prøving, feiling og banning
        for å få bøyd støtstanga riktig. Noe kronglete å komme til.

        Click image for larger version

Name:	20140710_153108.jpg
Views:	1
Size:	52.7 KB
ID:	608344

        Edit: Teksten har delvis havnet under feil bilde ser jeg. Ting forandrer seg tydligvis fra forhåndsvisning til ferdig post...
        Last edited by Blåmås; 10-07-14, 20:17.
        Stein Johnsen
        http://www.blåmåsan.com

        Comment


        • #19
          Om du kjenner noen med f.eks en hitech servoprogrammerer, så kan en hitech-digitalservo snus med et par klikk
          Da har du løst problemet med mangel på en niende kanal.
          har gjort det samme selv, kjekk sak den servotester/programmereren med usb og software.
          Last edited by SmurfAir; 10-07-14, 18:55.

          Comment


          • #20
            Du kan også bruke Multiplex sin Multimate, fungerer på Hitec servoer også.
            Click image for larger version

Name:	multimate.jpg
Views:	1
Size:	7.0 KB
ID:	608350
            Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
            Phoenix Mustang P51D m DLE-55
            Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
            Multiplex Minimag
            Multiplex Razzor
            Multiplex Rockstar
            Multiplex Shark
            Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
            Multiplex Profi TX 16
            Byggeblogger:
            http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

            Comment


            • #21
              Takker for tips folkens. Skal oppbevares i bakhodet.
              Stein Johnsen
              http://www.blåmåsan.com

              Comment


              • #22
                Click image for larger version

Name:	20140711_221607.jpg
Views:	1
Size:	100.3 KB
ID:	608351

                På egne hjul for første gang.
                Stein Johnsen
                http://www.blåmåsan.com

                Comment


                • #23
                  Den ble jammen fin Blir spennende å høre hvordan den fungerer med ngh motoren.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #24
                    Ja jeg er vel minst like spent. Håper på å få testet i løpet av helga. Ikke ofte varmen er et problem, men jeg står ikke og pusler med helt nytt og ukjent fly og motor i solsteika og 32 grader, det blir for varmt for meg så vi får se.
                    Stein Johnsen
                    http://www.blåmåsan.com

                    Comment


                    • #25
                      Fyrte motor i dag. Etter en dram rett i forgasseren startet den relativt greit. Brukte starter da jeg er litt redd for fingrene mine. Har ikke noe erfaring med slik fra før så jeg følte det var best å være på den sikre siden. Motoren gikk greit en stund for så å stoppe når jeg tok den ned på veldig lavt turtall. Greit nok tenkte jeg. Bare å fyre opp igjen. Men da var det helt dødt. For å gjøre en lang historie kort så hadde skruene for å justere ventilklaring med løsnet på begge ventilene. På en ventil hadde den ramlet helt av. Ingen skade skjedd heldigvis og skruene er på plass igjen, klaring justert og locktite på gjengene. Klar fof forsøk nr 2. Batteriet på starteren var blitt tomt under alle forgjeves forsøk tidligere, så jeg tok sjansen på å flippe. Startet ganske fort og gikk ok. Regner med det blir enda bedre når jeg får justert gasser litt. Ikke justert med H og L nål tidligere (har forsåvidt justert motorsag med vekslende hell da) så jeg er litt usikker på prosedyre. Finner nok ut av det. Som den er nå går den og jager på turtall litt over tomgang, fint på kvart til trekvart gass for så å dø ut fra trekvart og oppover.

                      Hadde gjort seg med ei potte...
                      Stein Johnsen
                      http://www.blåmåsan.com

                      Comment


                      • #26
                        Hvis de dør utpå over 3/4gass så må du gi den litt mer på H nåla.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          Beaver er fint fly

                          Ang. varmen skjønner jeg deg godt.. Nå har det vært ekstremt bra vær i over en uke,
                          og det er ikke mye RC jeg har tenkt på... Eneste er at jeg har gjort klar Decathlonen i dag, ellers null.
                          Tom I. Arntsen

                          Comment


                          • #28
                            Ja her har vi hatt bortimot 2 uker med temperaturer mellom 27 og 33 grader og til dels helt vindstille. Ikke på noen måte vanlig her omkring. Kan ikke huske temperaturer over 30 grader noen gang tidligere siste 30 år. Sist sommer, som vel var helt i motsatt ytterkant, tippet vel tempen 25 grader bare to dager eller noe sånt.
                            Stein Johnsen
                            http://www.blåmåsan.com

                            Comment


                            • #29
                              Nå har Bævern flydd. HJÆLPE MEG!!!!!!! Det var en skrekkelig opplevelse!! Dro på stripa med utstyret og monterte sammen. Motor startet greit og gikk fint. Alt fungerte helt topp. Taxet noen turer oopp og ned stripa for å kjenne litt hvordan det oppførte seg på bakken. Stoppet motoren for å hente solbriller og caps. Så startet jeg opp igjen og lot det stå til. Dro avgårde i rimelig rett linje nedover stripa. Trakk etter hvert en del mot høyre og jeg nærmet meg faretruende geitramsen. Hadde ikke annet valg enn å satse på relativt kraftig høyderor. Motoren dro med letthet flyet klar av ugresset og opp i lufta. Da begynte spetaklet. Flyet la seg kraftig over mot venstre og reagerte "merkelig" på rorinput. Det var umulig å svinge ved hjelp av balanseror. Måtte konsentrere meg om å holde det mest mulig horisontalt og svinge med sideror. Trodde jeg skulle gå rett i bakken etter bare 20 sekunder. Motoren begynte også å oppføre seg merkelig. Gikk og jaget opp og ned på turtall og gjorde store hopp med bare små justeringer på stikka. Skjønte at her måtte jeg være glad om jeg berget flyet nogenlunde. Måten det fløy på lignet veldig en twin otter som kommer inn for landing under vanskelige vindforhold. Men her var det blikk stille. Tenkte jeg måtte prøve å venne meg litt til hvordan det oppførte seg før jeg prøvde å lande. Fikk karret meg rundt i to store sirkler i konstant venstre sving. Med balanserorstikka godt til høyre og forsiktig bruk av sideror. Litt pådrag på throttle, og flyet skiftet retning helt uvilkårlig. Temmelig stresset nå! Torde ikke fly lenger siden det virket som det oppførte seg værre etter hvert som tiden gikk. Veldig heldig med innflygning, men da kom det selvsagt et par syklister som ikke helt skjønte hvorfor jeg ville at de skulle holde litt avstand. Ble faktisk en grei landing litt langt inne på stripa, og med litt høy tomgang lå det an til at stripa ble litt kort. Bare å stoppe motoren det vel? Greide å bomme på bryteren og fikk dradd på litt flaps istedet.... Gjorde et ekstra byks før det landet greit en gang til og bare rullet ut i langt gress på enden av stripa. INGEN SKADER!!??!! Måtte sette med nedpå litt en stund. Så begynte spekulasjonene på hvorfor? All balansering skulle være helt grei. Fant fort i det minste en vesentlig del av årsaken. Inne i flyet lå det og rullet 3 stk(!) skruer som SKULLE holde motoren fast. Og den fjerde var på god vei ut. Skruene var dynket godt i locktite under montering. Og det siste jeg sjekket etter taxerundene før jeg startet opp for å ta av var om motoren satt godt fast. (Hadde løsnet for meg når jeg prøvestartet tidligere, men jeg trodde jeg skulle ha fått orden på det nå) Var kanskje bra jeg ikke tok en runde til før jeg landet.... Mistenker at varmen fra motoren har løst opp locktiten og dermed har skruene løsnet. Men det var bare skruene mellom stand off og firewall som hadde løsnet. De mellom motor og stand off satt fremdeles like godt.
                              Og et annet spørsmål jeg stiller meg: Kan dette også gjøre at selve flyegenskapene ble slik de ble? Eller kan det være at dette flyet må flys med MYE bruk av sideror? Hadde kanskje litt i overkant av anbefalt rorutslag så det har vel kanskje hjulpet litt til på at det virket veldig ustabilt, men at det krenget så voldsomt og kun la seg over på siden uten å svinge med balanseror syns jeg var litt pussig. Det var alt i alt en litt vel spesiell maiden, som etter forholdene gikk over all forventning bra.
                              Synspunkter mottas med stor takk. Både ang motor innfesting og flyegenskaper.

                              PS: Motoren har plenty kraft til dette flyet. Og hadde en veldig pålitelig gange tross i at den løsnet helt. Takk og lov for det. Ellers kunne det fort blitt en stygg kræsj....
                              Last edited by Blåmås; 16-07-14, 23:49.
                              Stein Johnsen
                              http://www.blåmåsan.com

                              Comment


                              • #30
                                det var nok en spennende maiden ja. men det gikk jo bra

                                Grunnen til att motoren jaget er nok fordi den var løs slik att trottle varierte når motoren beveget seg. Det kan nok også ha virket inn på att flyet virket ustabilt. Men sjekk for sikkerhets skyld cg og rorutslag på nytt. og att rorene står i center når du ikke rører stikka.
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

                                Frsky taranis 9+
                                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                                + diverse små ting

                                Comment

                                Working...
                                X