Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor pakke i posten i dag!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by tyor View Post
    Det høres bra ut. I forhold til beskrivelsen av den forige flyturen din så tror jeg jeg ville flyttet cg litt frem. Lykke til
    Jepp. Har planer om det. Forøvrig litt positivt overrasket over at cg kom såpass langt bak med denne motoren. Den veier vel en del mer enn en 30cc 2-takter som den er anbefalt for? Regnet med jeg måtte inn med litt bly i halen men nå blir det i nesa i såfall.
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com

    Comment


    • #47
      Jeg har bly i nesa på begge flyene jeg har denne motoren i. Og de er beregnet for 30cc 2takt begge.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #48
        Nå har jeg vært og prøvd Bævern igjen. Litt trøbbel med diverse småplukk til å begynne med. Hjul som løsnet osv. Men opp bar det til slutt. Krenget fremdeles en del mot venstre men klarte å trimme det slik at det gikk greit å fly. Motoren rusler og går veldig fint. Motorfestet gjorde susen. Mye roligere på tomgang nå. Cg ordnet seg også med flytting av batteri og den ekstra vekten motorfestet utgjorde. Kanskje til og med litt langt fram nå. Har jo ingen erfaring med fly av denne type og størrelse, men det tok MYE mere plass i lufta enn hva jeg er vant med. Utfordret ikke veldig mye men det kunne tyde på at det likte best lange og slake manøvre. Siderorsbruk er også et must. Var veldig spent på landing da vinden selvsagt hadde snudd og frisknet på slik at det var en betydelig crosswind. Men det gikk veldig bra. Flyet satte seg fint og udramatisk. Flikket selvfølgelig på flaps igjen istedet for å stoppe motoren så også denne gangen rullet det ut av stripa... Har nå flyttet flaps over til en bryter på andre siden av radioen!!
        Dette var gøy!!
        Etter en del undersøkelser tror jeg det kan være stillingen på flapsene i nøytral som gjør at flyet krenger. Skal undersøkes nærmere før neste forsøk.
        Stein Johnsen
        http://www.blåmåsan.com

        Comment


        • #49
          Gratulerer med vellykket andre tur høres ut som den likte seg bedre med litt tyngde forran.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #50
            Tja, jo, kanskje. Tror nok den løpske motoren var hovedproblemet. Tror faktisk jeg flytter cg litt bakover igjen. Måtte trimme en del oppror nå. Slapp nesen ned mer og tidligere under landing nå enn sist. Hadde egentlig ikke følelsen av at det var baktungt sist heller.

            Et bilde før flight. Ser faktisk helt likt ut etter også!
            Click image for larger version

Name:	20140726_160201.jpg
Views:	1
Size:	105.7 KB
ID:	608430
            Stein Johnsen
            http://www.blåmåsan.com

            Comment


            • #51
              Ok skjønner. Hmmm ser ut som ett fint fly. Legger det på ønskelista som i utgangspunket er veldig lang hehe
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #52
                Ja jeg syns flyet er veldig fint. Noen klønete løsninger på ting og tang, men også noen veldig fine. Et veldig stort pluss er enkel montering på stripa. En skrue som holder hver vinge, en til hvert vingestag, kabler til vingeservoer så er det bare å fly.
                Stein Johnsen
                http://www.blåmåsan.com

                Comment


                • #53
                  Var ute og fløy Bæver igjen på lørdag. Vinden tok seg opp under flyturen så det ble ganske friskt etter hvert, men heldigvis på langs på stripa så det gikk rimelig greit. Motoren er som tidligere nevnt fullt ut kapabel til jobben. Flyr fint på 1/3 throttle. Trenger litt tid på å venne meg på hvor stor plass det trenger i lufta. Landingene har hittil vært fantastisk udramatiske. Ingen tegn til ustabilitet enda jeg har en tendens til å fly i sakteste laget før landing. Ikke eksperimentert med flaps under landing ennå.
                  Men nå blir det vel en pause på Bævern. Det er en slakke i et rådelager som ikke blir mindre med tiden så jeg må få meg en ny råde fra HK og få byttet før det går galt.....
                  Moro med (relativt) stort fly, men nå skal jeg prøve å få en 90 size P40 på vingene og ned igjen uten å knekke hjula av den. Det viser seg å være litt trøblete. Det er lagt inn en knekk forover på hovedleggene, sansyligvis for å redusere faren for å gå på trynet. Men dette gjør også et en økonomiutgave av retracts får trøbbel med både det ene og andre. Flytter hjulbrønn og prøver med rette legger nå.
                  Stein Johnsen
                  http://www.blåmåsan.com

                  Comment


                  • #54
                    Luftetur med bævern igjen i dag. Full av overraskelser denne fuglen. Det var noe merkelig med profilen på flyet i lufta kort tid etter take off. Viste seg at begge vingestagene hang rett ned fra vingen. Rolig hjem igjen og lande. Trodde skruene hadde ristet løs, men det viste seg at festene var knekt. Et veldig tynt metall som ikke har tålt den behandling de nødvendigvis må få. Her må det lages noe nytt og bedre. Konkluderer igjen med at cg ble for langt fram etter siste justering. Må nok flytte batterier igjen.
                    Men gjorde også en veldig nyttig oppdagelse. Etter mye sikting og kikking var vi 4 personer som var enige om at høyre vinge har en del større angrepsvinkel enn venstre. Det forklarer hvorfor flyet vil krenge til venstre. Så da blir det justering her også. Føler det nærmer seg at flyet begynner å blir bra nå.
                    Stein Johnsen
                    http://www.blåmåsan.com

                    Comment


                    • #55
                      Kjedelig med slikke små feil, men blir nok bra til slutt
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #56
                        Jepp! Har trua! Blir vel jeg modifiserer vingestag til å festes med kwik-link og en eller annen form for rorhorn. Angrepsvinkelen skulle vel også være grei å endre med å frese litt på hullene til styrepinnene for så å fylle med epoxy der det da blir slark.
                        Stein Johnsen
                        http://www.blåmåsan.com

                        Comment


                        • #57
                          høres greit ut det. hvis du ikke har ett indencie meter så skaff deg det så får du vingene helt nøyaktige.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #58
                            Trur du snart må skaffe deg en sånn en og spraye flyet med, jeg...

                            Click image for larger version

Name:	gremlin.jpg
Views:	1
Size:	28.7 KB
ID:	608759
                            Propellen skal være på toppen!
                            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by bjornal View Post
                              Trur du snart må skaffe deg en sånn en og spraye flyet med, jeg...

                              [ATTACH=CONFIG]78365[/ATTACH]
                              Hæhæ. kanskje det. Vet du hvem som forhandler dette? Kunne brukt et par bokser på diverse annet/andre også....
                              Stein Johnsen
                              http://www.blåmåsan.com

                              Comment


                              • #60
                                Ang. flaps-bryter.
                                Liker å ha denne på venstre side, slik at jeg kan bruke høyrestikka uavhengig.
                                Throttle/sideror er som regel ikke SÅ mye i bruk når man skal herje med flaps av og på.

                                Det samme gjelder i grunn røyk. Fort gjort å gå på en smell når man har smoke på høyresida.
                                Vips får man litt dykk og POW!
                                Tom I. Arntsen

                                Comment

                                Working...
                                X