Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner trenger anbefaling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner trenger anbefaling.

    Etter flere år med rc bil så tenkte jeg å prøve meg på rc fly.

    Har lest en del og vurderer disse flyene:
    http://www.hobby24.no/fly/diverse/hype-u-can-fly
    STM Discovery Trainer RTF 2.4GHz
    Wing Dragon Sportster 4CH 2,4 GHz :: KOMPLETT

    De virker som de er greie førstegangs fly som tåler en del (lett å lime sammen) når alle uhellene er ute.

    Området jeg bur i er Jæren så har tilgang til store områder med mye gras og event. asfalt.
    Men det er som regel alltid en svak til middels vind.

    Greier ikkje helt bestemme meg.
    Men det som frister mest akkurat nå er kjøpe Wing Dragon Sportser (selv om den har liten vingespenn) så jeg får litt trening.
    Eller om jeg skal gå for eks både Wing Dragon Sportser OG U can fly slik jeg har 2 fly til å trene meg på etter vindforhold.

    Er det noen som kan gi meg tilbakemelding på min tankegang?

  • #2
    multiplex funcub uten tvil.

    Comment


    • #3
      Du kan også gå for en Funman pakke fra Multiplex: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=25475

      Comment


      • #4
        Hadde en sånn wing dragon for noen år tilbake og var ikke fornøyd med kvaliteten. Vanskelig å lime sammen igjen også i og med at mye er plastikk og ikke foam.

        Comment


        • #5
          Jeg startet også med en slik Wingdragon, og har den ennå. Den er faktisk meget morsom å fly, men det er ETTER at jeg har oppgradert motor og batteri til noe betraktelig mer kraftig. Det originale oppsettet er altfor slapt, motoren er blytung og batteriet mister futten etter to minutter. Når du idag får dette for en hundrings mer med børsteløs motor og lipo batteri, så er det lett å si at Wingdragon er altfor dyrt. Bortsett fra at min kom med FM radio så er det akkurat samme modell som jeg kjøpte for 6 år siden.

          Forøvrig er de to andre modellene du linker til akkurat den samme. Hype/Kyosho re-brander STM modeller under eget navn, slenger på noen andre dekaler og tar seg godt betalt for det. Så av de to hadde jeg klart tatt den billigste.
          Last edited by Kyrre; 07-04-14, 15:01.

          Comment


          • #6
            Den Kyrre linker til ser bra ut. Uansett hvilken du går for, pass på at det er moderne utstyr i den. Lipo batteri og 2,4ghz radio er ett must nå. Børsteløs motor er også helt klart å foretrekke.

            Comment


            • #7
              Jeg er den eneste jeg vet om som aldri klarte å fly en Wingdragon, jeg krasjet den istykker før jeg lærte meg å fly. Min vei til suksess gikk via å printe ut andres tegninger fra RC groups, og bygge i depron samtidig som jeg kjøpte en Multiplex Parkmaster som er et utrolig bra nybegynnerfly (lær deg helt grunnleggende ferdigheter først). I dag ville jeg ha anbefalt nybegynnere å kjøpe en litt større modell, gjerne i EPP/EPO. Særlig på Jæren, der det blåser småspiker i kastene. Forøvrig er det beste tipset å oppsøke en klubb, f.eks. Forus som har et veldig aktivt og seriøst miljø.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                En kan jo spare seg for en del kres med å øve litt på en simulator før en begir seg på stripa.

                Comment


                • #9
                  Jeg fløy simulator til jeg greide 50 landinger på rad uten trøbbel. Angrer ikke et sekund på det, har aldri hatt noen større uhell. Kjøp en STM Beaver, kjøp phoenixrc simulator brukt (det er gratis oppdateringer) og du har fly som lander på land og vann beaver har de hos elefun, jeg kjøpte min på superweekend hos komplett av alle steder.

                  Comment


                  • #10
                    Phoenix er knallbra treningsplatform. Men jeg mener at jeg brukte for mye tid på sim da jeg begynte å fly, det er en psykisk dimensjon som mangler der. Man må oppleve elementene i den fysiske virkeligheten. Men sim er genialt for å trene opp muskulær hukommelse, og det har etter min erfaring direkte overføringsverdi til virkeligheten.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Enig i FunCub. Genialt fly
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • #12
                        Multiplex Funcub er bra, og man kan ha mye moro med den selv etter at man har lært å fly sånn nogenlunde. Det finnes en god del rimelig friske motoroppsett på Funcub'er rundt omkring...

                        Om en vil ta det hakket roligere er Multiplex Easystar en klassiker; veldig stødig og fin, og lander omtrent av seg selv bare man styrer den sånn omtrent i riktig retning. Veldig bra om man ikke har tilgang til underlag som er egnet for understell med hjul. Easystar kan også "gjenbrukes" av de litt mer erfarne; den er for eksempel fin å løfte små kameraer med. Drøssevis av lignende fly finnes på markedet - FMS modellen som Kyrre linket til noen poster lengre opp, er et av dem.
                        Knut

                        Diverse fly; de fleste med propell...

                        Comment


                        • #13
                          Minuset med Funcub er at man må enten bygge den selv, eller så må man virkelig punge ut. Den koster jo over 3000 ferdigbygd, og det er uten radio og batteri. Til sammenligning koster en E-Flite Apprentice RTF med SAFE teknologi 3300.

                          Comment


                          • #14
                            Takker og bukker for mangen svar, ser ut som det blir http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=24986 og phoenix simulator utenom.
                            Nå mangle jeg bare at lønna skal komme inn fortest mulig

                            Comment


                            • #15
                              Takk for tips her. Jeg har en sønn på 11 år som har flydd noen Air Hogs, men har lyst på å bruke noen sparepenger på et fly. Jeg skal helpe han, jeg har flydd noen bensin trainere for mange år siden.
                              Vi tente først på denne:
                              Wing Dragon Parkflyver
                              Men dere i følge posten fra Kyrre så er denne et bedre alternativ med bedre motor og batterier?
                              Easy Trainer 1280 Børsteløs RTF

                              Comment

                              Working...
                              X