Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger tips til lader.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Skjerm? PL8'en min har en 30" fargeskjerm

    For meg er det viktigere å lade mange batterier kjapt mens jeg spiser middag/frokost før jeg drar ut når jeg ser at det faktisk ikke regner. Men man har jo forskjellige behov.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #32
      Nok om ladere… det ble en 308 duo. greit å kunne lade forskjellige typer batterier samtidig. det var et krav for min del. Jeg tror at denne laderen holder mål i massevis for min del.

      Ang strømforsyning har jeg sett på efuel 1200W 50A. denne koster ca 2000,- i norge, men jeg kan kjøpe denne fra utlandet for 13-1500,- spørsmålet er om jeg trenger en så stor forsyning. har listet batteriene under. Jeg trenger ikke lade mer en 2-3C og tenket å lade alle batteriene til et helikopter samtidig. altså 6 x batt til 450 samtidig og 5 x batt til 500 etterpå.
      Regner jeg riktig at det skulle holde med en slik forsyning(SkyRC PowerSupply 30A/540W med 2xUSB-port) på 540W/30 amp for å lade
      5 batterier for trex 500. det er 13.2 amp på for å lade 1c og 26,4 amp for å lade på 2C. Hvor lang lade tid blir dette for 5 batterier?

      Jeg har:
      trex 450L:
      4 x 6s 1550 mah
      2 x 6s 1200 mah

      trex 500:
      2x 6s 2700 mah
      3x 6s 2600 mah

      trex 250:
      4x 3s 950 mah
      trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

      Comment


      • #33
        Originally posted by jijohans View Post
        Å si at noe annet en PL8 er tull, er renhekla bullskitt!!! Finnes ladere som gjør jobben vell så bra og som har et brukergrensesnitt som er 2014 og ikke 1980 slik PL8. Skal heller vente 20min ekstra når jeg lader og ha et skikkelig display som forteller meg fakta enn å lade raskt og se på noe som knapt ligner en casia kalkulator fra 80-tallet...
        Her er 2 alternativ:
        [Graupner] CHARGER - DC CHARGER - POLARON EX
        Page Not Found
        Jeg tar gjerne denne diskusjonen, jeg har utelukkende 14s og 16s flightpacks som lades som 7s og 8s, en og annen 6s 4400 finnes til 500'en men det er minstemann, lade gjøres alltid under oppsyn, følge med på skjermer mens den lader utgår, men jeg har fancy bluetooth link og morro *om jeg vil* noe som i praksis aldri skjer, går kun utifra pipelydene som warner om noe er galt, f.eks. dårlig celle.

        Stortsett lader jeg da med 2, eller 3 ladere, på 40A hver, 20 min er ganske mye for meg når jeg skal ut og fly da jeg lader på morgenen og rett før jeg drar, samme på stripa, aggregatet mitt tillater meg å lade 7s og 8s på 40A, men desverre har det ofte blitt slik at det er kø for å fly.. kanskje bruke tiden til å stirre på display?

        Må også poengere at discharge funksjonen er ganske rå på de. Skulle jeg lada monsterpakkene mine på de laderne du linka hadde det forøvrig gått mye mer enn 20 min

        Jeg står fast ved at å anbefale en PL8, eller som i dette tilfelle en av de nye ichargerne er det beste rådet man kan gi noen som skal ta steget til skikkelig lader, ikke bare p.g.a. kvalitet og ladekapasitet, men f.eks. også gjennsalgsverdi om de vil ut av hobbyen eller prioritere annerledes, brukte pl8 forsvinner *fort* og til en god pris. + garanti er awsome, uten å gå inn på det har jeg svidd av 1, og kompis svidd av 1, og begge ble dekket på garanti, no questions asked. Forøvrig jævlig scary når kompisen din lodder overgang - + feil.. ja deg dr falx!!!
        Last edited by andersand; 10-04-14, 09:17.

        Comment


        • #34
          Originally posted by Premium2006 View Post
          Nok om ladere… det ble en 308 duo. greit å kunne lade forskjellige typer batterier samtidig. det var et krav for min del. Jeg tror at denne laderen holder mål i massevis for min del.

          Ang strømforsyning har jeg sett på efuel 1200W 50A. denne koster ca 2000,- i norge, men jeg kan kjøpe denne fra utlandet for 13-1500,- spørsmålet er om jeg trenger en så stor forsyning. har listet batteriene under. Jeg trenger ikke lade mer en 2-3C og tenket å lade alle batteriene til et helikopter samtidig. altså 6 x batt til 450 samtidig og 5 x batt til 500 etterpå.
          Regner jeg riktig at det skulle holde med en slik forsyning(SkyRC PowerSupply 30A/540W med 2xUSB-port) på 540W/30 amp for å lade
          5 batterier for trex 500. det er 13.2 amp på for å lade 1c og 26,4 amp for å lade på 2C. Hvor lang lade tid blir dette for 5 batterier?

          Jeg har:
          trex 450L:
          4 x 6s 1550 mah
          2 x 6s 1200 mah

          trex 500:
          2x 6s 2700 mah
          3x 6s 2600 mah

          trex 250:
          4x 3s 950 mah
          røft regna halverer du tiden, når du dobbler antall A, men dette stemmer ikke 100% da noe av tiden er sluttbalansering osv.
          Du blir "desverre" nødt til å prøve å lade for å finne nøyaktig tid, husk også at når du paralelllader bør alle batterier ha *ca* samme spenning når du starter, og helst unngå helt nye og veldig gamle sammen f.eks. du bør også sjekke at de har ca samme spenning på alle celler etter flight før du kobler sammen, eksemepel, har alle 3.78 etter flight på 5 celler, og siste 3.96 eller 3.54 bør den lades alene (helst kastes) ikke i paralell med andre.

          Comment


          • #35
            Originally posted by andersand View Post
            Jeg tar gjerne denne diskusjonen, jeg har utelukkende 14s og 16s flightpacks som lades som 7s og 8s, en og annen 6s 4400 finnes til 500'en men det er minstemann, lade gjøres alltid under oppsyn, følge med på skjermer mens den lader utgår, men jeg har fancy bluetooth link og morro *om jeg vil* noe som i praksis aldri skjer, går kun utifra pipelydene som warner om noe er galt, f.eks. dårlig celle.

            Stortsett lader jeg da med 2, eller 3 ladere, på 40A hver, 20 min er ganske mye for meg når jeg skal ut og fly da jeg lader på morgenen og rett før jeg drar, samme på stripa, aggregatet mitt tillater meg å lade 7s og 8s på 40A, men desverre har det ofte blitt slik at det er kø for å fly.. kanskje bruke tiden til å stirre på display?

            Må også poengere at discharge funksjonen er ganske rå på de. Skulle jeg lada monsterpakkene mine på de laderne du linka hadde det forøvrig gått mye mer enn 20 min

            Jeg står fast ved at å anbefale en PL8, eller som i dette tilfelle en av de nye ichargerne er det beste rådet man kan gi noen som skal ta steget til skikkelig lader, ikke bare p.g.a. kvalitet og ladekapasitet, men f.eks. også gjennsalgsverdi om de vil ut av hobbyen eller prioritere annerledes, brukte pl8 forsvinner *fort* og til en god pris. + garanti er awsome, uten å gå inn på det har jeg svidd av 1, og kompis svidd av 1, og begge ble dekket på garanti, no questions asked. Forøvrig jævlig scary når kompisen din lodder overgang - + feil.. ja deg dr falx!!!
            Litt offtopic, har du Gr.L? Ser du opperere over 50v dc...
            Og det er litt skremmende å høre at dere griller ladere... Har i mine over 20år i hobbyen aldri knekt en lader, gode produkter eller flaks?
            -Jim Johansen-
            Flyklart:
            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
            Under construction:
            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

            Comment


            • #36
              Spørsmålet er hvor stor psu jeg trenger? Ca 500w eller må jeg opp på 1000w? Med 308duo.
              trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

              Comment


              • #37
                Originally posted by Premium2006 View Post
                Spørsmålet er hvor stor psu jeg trenger? Ca 500w eller må jeg opp på 1000w? Med 308duo.
                24-26VDC 60A(45-50A holder nok også greit) for å utnytte den max, tro meg når jeg sier at heliene bare blir større, og større
                Last edited by andersand; 10-04-14, 13:35.

                Comment


                • #38
                  Originally posted by jijohans View Post
                  Litt offtopic, har du Gr.L? Ser du opperere over 50v dc...
                  Og det er litt skremmende å høre at dere griller ladere... Har i mine over 20år i hobbyen aldri knekt en lader, gode produkter eller flaks?
                  mye man skulle hatt om dagen, de er lovlige når det lades, jeg må jo ha kl B nå for å fly største heliene plutselig...

                  for 20 år siden var ikke laderne og batteriene så skumle som de er nå

                  begge 2 var jo tildels brukerfeil, om ikke min brukerfeil var det vanskelig å vite at noen hadde lodda feil på overgangen sin sheize det smalt, men MPA safeboard er gull, slo ut noen thermiske dioder og litt sikringer.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Premium2006 View Post
                    Spørsmålet er hvor stor psu jeg trenger? Ca 500w eller må jeg opp på 1000w? Med 308duo.
                    Hvis du er avhengig av hyllevare, så kjøp etter budsjett bare det overgår effekten på laderen..

                    Er du litt hendt med loddebolten og ledninger, så bygger du en PC server PSU selv.

                    Anbefaler DPS-1200 psu`r som beskrevet her: HugeDomains.com
                    Går stille, og leverer over 2000w (24v 100A )...
                    Koster mindre enn en 500w hyllevare psu, men krever som sagt litt egeninnsats.
                    Ola G Bråten -77
                    Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                    Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                    3DHS Slick 89" Q80-8m
                    Jeti DS-16

                    Comment


                    • #40
                      De dps 1200 er gull ja. Kjører 2 sånne sammen for 24v til mine ladere. Lavt støynivå og tar ikke allverdens med plass.

                      Comment


                      • #41
                        Ser ut som det blir en efuel 1200w/50 amp fra flying hobby. Skal ha noen deler uansett. Får forsyningen til ca 1300,- da blir det ikke så ille. Pleier å bli lite mva på pakkene fra flying hobby..
                        trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                        Comment


                        • #42
                          Ble en brukt efuel 15-24v 1200w 60amp.

                          Case closed!
                          trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                          Comment

                          Working...
                          X