Announcement

Collapse
No announcement yet.

Retract-kontroller ESM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by flypilot View Post
    Vi har alle vår greie, selv holder jeg meg mest mulig til elektriske understell, slipper å drasse med alskens pumper på stripa. for ikke å snakke om disse horible luftslangene som skal alle veier, ventiler, koblinger og enveiskoblinger....nei takk, en stk servoledning og glem det...keep it simple
    Helt enig, men styr unna "økonomiversjonen", kvalitet koster.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Viggkri2 View Post
      Helt enig, men styr unna "økonomiversjonen", kvalitet koster.
      Ja, det blir dyrt når man sparer penger på understell.

      Har en mistanke om at de som designer elektriske understell har et problem;

      I stedet for microbrytere for å detektere endestopp, bruker de lastbegrensning.

      Så understellene tror de er i endestopp, straks det er en last. Og siden de er giret, er det vanskelig å treffe rett på hvilken last som er endestopp, og hvilken som bare er luftkrefter, gravitasjon, litt i klem, osv osv.

      I tillegg til dårlige materialer i screw-jack osv ( kinesisk stål kan av og til oppføre seg mere som leire.)

      I tillegg er det så som så med kvalitets kontrollen. Når det svikter på elektro-mekaniske komponenter, blir det mye styr for kundene.
      Last edited by kwik; 13-04-14, 00:47.
      Dont expect, inspect.
      Fun Police everywhere!

      Comment


      • #18
        Originally posted by kwik View Post
        Ja, det blir dyrt når man sparer penger på understell.

        Har en mistanke om at de som designer elektriske understell har et problem;

        I stedet for microbrytere for å detektere endestopp, bruker de lastbegrensning.

        Så understellene tror de er i endestopp, straks det er en last. Og siden de er giret, er det vanskelig å treffe rett på hvilken last som er endestopp, og hvilken som bare er luftkrefter, gravitasjon, litt i klem, osv osv.

        I tillegg til dårlige materialer i screw-jack osv ( kinesisk stål kan av og til oppføre seg mere som leire.)

        I tillegg er det så som så med kvalitets kontrollen. Når det svikter på elektro-mekaniske komponenter, blir det mye styr for kundene.
        ser den , kikk mot Electron, lado, xicoy m.m.

        Comment


        • #19
          De som valgte å sjekke servoens posisjon som endestopp kommer bedre ut av det.

          Men da må man gjerne kunne programere endestoppet. Tror det er det som er tilfellet med Robart, og derfor har de det kontrollerkortet. ( ? )

          De som gikk i den fella ( med last begrensning som endestopp), leverte gjerne først understell til mindre fly. Det jeg har i FMS Focke Wulf fungerer helt utmerket.

          Men når du går opp i størrelse til skala 1/5 og 1/4.5 warbirds, blir det utrolig store krefter på f.eks. et Focke Wulf understell....... og da er det kjipt om man bruker last-begrensning som endestopp.....da er det best med posisjon....og micro brytere blir mye mikk-makk, så a står servoens posisjon igjen => Kontroller må til...eller en eller annen form for programmering av en eller annen elektronisk enhet.... I tillegg til last-begrensning.

          Mens luft? Enkle greier når man først slutter å gjøre de felles feilene vi alle må igjennom den harde veien....

          Men det tar jo aldri slutt.... Å gjøre feil mener jeg....

          Satte på "skala hjul" på Top Flite Fw 190 nå nettopp. Det ble buklanding.....hjulene er mye tykkere enn de som fulgte med...understellet presset mot bunnen av hjulbrønn....problemer med å gå i lås.....buklanding.....grrrr.
          Dont expect, inspect.
          Fun Police everywhere!

          Comment


          • #20
            Originally posted by spitfire View Post
            Luft Olav luft, pnaumatisk drevne retrackts, strøm og automatikk er no dritt, -vet det, jobber som elektrikker.........!
            "Murphys Lov" gjelder alltid for elektrisitet...
            hehe, er greit med luft John Arne. Har jo det på de to andre og de fungerer helt greit... så langt

            Får se om Quadrocopter får fikset den jeg har, men tror det fort kan gå en bestilling på en slik som Viggo la ut link på også. Den må da få luftet seg litt til sommeren...
            Olav Stensås
            TrMfk
            ---------------------------------------------------
            Scale Warbirds of Norway
            www.scalewarbird.org
            ---------------------------------------------------
            T-Rex 450
            TT Raptor 50 Titan
            ESM P-40 Warhawk
            Phoenix P-51D Mustang
            ESM P-51D Mustang
            Cambrian Me109 Funfighter
            Futaba 14MZ

            Comment


            • #21
              Dette er det eneste elektriske understellet som virker solid og virker bra synes jeg
              Fw-190 Gear Swing - Flying Heritage Collection
              Balsa

              Comment


              • #22
                Blir ikke mer tull med luft og lekasje på meg ihvertfall. opp til 50cc størrelse er disse geniale. Vet det er kina vare men hva er det som ikke er det i dag. Det meste blir vel produsert i kina og bare pakket om og satt på egne merker i europa. Ja de har endestops brytere. og de er såpass sterke att jeg fikk blånegl når jeg fikk fingeren i klem når jeg drev å testet de ut
                Attention Required! | Cloudflare
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Wulf View Post
                  Dette er det eneste elektriske understellet som virker solid og virker bra synes jeg
                  Fw-190 Gear Swing - Flying Heritage Collection
                  Var vel noen som måtte nødlande pga retractene ikke kom ned på de der også i løpet av krigen...

                  Prøvde litt testing av cg i dag, og det må nok legges inn litt vekt i fronten ser det ut til, og da sånn ca 400gr++... Bør vel få den på en skikkelig testbenk for fin-testingen, og da også med hjulene ute.
                  Click image for larger version

Name:	20140414_132437.jpg
Views:	1
Size:	117.6 KB
ID:	607497

                  Og et bilde av hvordan det ser ut inne i flyet...
                  Click image for larger version

Name:	20140413_141331.jpg
Views:	1
Size:	113.5 KB
ID:	607498
                  Olav Stensås
                  TrMfk
                  ---------------------------------------------------
                  Scale Warbirds of Norway
                  www.scalewarbird.org
                  ---------------------------------------------------
                  T-Rex 450
                  TT Raptor 50 Titan
                  ESM P-40 Warhawk
                  Phoenix P-51D Mustang
                  ESM P-51D Mustang
                  Cambrian Me109 Funfighter
                  Futaba 14MZ

                  Comment


                  • #24
                    Det er bare å få de batteriene så langt frem som mulig, jeg hadde mitt helt fremme på motorbukken
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #25
                      Du hadde altså kun batteriene i front så balanserte den?
                      Da kan det jo være omtrent riktig det jeg fant ut da jo... Tenkte bare å ha batteriene slik bare i tilfelle noe skjedde. Litt enklere om en må gjøre noe med dem.
                      Olav Stensås
                      TrMfk
                      ---------------------------------------------------
                      Scale Warbirds of Norway
                      www.scalewarbird.org
                      ---------------------------------------------------
                      T-Rex 450
                      TT Raptor 50 Titan
                      ESM P-40 Warhawk
                      Phoenix P-51D Mustang
                      ESM P-51D Mustang
                      Cambrian Me109 Funfighter
                      Futaba 14MZ

                      Comment


                      • #26
                        Nja, var muligens noe bly der også, husker ikke helt, men jeg hadde jo bare et batteri til alt, så mulig det holder med dine batterier der framme, men det ser du jo bare.
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #27
                          @ OS60
                          Pakka kom i postkassa i dag og det vil koste ca en 100 lapp å få fikset problem (da får du jobben gratis ) gi en tilbakemelding om du ønsker den reparert.
                          Last edited by Quadrocopter; 16-04-14, 13:21.

                          Comment


                          • #28
                            Hvis du har mulighet for å fikse den så hadde det vært fint. Kan jo like godt prøve å bruke det som er orginalt også.
                            Olav Stensås
                            TrMfk
                            ---------------------------------------------------
                            Scale Warbirds of Norway
                            www.scalewarbird.org
                            ---------------------------------------------------
                            T-Rex 450
                            TT Raptor 50 Titan
                            ESM P-40 Warhawk
                            Phoenix P-51D Mustang
                            ESM P-51D Mustang
                            Cambrian Me109 Funfighter
                            Futaba 14MZ

                            Comment


                            • #29
                              Da er den fikset og "på vei" til deg.

                              Det kan virke som om det er en svakhet/design flause i retract kontrolleren siden begge motor styringene var defekte for styring i den samme retningen.
                              Har byttet ut de originale (defekte) komponentene med en løsning som tåler dobbelt så mye og dette vil forhåpentligvis medføre at du slipper tilsvarende feil i fremtiden.

                              Happy flying
                              Last edited by Quadrocopter; 17-04-14, 18:07. Reason: typo

                              Comment


                              • #30
                                Flotte greier. Takk skal du ha.
                                Da blir den snart klar for flight. Må vel ta en skikkelig måling av cg nå, så er det bare å roe ned nervene nok til å ta sjansen på å få den opp i luften... :P
                                Olav Stensås
                                TrMfk
                                ---------------------------------------------------
                                Scale Warbirds of Norway
                                www.scalewarbird.org
                                ---------------------------------------------------
                                T-Rex 450
                                TT Raptor 50 Titan
                                ESM P-40 Warhawk
                                Phoenix P-51D Mustang
                                ESM P-51D Mustang
                                Cambrian Me109 Funfighter
                                Futaba 14MZ

                                Comment

                                Working...
                                X