Announcement

Collapse
No announcement yet.

JC 60 EVO - Får ikke bensin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JC 60 EVO - Får ikke bensin

    Hei på dere! Har en ny JC 60 EVO i min Pilot Extra 260 som ikke vil suge til seg bensin. Jeg har fått den til å starte ved hjelp av startgass, men ikke enkelt. Det virker som den trekker inn bensin når den går skikkelig, men ikke uten startgass og mange forsøk. Jeg har lite erfaring med bensinmotorer, men mistenker dette har noe med membranen i gasseren å gjøre. De gangene den har startet har jeg hjulpet bensinen helt frem til gasseren, men når alt er riktig, skal den vel enkelt trekke frem bensin når jeg dreier propellen? Tror nesten de som ønsker hjelpe meg får stille spørsmål...usikker på hva dere eksperter trenger vite

  • #2
    Startgass blir litt som å tisse i buksa når det er kaldt ute... Glem det.
    Er du sikker på at tank er riktig? fylleslange, lufting og klunk -> motor?
    Sikker på at choke er 100% på når du prøver å starte?

    Startprosedyre: choke på. flikk til den starter og dør. choke av, flikk til den starter og går.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Lufteslangen henger løst og åpen, og kommer fra røret som peker oppover inne i tanken, klunk går til gasseren/motor, påfyllingsslangen koblet på samme som går til motor med y-kobling og er plugget i påfyllingsnippelen. Tanken er 90% full.

      Ved starting av kald motor har jeg full choke...absolutt dødt uten tegn til eksplosjon (testet til armen var gåen). Sjekket at den ikke har druknet, men siden den drar inn lite til ingen bensin er ikke dette sannsynlig uansett.

      Har sjekket at jeg har gnist på plugg.

      "Tisser jeg i buksa" (startgass) har den startet et par ganger, og går som den skal. Stopper jeg den etter 2-3 minutter, er den like vanskelig å starte igjen, og trekker ikke frem bensin. Nålene er satt på anbefalte innstillinger fra JC. Blandingsforhold er 40:1 98 oktan.

      Comment


      • #4
        Originally posted by darkzun View Post
        Lufteslangen henger løst og åpen, og kommer fra røret som peker oppover inne i tanken, klunk går til gasseren/motor, påfyllingsslangen koblet på samme som går til motor med y-kobling og er plugget i påfyllingsnippelen. Tanken er 90% full.

        Ved starting av kald motor har jeg full choke...absolutt dødt uten tegn til eksplosjon (testet til armen var gåen). Sjekket at den ikke har druknet, men siden den drar inn lite til ingen bensin er ikke dette sannsynlig uansett.

        Har sjekket at jeg har gnist på plugg.

        "Tisser jeg i buksa" (startgass) har den startet et par ganger, og går som den skal. Stopper jeg den etter 2-3 minutter, er den like vanskelig å starte igjen, og trekker ikke frem bensin. Nålene er satt på anbefalte innstillinger fra JC. Blandingsforhold er 40:1 98 oktan.
        Hadde en DLE-30 med samme problem. Løste seg etter å ha dynket membran i bensin. Startet veldig lett etter det.

        Comment


        • #5
          Hell litt bensin i gasseren. Den er tørr, og da drar den ikke bensin

          Comment


          • #6
            Skrudde opp og kikket på membran (har gjort dette to ganger, og sørget for at det er rent og pent), og der var det fullt av bensin etter jeg har hjulpet frem bensin manuelt ved å ta av slangen på gasseren og vinklet flyet fremover. Siden dere er to som nevner det samme, får jeg vel kanskje teste dette en gang til

            En ting jeg stusser litt på er at jeg ikke klarer blåse bensin inn i motoren, samtidig som jeg dreier sakte på propellen. Burde ikke dette gå ganske lett?

            Comment


            • #7
              Det går ikke

              Comment


              • #8
                Nei du klarer ikke blåse bensin inn i en pumpe forgasser. Men når du nå har fått fuktet membranene skikkelig og lar de stå en dag eller to så de får bli gjennomtrekt av bensin så de blir mykere så regner jeg med den vil fungere.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Ok, fint å få avklart Jeg får dynke membranen i bensin i morgen, og teste på nytt. Når dere sier helle bensin i gasseren, regner jeg med jeg skal helle det inn der membranen ligger. Blir vel egentlig akkurat det samme som å helle det inn i spjellet?
                  Takker uansett for rask hjelp så langt fra alle som har svart. Morgendagen blir satt av til nye forsøk

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by darkzun View Post
                    Ok, fint å få avklart Jeg får dynke membranen i bensin i morgen, og teste på nytt. Når dere sier helle bensin i gasseren, regner jeg med jeg skal helle det inn der membranen ligger. Blir vel egentlig akkurat det samme som å helle det inn i spjellet?
                    Takker uansett for rask hjelp så langt fra alle som har svart. Morgendagen blir satt av til nye forsøk
                    Skru tilgang til membran, hell litt bensin o den og sett sammen igjen. Pumpe trekker bensin, den nytter ikke å pushe den inn.

                    Forøvrig er elektro tingen for meg

                    Comment


                    • #11
                      Hmmm, Han sier jo at det er bensin i membranhuset? Og den går i noen minutter, og håpløs å starte pånytt etter at den har gått.

                      Prøv å skru ut L nåla en halv omdreining, og begynn å justere pånytt når den evt har startet.

                      Litt dumt spm, men du har ikke for lav tomgang på oppsettet ditt?
                      Last edited by Tertitten; 14-04-14, 08:26.
                      Terje Egeberg
                      "Opp ska det og det får bare virke"


                      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                      3DHS slick 89" EME 60.
                      3DHS Slick 71"

                      Comment


                      • #12
                        Det går fint å tvinge bensin gjennom forgasseren en må bare gjøre det på rette måten. Set trykk på tanken med å blåse i lufteslangen får så å plugge den. Ta en bit fuelslange, hold den over det lille hullet i lokket over trykkreguleringsmembranet, blås så i slangen. Du vil nå åpne trykkreguleringsventilen å bensinen flyter fritt gjennom forgasseren. For all del hiv den startgasflaska startgass fjerner all smøring i motoren å er en sikker vei til havari.

                        Comment


                        • #13
                          Ofte vanlig på nye Kinamotorer mm. Jeg hadde samme problem med en ny DLE111 her om dagen. Gikk bare på det en drammet den med. Som "bardp" sier.. Dette funker også. Ofte er spesiellt noen motorer justert feil fra fabrikk. "L" nåla må ut mer - iallfall til den har startet. Hørt også de som har skrudd av gasser og druknet den i noen timer i bensin, men det tar for lang tid.
                          Last edited by Raptor; 14-04-14, 16:11.
                          Mvh.
                          Rolv Leirro

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tertitten View Post
                            Hmmm, Han sier jo at det er bensin i membranhuset? Og den går i noen minutter, og håpløs å starte pånytt etter at den har gått.

                            Prøv å skru ut L nåla en halv omdreining, og begynn å justere pånytt når den evt har startet.

                            Litt dumt spm, men du har ikke for lav tomgang på oppsettet ditt?
                            Det ble felling av 7 trær på stripa i dag, så har ikke fått tid til motoren
                            Motoren har som du sier startet og gått fint, og tror jeg fint kunne holdt den gående en tank om jeg hadde holdt turtallet. Det har vært bensin alle steder det skal være bensin etter hva jeg kan skjønne (uten at det jeg skjønner er til å stole på). Skal forsøke å justere L nåla i morgen, og i mellomtiden står jo uansett gasseren i bensin nå etter alt jeg forsøkte i går. Har trua

                            Mulig tomgangen er litt lav, så kan jo justere den litt høyere. Starter motoren, er jo justeringen i ettertid bare givende.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Raptor View Post
                              Ofte vanlig på nye Kinamotorer mm. Jeg hadde samme problem med en ny DLE111 her om dagen. Gikk bare på det en drammet den med. Som "bardp" sier.. Dette funker også. Ofte er spesiellt noen motorer justert feil fra fabrikk. "L" nåla må ut mer - iallfall til den har startet. Hørt også de som har skrudd av gasser og druknet den i noen timer i bensin, men det tar for lang tid.
                              Ja, JC er jo kinamotor det, så tester å skru ut L. Den er forøvrig ikke startet på justeringen fra fabrikk, men jeg har justert den på nytt ut fra bruksanvisningen for å være på sikre siden. Min gikk også mange ganger bare på drammen, men de gangene den startet skikkelig klarte den tydeligvis å trekke bensin.

                              Comment

                              Working...
                              X