Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny skute...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Haha, får det ikke mer moro enn det vi lager sjøl
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Originally posted by affa View Post
      Haha, får det ikke mer moro enn det vi lager sjøl
      ...............

      Comment


      • #18
        Da var turbinene montert. Ble fornøyd med resultatet sjøl
        Click image for larger version

Name:	20140424_222606.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	607601

        Da var det bare denne spagettien igjen
        Attached Files
        Svein Erik Riis
        Ikkje Noko Problem
        Sent from a Jeti DC 16

        Comment


        • #19
          Kan ikke dy meg (skal sies at jeg ikke har særlig erfaring med jet), men leste en artikkel fra Florida jets der en stor andel av flyene er satt opp med gyro på balanseror, sideror og høyderor. Har det blitt kjedelig å fly flyene, siden det meste blir overlatt til "autopilot"? Ser bra ut, men lite imponerende, egentlig.
          Geir


          3D plane - 1D brain

          Comment


          • #20
            Jeg vet ikke. Litt rart egentlig, da jeg går ut i fra at det er det samme med jet som med propellfly, at jo større , jo mere stabile er de.
            Kanskje noen som har mere greie på dette enn meg, kan komme med noen fornuftige svar?
            Svein Erik Riis
            Ikkje Noko Problem
            Sent from a Jeti DC 16

            Comment


            • #21
              Angående bruk av gyro i turbinfly.

              Jeg har ikke den størst erfaring selv med gyro i turbin fly...enda. Men jeg har montert en Power-Box Royal med integrert I-gyro i min Airworld Œ Hawk som snart skal i luften.
              Erfaringer vi ser fra andre som bruker gyro i sine turbinmodeller er at flyene blir mer lik og behagelig å fly under alle forhold og modellen oppfører seg mer likt om det er vindstille eller om det blåser 10 sek/m.

              I Bergen så fly vi jet på en flyplass som ofte er utsatt for ugunstige vindforhold ved flere vindretninger, dette medfører at vi ikke flyr så ofte som vi ønsker og vil fordi det finnes ikke noe gøy. Kan vi med bruk av gyro fly mer og oftere så anser jeg det som positivt for hobbyen.

              Gyro fungerer som dere sikker vet som en «demper» dvs turbulent vind føles ikke lenger så turbulent og flyet oppfører seg som om det er mindre eller lite vind.
              I helgen fløy en «jet kollega» en Viper jet med I-gyro, det blåste ikke veldig mye på plassen men en liten trekk var det. Du kunne tydelig se at gyroen demper flyets bevegelser som normalt ville vært der med «vagging og humping» pga av vinden.

              Jeg ser kun positivt på bruk av gyro i fly, en gyro flyr ikke flyet for deg….den hjelpe kun til med å gjøre det mer behagelig å fly .

              Ja til bruk av gyro i fly for de som vil og de andre som ikke vil kan bare la være å bruke penger og energi på det
              - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
              - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
              - Krill Avanti S m/ATJ220SV
              - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


              Comment


              • #22
                Takk for oppklarende svar. Ser veldig godt argumentene for bruk av gyro i fly.
                Svein Erik Riis
                Ikkje Noko Problem
                Sent from a Jeti DC 16

                Comment


                • #23
                  Hei,

                  Sitat fra Morten:
                  "Jeg ser kun positivt på bruk av gyro i fly, en gyro flyr ikke flyet for deg….den hjelpe kun til med å gjøre det mer behagelig å fly".

                  Er helt enig med han, selv om jeg ikke har noe kjennskap til gyro i fly men helikopter og ser likheten.

                  Det funker å fly et helikopter med 3,4 eller 5 blader uten gyro på rotorhodet (aileron, elevator), men det er utrolig mye mere behagelig å fly
                  disse med gyrostabilisering på rotorhodet enn uten. Ja, jeg vil nesten si som natt og dag.


                  Mvh
                  Totto Dahle
                  www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                  Medlem Agder Modellflyklubb

                  Comment


                  • #24
                    Gode, oppklarende svar
                    Geir


                    3D plane - 1D brain

                    Comment


                    • #25
                      Hei Svein Erik

                      Gratulerer med nytt og tøft fly

                      Jeg er enig med Morten og Totto ang gyro.Før i tiden så brukte man ikke gyro i rc helikopter heller men i dag er man nesten tulling om man ikke bruker det! Jeg har pr i dag igyro i to fly og har to til under bygging som skal ha det,men har også fly der jeg ikke ser behovet for gyro.Jeg tror trenden blir mer og mer gyro både i jet og prop verden

                      Geir

                      Comment


                      • #26
                        Har lest litt om gyro på fly etter at det kom opp her.
                        Tror jeg vil bruke en Bavarian Demon. Noen som vet om norsk forhandler?
                        Svein Erik Riis
                        Ikkje Noko Problem
                        Sent from a Jeti DC 16

                        Comment


                        • #27
                          Jeg har også brstemt meg for en bavarian demon gyro. Jeg tenker og sette den i en MXS 64 "
                          Min Hjemmeside..

                          http://sveininge.iflogg.com

                          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                          Comment


                          • #28
                            Her er en tråd fra Rcu om Demon i jet:
                            Bavarian Demon Cortex in a Bandit - RCU Forums
                            Svein Erik Riis
                            Ikkje Noko Problem
                            Sent from a Jeti DC 16

                            Comment


                            • #29
                              Jeg kjøpte rett fra produsenten, men da må du regne med MVA og gebyr siden den er tysk. Veldig god support. Kjøpte en BavarianDemon 3X til skala turbin helikopter - dette er en av de få gyroene som takler turbin og 4 servo swash uten problemer.

                              404 Not Found ellers har de den på espritmodel.
                              TMFK/CMFK
                              Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
                              CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
                              Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
                              Indoor Elanor 2015, Clik NG
                              EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
                              Freestyler 3, Ocelot

                              Comment


                              • #30
                                Prata med en kar jeg kjenner for en tid tilbake, og han sa at det meste av
                                deltavinger MÅTTE ha gyro, ellers var det bare å glemme det.

                                Folk må slutte å fly for andre! Vil du fly Fly med ting dere vil selv, og gi "#€% i hva andre synes.
                                Tom I. Arntsen

                                Comment

                                Working...
                                X