Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cessna 182 parkflyer fra Dave Blum.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cessna 182 parkflyer fra Dave Blum.

    Hallo folkens, på tide med en liten byggetråd.
    Jeg har lenge vært interessert i små modeller, særlig nå når radioutstyret er blitt så lett, kan en virkelig lage små modeller. Før jeg tar fatt på de virkelig små modellene tenkte jeg å bygge en som er litt større, en parkflyer av Cessna 182 etter Dave Blum sin tegning. På bildene vedlagt så kan dere se resultatet etter noen få timer med skalpellen. Modellen skal trekkes med litespan og dekoreres med lakk og dekaler. Ikke mye tid til bygging med en 2 åring i huset som ikke vil legge seg, så det blir ikke så voldsomt hyppige oppdateringer. Når anledningen byr seg legger jeg inn noen bilder etterhvert. Delene til flyet er skrevet ut på en vanlig blekkskriver, tegningene er i pdf format og jeg har printet de ut på vanlig kopipapir, deretter har jeg sprayet baksiden av kopipapiret med 3M remount spraylim, dette limet gir baksiden av kopipapiret en limflate som er identisk med limet på post it lapper, deretter festet jeg kopipapiret til balsaflakene og skar gjennom papiret, dette gjorde at delene ble rimelig bra og trenger minimalt med pussing.
    Attached Files

  • #2
    Litt mer om bygginga

    Ble en liten time i dag og da junior kom seg i seng relativt smertefritt. Jeg har skåret ut alle delene nå bortsett fra kroppsidene til flyet, disse er for store til at de kan plasseres på et A4 ark. Jeg printet ut pdf filene av tegninga i orginalstørrelse, siden jeg har A4 printer måtte arkene printes ut som poster i adobe reader, en hel haug ark ble en full size tegning, en del jobb å tape sammen alle arkene slik at de passet perfekt sammen til fullskala tegninga av flyet. Det ene arket er tegninga som flyet bygges etter dvs den tegninga jeg bygger vinge stab finne og kropp over. Den andre viser delene til flyet. Planen er nå, muligens i morgen når jeg har fridag, skal klippe ut kroppsidene fra tegninga som viser oversikt over delene, og spraylime på baksiden og skjære ut slik som forklart i forrige post. Etter den operasjonen skulle det ligge til rette for å starte selve byggeprosessen. Gleder meg stort. Et av bildene viser Dave Blum sin versjon av denne modellen.
    Attached Files
    Last edited by roffe_ek; 04-05-14, 21:07.

    Comment


    • #3
      Den blir nok fin å fly på 2 cellers Li-Po. Skal du bruke motoren som er vist på tegninga eller brushless ? Fant en her, litt usikker om den er i tyngste laget. 39gram : Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

      HPA - Builders' Plan Gallery
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Denne er en direkte erstatning for GWS IPS girboksen. Ellers respekt for de som bygger på denne måten. Elsker å bygge selv, men da må alt være ferdig skjært med laser

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	IMG_0489.jpg
Views:	1
Size:	90.8 KB
ID:	609313Click image for larger version

Name:	IMG_0490.jpg
Views:	1
Size:	100.9 KB
ID:	609314Click image for larger version

Name:	IMG_0491.jpg
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	609315Click image for larger version

Name:	IMG_0492.jpg
Views:	1
Size:	125.7 KB
ID:	609316

          Hallo igjen en liten oppdatering, blitt veldig lite bygging før nå. Ikke lett å få tid til seg selv og interesser når en har smårollinger i huset. Denne uka er det fri fra jobb så mulig det blir litt bygging. Øverste blidet viser limet jeg bruker, super phatic, glimrende stoff det limer balsa og depron som en drøm, tørketid er 15 min og det er vannbasert hvitlim, tyntflytende og trekker inn i treverket, skjøten blir knallsterk, og limet skal angivelig være sterkere enn CA lim. Bakdelen er at ingen fører det i Norge så jeg har kjøpt 2 flasker fra England. Er ferdig med finne stab og høyde sideror snart ferdig med å lime inn forsterkninger i kroppsidene så om ikke lenge skal flykroppen bygges.

          Comment


          • #6
            Kroppen jigges.

            Click image for larger version

Name:	IMG_0483.jpg
Views:	1
Size:	134.4 KB
ID:	609324Click image for larger version

Name:	IMG_0493.jpg
Views:	1
Size:	83.1 KB
ID:	609325Click image for larger version

Name:	IMG_0494.jpg
Views:	1
Size:	91.2 KB
ID:	609326Click image for larger version

Name:	IMG_0495.jpg
Views:	1
Size:	111.5 KB
ID:	609327Click image for larger version

Name:	IMG_0496.jpg
Views:	1
Size:	61.2 KB
ID:	609328Click image for larger version

Name:	IMG_0497.jpg
Views:	1
Size:	142.2 KB
ID:	609329Click image for larger version

Name:	IMG_0498.jpg
Views:	1
Size:	74.1 KB
ID:	609330
            Hei igjen en liten oppdatering så langt i dag.
            Hovedunderstellet er bøyd til. Videre har jeg forsøkt å jigge flykroppen slik at den skal bli rett. Noe av det jeg finner vanskelig med modellflybygging er å bygge rett slik at ting ikke er vridd og flyr skjeivt. Da jeg hadde større leilighet og bodde sørpå så hadde jeg magnetbyggebord og da var det å bygge rette flykropper en lek. Her må jeg greie meg med et byggebord, jeg har en Great Planes byggeplate som er helt plan, for å få denne flykroppen så rett som mulig har jeg funnet alle kroppspantene med samme vidde og planen er å lime inn disse først. Det første jeg gjør for å få en rett flykropp er å ta 2 A4 ark, som deles i 2 av en midtlinje, legger 2 A 4 som er delt slik etter hverandre der kortsidene ligger butt mot butt. Deretter finner jeg hvor vid kroppen er innvendig i området der vingen skal festes, og skjærer til en depronplate lik flyets innvendige mål. Depronplata festes så til A4 arket slik at den ligger nøyaktig sentrert, deretter legger jeg den flata der vingen skal festes til flykroppen inntil depronplata og flatt mot byggebordet, små vinkler sikrer at flykroppen står vinkelrett på bordplata. I forkant av der vingen skal feste er det limt inn 2 karbonfiberstenger som forsterkning av kroppsidene, jeg har sikret at disse ligger nøyaktig likt på begge kroppsidene, som dere ser så hviler disse karbonstengene mot kanten av byggebordet slik at kroppsidene garantert blir liggende helt paralellt. Jeg er spent på resultatet og om dette sikrer en rett flykropp. Kjedelig om alt blir så skjeivt som en korketrekker.

            Comment


            • #7
              Korketrekkeren er limt.

              Click image for larger version

Name:	IMG_0500.jpg
Views:	1
Size:	69.4 KB
ID:	609335Click image for larger version

Name:	IMG_0501.jpg
Views:	1
Size:	89.3 KB
ID:	609336Click image for larger version

Name:	IMG_0502.jpg
Views:	1
Size:	76.5 KB
ID:	609337Click image for larger version

Name:	IMG_0504.jpg
Views:	1
Size:	65.9 KB
ID:	609338Click image for larger version

Name:	IMG_0506.jpg
Views:	1
Size:	84.0 KB
ID:	609339Click image for larger version

Name:	IMG_0518.jpg
Views:	1
Size:	76.5 KB
ID:	609340
              Hei igjen
              Litt bygging ble det i dag og, jeg har i dag limt inn alle spantene til flykroppen untatt det fremste spantet. Jigginga var kanskje litt overkill siden alle delene går i hverandre som not og fjær, men allikevel jeg har bygd et utall skjeive flykropper og det er like kjipt hver gang. Bilde nr 2 viser spalten hvor understellet skal monteres for å unngå å fylle spalten med lim som er tungt, fabrikerte jeg mitt eget spant som skulle holde på plass pianotrådunderstellet. Nå er det kun tynne lister som skal legges mellom spantene og så fort disse er på plass tar jeg flykroppen ut av jiggen, den er da stiv nok til at den ikke bøyer seg når jeg legger lister på motsatt side.
              Bht og Kyrre var i noen poster over opptatt av motorvalget, jeg må si jeg ikke har så mye peiling og jeg kunne ikke finne motoren som er på tegninga til Dave Blum, imidlertid har E-flite en cessna som er av omtrent samme størrelse som denne i ARF, og den bruker park 280 motoren fra E-flite. Motoren ble kjøpt fra smallsize nesten 500 spenn, riktignok ikke helt billig i forhold til hobbyking, men viktig å ha noen hobbybutikker igjen i Norge også. Håper motoren er kraftig nok til å få flyet på vingene. Jeg har ellers kjøpt inn litespan og balsaloc, vingen bygges i utgangspunktet uten balanseror, og det blir 2 cellers lipo drift.
              Dette er en liten modell og vekta er kritisk, limet super phatic er det som nå brukes til små frifluktmodeller. Jeg har lest om det på flying aces club sine hjemmesider. Limet er utrolig lett, visstnok langt lettere enn cyano lim.
              Balanseror og vanlig betrekningsfilm øker vekta noe på denne modellen, japanpapir er vel muligens lite holdbart så jeg tenkte å prøve litespan dekorert med akrylmaling airbrushet i et tynt lag. Målet er en superlett sakteflygende liten skalamodell, om den flyr godt modifiserer jeg muligens vingen til balanseror senere.
              Last edited by roffe_ek; 03-10-14, 21:17.

              Comment


              • #8
                Tegningen viser til det jeg tipper er såkalt IPS system fra GWS med børstemotor, den motoren du har gir mange ganger effekten så du får nok mer enn nok kraft t av den.

                Comment

                Working...
                X