Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny "pilot", 4-kanaler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny "pilot", 4-kanaler

    Hei alle,
    Har sett litt gjennom forumet her, og det virker som om det kanskje ikke er helt aksept for 4-kanals heli?
    Jeg har ett 200 og ett 400 4-kanals, og begynte egentlig med dem fordi jeg jobber såpass mye, og har mye annet på si at å bruke mangfoldige timer på å lære meg å fly med simulator og så bygge opp et 6-kanalers ville rett og slett ikke kunne skje, og har konkludert med at en drevet 3D-pilot vil jeg ikke kunne få tid til å bli på de neste 20 årene , men synes 4-kanaler gir greit med moro.
    En annen sak er jo inngangskostnaden ved å starte rett på 6-kanals, kanskje litt mye å svi av før man vet om dette kanskje er en grei hobby.
    Er det slik at dersom man nærmer seg "miljøet" med 4-kanalers heli så vil ikke det være godt nok? Gøy å fly dem, men litt kjedelig alene
    Bor i Bergen, så lurer også på om noen kan fortelle om steder man kan fly slike, spesielt det store på 70cm krever jo litt plass.

  • #2
    Først og fremst, velkommen ombord!

    Helt ærlig synes jeg 4-kanals heli er kjedelig. Men hva så?
    hva DU liker å fly med er det som teller, og ikke hva de andre synes!

    MFN er i alle fall åpent for alle som liker ting som (stort sett) holder seg i lufta,
    så bare skriv og les så mye du orker.

    Det er jo en del bergensere her og på filmer/bilder de har postet så er det mye
    rart de flyr med, så overrasker stort om ikke det er plass til deg der også.

    Er det ikke Stend det heter der da? Er sjelden på vestlandet selv
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Hei! Som Xilian skriver så er nok Stend plassen for deg Plassen ligger til venstre for Bjarg-hallen (Tror jeg den heter). Her flyr vi alt som kan fly og ganske mye som ikke flyr. Her er nybegynnere som vet svaret på ALT og mer erfarne folk som ikke kan noe. Kort sagt gjennomsnittet i enhver flyklubb..bortsett fra at dette ikke er en klubb. Du vil ikke være den første med 4-kanals helikopter selv om de fleste flyr 6-kanals. Tror ikke du blir uglesett selv om det alltid er noen som liker å fremheve hvor mye bedre, dyrere og større helikopter eller fly de har. I det store og hele er det et bra miljø med folk som er der for å ha det moro.

      Det er ikke fastsatte flytider men det er stort sett folk der i helger og ettermiddager når det er fint vær.

      Spiff
      TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

      Spektrum DX18

      Youtube:
      http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

      Comment


      • #4
        Hei Xilian og Spiff,
        Takker for tilbakemelding, vil nok ta turen til Stend en godværsdag for å kikke/prøve/høre og mingle litt
        Tolker det som at største utfordringen da kanskje kan være mine egne mindreverdighetskomplekser for manglende røfft og tøft utstyr..

        Leste bare i en tidligere tråd her om en nybegynner som spurte om råd, og når en kar dristet seg frempå med å anbefale 4-kanaler ble han raskt "nedsablet" gitt...

        Comment


        • #5
          Ja, er som regel mindreverdighetskomplekser(mvhk) som er problemet hos mange...
          Derav mange som blir stående alene på et jorde osv. (Sier ikke alle har mvhk bare for at de står alene!)

          Ting man er interessert i har man som regel meninger om. Derfor kan det ofte bli litt sånn.
          At én skriver at 4 kanaler bare er å glemme, så gjenspeiler IKKE det de resterende 20.000 registrerte
          brukerne av forumet. Som i resten av verden må du tenke og gjøre deg opp egne meninger om ting.

          Tut og kjør
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Tror nok den meste av grunnen til "nedsabling" av 4 kanaler, er att det ikke oppfører seg helt likt som 5 kanaler. Det er ikke noe galt med å starte med 4 kanaler, men da får du en jobb med å venne deg til de mer ustabile 5 kanals heliene hvis målet er å fly de.
            Det er litt vittig hvis folk ser ned på 4 kanals heli, da alle vi uansett bare er en gjeng tullinger som står på ett jorde i godværet og flyr på leketøy av forskjellig prisklasse.
            ---------------------------------------------
            Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
            Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
            Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
            Mikado logo 600 3D Vbar
            Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

            Comment


            • #7
              med 4 kanal heli, kan du fortsatt se ned på de med fly! ohh wait jeg har masse fly hmm se ned på de med seilfly.. hmm ohh wait hatt det i mange år og

              Comment


              • #8
                Hehe anders, trenger ikke se ned på noen jeg, så lenge noen ser opp til meg

                Comment


                • #9
                  Hei Harald!

                  Jeg er selv nybegynner, og har egentlig akkurat avansert til 6ch. Det viktigste er at du liker å fly det du har, og ikke hva andre syns. Det er en typisk greie at noen vet bedre enn andre, enten det er helier, biler, øl, damer eller noe annet
                  - Nano CPX med diverse options.
                  - T-Rex 450L

                  Disse fjernstyrtes med en dx6i.

                  Comment


                  • #10
                    Det er ikke antall kanaler som teller - det er gleden over det man gjør Har sett litt for mange som kompenserer ferdigheter med avansert utstyr, det ser proft ut helt til de kommer i luften
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Må si meg helt enig med alle over her. Ha det all right med det man trives med.
                      Har holdt på med modellfly i tretti år men ennå ikke turt og fly på ett stevne. Prestasjonsangst tror je det heter .
                      Men så mange fine timer denne hobbyen har gitt meg med og være tilskuer og å få råd og tips og ikke minst modellflynytt er toppers.

                      Comment


                      • #12
                        Greit å se at det går fint å styre med dette med 4-kanaler helikopter uten at man av den grunn driver med "bare leketøy"
                        Jeg har et V912 helikopter som ble kjøpt på impuls, ikke for vanskelig og tidkrevende å lære mestringen av. Har også nå et V913 i bestilling, så postmannen kommer vel en dag ut i neste uke å banker på døren. Holder til i Bergen Vest, og har egentlig bare satt meg i bilen og kjørt til et industriområde for å få litt plass, men dersom det er aksept for det kan kanskje jeg ta en tur til Stend også en kveldsstund. Synes også det var greit med noe som ikke koster en formue å kræsje med, og som er enkelt å skru på. Har heller ikke tid til en altoppslukende hobby, men en halvtime skruing på kvelden for å rette opp dagens skavanker er bare avslappende det.
                        Skulle man bli helt bitt av basillen er det vel bare å høre med gutta (og jentene?) på Stend for å plukke opp råd til hva man benytte vintermånedene til å eventuelt bygge selv.

                        Comment


                        • #13
                          Hei igjen,
                          Bare lurte på om noen kunne gitt en melding her om det er noen som skal på Stend en dag, så kunne jeg tatt turen opp og kikket litt. Har brent en motor på mitt, men bestilt ny og har vel egentlig konkludert med at det er like greit å oppdatere til BL motor siden de andre visstnok brenner opp i "hytt og gevær" Sysler som nevnt litt med tanken på å bygge noe litt mer ordentlig til vinteren, så det hadde vært greit å få sett litt hva de ekte "rc-gutta" styrer med..

                          Comment


                          • #14
                            Hei! Det er ingen fastsatte tider på Stend og de folk møter opp når været tillater det og en føler for det. Siden vi nå engang bor i Bergen så er det vanskelig å fastsette dag og tid basert på værmeldingen. Når Yr melder sol og vindstille så kan det bety alt fra storm med sludd i kastene til nettopp sol og vindstille Det er derfor umulig å planlegge så mye. MEN normalt så er det folk der lørdag og søndager fra ca. kl. 12 når det er opphold og ikke så mye vind, og etter kl 16. på hverdagene.

                            Foreslår at du kjører innom og ser om ikke det er noen der med nesen i været. Dersom det ikke er folk der så kan du ta turen videre til Ulven på Os. Det er selvfølgelig ingen garanti for at det er folk der heller, men det er ofte aktivitet der med alt fra jetfly, seilfly (ekte og modell), helikoptre etc.. Der må du riktignok være medlem for å få fly men det er mange som stikker innom bare for å se litt.

                            Spiff
                            TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

                            Spektrum DX18

                            Youtube:
                            http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

                            Comment


                            • #15
                              Hei igjen Spiff..
                              Ser ut av kontorvinduet og konkluderer ihvertfall med at det ikke blir i dag
                              Har såvidt begynt å snike på eventuelle 450 heli.. Ser at du har en grei samling TRex. Jeg har "snoket" litt rundt på nettet, og funnet noe som heter Walkera V450D03 RTF. Det har 6 kanals gyro, er BL og også flybarless.
                              Innrømmer gladelig at jeg ikke er helt ekspert på 450 6-kanals etter bare noen timer surfing på nettet, men lurer litt på om det kanskje kan være greit å først kjøpe en RTF, istedet for å selv bruke mye tid på bygge et som jeg kanskje ikke klarer å sette opp skikkelig, for så å bare bli frustrert og lei istedet for "giret og grei"..
                              Kanskje det først, og så neste steg bygge selv når man har litt hang på sakene, og forstår hvordan de fungerer?

                              Comment

                              Working...
                              X