Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken radio skal man velge? Spektrum, Futaba, JR, Hitec eller andre??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken radio skal man velge? Spektrum, Futaba, JR, Hitec eller andre??

    Jeg har i dag en Spectrum 5e som fulgte med Phoenix RC 4 simulatoren jeg har. Men ettersom at jeg anskaffer meg nye fly og drømmer om flere funksjoner på kommende modeller ser jeg behovet for en real oppdatering på senderfronten. jeg ser for meg noen innenfor prisen 2000-3000 kroner.

    Det ser ut til å være veldig mange sendere å velge mellom der ute, men jeg klarer ikke helt å finne ut av det.
    Så Spectrum, Futaba, JR, Hitec eller... hvilke modeller fra disse er å anbefale?

  • #2
    Jeg ville valgt Spektrum ene og alene fordi det er lett å få tak i uoriginale mottakere til en meget billig penge, det er viktig for meg. I tillegg synes jeg de er veldig lette å bruke, sammenlignet med noen andre modeller jeg har vært borti (eldre JR og Multiplex radioer). Og så kan du bruke den med de såkalte bnf modellene fra E-Flite/Parkzone. De slipper snart en ny versjon av DX6 med funksjonaliteter som telemtri, stemmevarsling og minne på 250 modeller. Vet ikke hva den vil koste, men den kan jo være verdt en titt. Selv bruker jeg DX9 nå og er super fornøyd, men det var jeg også med DX8'en jeg hadde før den. Ser at Smallsize selger DX7 for 1700, det er en god start for en billig penge.

    Comment


    • #3
      På det spørsmålet vil du vel få like mange svar som det er modellflygere. Alle mener at de de selv har valgt er det beste. Men en kan jo ta en titt i bruktmarkede så får en ofte en bra radio for en billig penge. Noen skifter jo radio så snart det kommer en ny modell helt uavhengig av om den nye er noe bedre en den gamle.
      Feil - Modellsalg.no
      Her får du jo vanvittig mye radio for pengene
      Denne radioen kan bruke de samme uoriginale mottakerne som spektrum.

      Comment


      • #4
        Kanskje du kunne se nærmere på denne: Google
        Eller denne: Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
        Har Futaba T6EX FASST, men begynner å bli litt lite med 6 modell plasser når mottagerene er så billige og har mange fly.
        Last edited by bth; 08-06-14, 16:50.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Som et eksempel er rcjapan.net sitt tilbud på 14sg. Der koster den ¥47,125 (2733.25 NOK). Med frakt blir det ca 3000 kroner. Jeg bestillte selv en 14sg derifra for 3 uker siden, ba om å få den sendt med nedsatt pris og som gave og slapp da toll. Så betalte 3000 for en ny 14sg. Det er også billige uoriginale fasst mottagere å få tak i.

          Taranis x9d er også en radio som er populær om dagen som mange er fornøyde med. (Open source). Den koster litt over 1000 kroner. Der går det ann å bestille den med MODE 1 hvis det er vanskelig å få tak i MODE 2. Er veldig lett å gjøre om til MODE 2.
          Last edited by Thorri; 08-06-14, 20:26.

          Comment


          • #6
            Jeg har flere Spektrum radioer som jeg bruker når jeg instruerer. Blandt annet 2 stk DX 9 som har blitt favoritten. Jeg bruker Spektrum DX 18 og 9 også til egne fly selv om jeg også har Graupner/Weatronic MC 32.
            Jeg anbefaler DX 9 fordi den er meget programeringsvennlig. Spektrum har mottakere for etthvert formål.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Karl H. View Post
              Jeg har flere Spektrum radioer som jeg bruker når jeg instruerer. Blandt annet 2 stk DX 9 som har blitt favoritten. Jeg bruker Spektrum DX 18 og 9 også til egne fly selv om jeg også har Graupner/Weatronic MC 32.
              Jeg anbefaler DX 9 fordi den er meget programeringsvennlig. Spektrum har mottakere for etthvert formål.
              Jeg har JR XG8 og er godt fornøyd med den, i tillegg har jeg en Dx6i for mindre modeller.

              Av en eller annen grunn er det ganske vanskelig å få tak i Spectrum om dagen. Headrc/Elefun er utsolgt på nesten alt.

              Comment


              • #8
                Originally posted by kkalle View Post
                Av en eller annen grunn er det ganske vanskelig å få tak i Spectrum om dagen. Headrc/Elefun er utsolgt på nesten alt.
                Small Size har radioer på lager.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment


                • #9
                  I dag er det vel telemetri som er hot ... har selv en ombygget Hitec med Frsky.

                  Hadde jeg kjøpt i dag så ville jeg valgt Taranis. Har også en Wfly men den er uten
                  telemetri bruker den til mindre propell fly.

                  Comment


                  • #10
                    Ja da er det vel straks ikke flere merker igjen å anbefale. Hadde jo vært morsomt om trådstarter kom med en tilbakemelding på hva han har valgt.

                    Comment


                    • #11
                      Hvis man kun er ute etter å spare penger - så ville jeg ha fulgt rådene ovenfor. Er man ute etter varig kvalitet så ville jeg nok heller ha satset på JR, Futaba, Multiplex eller Graupner samt Jeti som har vist seg å være solid.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #12
                        Jeg kjøpte Spektrum for første gang i fjor, pot-meterne i stikkene var av elendig kvalitet.
                        Ble returnert pronto, og kjøpte Futaba i stedet og angrer ikke et sekund.
                        Jeg var muligens uheldig, for de selger jo mye - men det var nok til at jeg mistet helt lysten på Spektrum.

                        Har også fått med meg at enkelte spektrum mottagere er kranglete med enkelte andre "bokser" (kontrollere, gyro osv.), noe jeg ikke har opplevd med andre merker.

                        Det er ikke "bare" dyre mottagere til Futaba og en del andre produsenter heller, begynner på 4-500 kr. fra 6-kanaler og oppover.

                        Comment


                        • #13
                          Litt O/T, men hvordan merker man at potmetre er dårlig kvalitet?
                          MVH

                          Jon Gunnar Wold

                          Comment


                          • #14
                            Jeg merket det på en gammel Futaba (første FM radioen de hadde ) med at den ikke fulgt stikke bevegelsen på balanserorene hvis du dro til den ene siden stoppet servoen opp for så å gjøre et "hopp" når potmeteret igjen fikk kontakt.
                            Tror radiovalg omtrent er håpløst å få noe godt svar men tror Espen er inne på noe ellers er det som religion ..vanskelig å omvende folk....jeg prøvde JR ...flott radio men passet meg dårlig solgt greia kjøpt Futaba ..for meg kremen
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Jon Wold View Post
                              Litt O/T, men hvordan merker man at potmetre er dårlig kvalitet?
                              I mitt tilfelle, så var det såpass ille at servoene fikk Parkinson
                              Men det syntes også godt på "stick-monitor" hvor du så at disse "søylene" på kanalene skalv og var u-lineære i forhold til stikkebevegelsene.

                              Skal ikke skje på ny radio, ei heller om den så hadde vært brukt en del.
                              Det er ikke der produsenten bør spare på komponentkvaliteten for å si det sånn.
                              Last edited by SmurfAir; 12-06-14, 22:29.

                              Comment

                              Working...
                              X