Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raptor 50 haleservo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raptor 50 haleservo

    Har en Raptor 50 Titan hvor haleservoen henger og vil ikke returnere til senter. Da jeg kjøpte Raptoren brukt satt den første føringen til staget til halerotoren veldig nærme og servoen sperret. Jeg er helt fersk så jeg brukte litt tid på å finne ut hva som var galt. Jeg har plukket av staget og forsøkt å kjøre servoen uten belastning, uten særlig forandring. Servoen er en Futaba S9254. Har aldri åpnet en servo, og er usikker på om det er noe poeng for meg å gjøre det for å se om det er noe jeg kan gjøre. Er "low budget rider" så jeg fikk litt bakoversveis da jeg så prisen på den. Spørsmålet er om det finnes noen rimeligere alternativer til Futaba servoen? Er det noe jeg kan gjøre for at servoen jeg har kan leve videre?
    Øystein Solvang Randen
    Røyken og Hurum modellflyklubb

    Menneskelig svikt er utelukket!

    Align T-Rex 700N Pro FLB;Align T-Rex 700N Blackshark III; TT Raptor 50 Titan; TT Raptor 50 Titan FBL; TT Raptor X50; Align T-Rex 500DFC; Align T-Rex 450L Dominator; TT Minititan 325 SE; Align T-Rex 150DFC; Gaui 500X; Tensho CK250; Domino 40.; Raven 40; STM Acrobat; Top RC Blazer

  • #2
    Skiftet gir på en Futaba-servo senest i går, det var en 5-minutters jobb, og drev er billig. Til en så kurant servo får du kjøpt det i Norge. For å sjekke en gyroservo, sett den i mottakeren direkte, dvs. utenom gyroen. Gyroen gjør at servoen lever sitt eget liv, det er ikke sikkert det er noe galt med den.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Takk!
      Jeg skal sjekke den utenom gyroen. Som man roper i skogen får man kongler i munn! Jeg lurer jo da på hvordan det har seg at servoen "lever sitt eget liv" når den er koblet via gyro? Som du forstår har jeg mange spørsmål.......
      Last edited by Orand; 10-06-14, 11:36.
      Øystein Solvang Randen
      Røyken og Hurum modellflyklubb

      Menneskelig svikt er utelukket!

      Align T-Rex 700N Pro FLB;Align T-Rex 700N Blackshark III; TT Raptor 50 Titan; TT Raptor 50 Titan FBL; TT Raptor X50; Align T-Rex 500DFC; Align T-Rex 450L Dominator; TT Minititan 325 SE; Align T-Rex 150DFC; Gaui 500X; Tensho CK250; Domino 40.; Raven 40; STM Acrobat; Top RC Blazer

      Comment


      • #4
        Det er gyroen som bestemmer over servoen (den er koblet via gyroen og videre inn i mottaker). Det er for at den automatisk "holder halen" når du flyr. Den lar deg gi utslag til høyre og venstre, men senter for servoen er der gyroen kjenner at helikoptret ikke roterer, så på byggebordet er det ikke nødvendigvis sånn at den går tilbake til senter
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Om du setter gyroen i vanlig/gammaldags rate mode (altså ikke heading hold / heading lock) så skal servoen returnere til senter (gitt at du ikke har noe trim på rudder og at modellen står stille)
          Eivind Hansen
          ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

          Comment


          • #6
            Jeg skulle forsøke å koble servoen direkte i mottakeren i går. Nå kommer det som sier noe om mitt kunnskapsnivå......
            Det er jo Govenor på heliet også. Jeg har lest noe om hva både Govenor og Gyroen gjør, men jeg tør ikke begynne å (unnskyld ordbruken) kødde med disse tingene uten å vite hva jeg gjør.
            Jeg fant ihvertfall ut at jeg ikke kunne koble servoen direkte i mottakeren. Kontakten er for stor. Jeg monterer tilbake servoen og forsøker igjen. Dette er vel noe av straffen for å kjøpe et brukt helikopter, ferdig sammensatt!
            Jeg trenger seriøst noen som kan vise meg hvordan ting henger sammen.......
            Øystein Solvang Randen
            Røyken og Hurum modellflyklubb

            Menneskelig svikt er utelukket!

            Align T-Rex 700N Pro FLB;Align T-Rex 700N Blackshark III; TT Raptor 50 Titan; TT Raptor 50 Titan FBL; TT Raptor X50; Align T-Rex 500DFC; Align T-Rex 450L Dominator; TT Minititan 325 SE; Align T-Rex 150DFC; Gaui 500X; Tensho CK250; Domino 40.; Raven 40; STM Acrobat; Top RC Blazer

            Comment


            • #7
              Hvilken gyro har du og hvilken mottaker?
              Virker litt merkelig at servokontakten er for stor for mottakeren... Det kan dog være du må kutte/file bort den lille leppe som er på ene siden av kontakten om du har jr, spektrum, hitech type mottaker...
              Eivind Hansen
              ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

              Comment


              • #8
                Jeg har en Hitec HPD-07RH mottaker og en Futaba GY 401 Gyro. Når du sier det så kan det se ut som det den "leppa" som gjør kontakten for stor.
                Hva innstillinger av Gyro angår, så har jeg ikke helt funnet ut av den enda. Jeg har lest på manualen til øyet ble stort og vått uten å ha funnet ut av dette med rate/heading hold mode.
                Jeg skal fortelle hva som utløste dette hodebryet med servoen. Jeg hovret heliet og det "hang" fint. Når jeg skulle snu vha rudder så, satte det seg ned på direkten. Jeg begynte da å undersøke om det kunne være noe feil med denne.
                Jo mer jeg tenkter på det og jo mer jeg leser så kan problemet ligge et helt annet sted. Jeg har hatt en mistanke om at motoren går med for tynn blanding. Det kommer lite eksos og når jeg hovrer synes jeg det tar lang tid før turtallet kommer. Jeg har snust litt rundt og sett at bruk av rudder eller elevator gjør at heliet mister løft dersom "kraftforbruket" er for stort. Correct me if I'm wrong!
                Last edited by Orand; 11-06-14, 12:49.
                Øystein Solvang Randen
                Røyken og Hurum modellflyklubb

                Menneskelig svikt er utelukket!

                Align T-Rex 700N Pro FLB;Align T-Rex 700N Blackshark III; TT Raptor 50 Titan; TT Raptor 50 Titan FBL; TT Raptor X50; Align T-Rex 500DFC; Align T-Rex 450L Dominator; TT Minititan 325 SE; Align T-Rex 150DFC; Gaui 500X; Tensho CK250; Domino 40.; Raven 40; STM Acrobat; Top RC Blazer

                Comment


                • #9
                  Futabaplugg kan du bare trimme litt med kniv for at den skal passe i alle mottakere. Det er ikke noe stress.
                  Heading hold på Futaba-språk heter AVCS. På 401 skal du sette sensitivity til under 50 %, da er gyroen i normal mode (ikke heading hold/AVCS). Ref manualen http://manuals.hobbico.com/fut/futm0807-manual.pdf

                  At chopperen faller ved halebruk er nok ikke gyroens feil. Jeg tror ikke du kommer utenom å få en erfaren til å se over modellen. Det er ingen vei utenom det, vi har alle vært der (og er der fortsatt). Sånt lar seg ikke enkelt diagnostisere på nett.
                  MVH

                  Jon Gunnar Wold

                  Comment


                  • #10
                    Takk for tilbakemeldinger! Det har vært nyttig! Jeg har ikke hatt noen å konferere med, men lært det lille jeg kan via nett og prøving/feiling. Jeg har nå meldt meg inn i Drammen modellflyklubb så jeg håper jeg kan få noe hjelp der av erfarne folk. Nå skal jeg ut i dag og prøvefly etter tilbakemontering av servo og grovjustert motor ihht TT's eget tekniske blad så får jeg se hvor veien går......
                    Øystein Solvang Randen
                    Røyken og Hurum modellflyklubb

                    Menneskelig svikt er utelukket!

                    Align T-Rex 700N Pro FLB;Align T-Rex 700N Blackshark III; TT Raptor 50 Titan; TT Raptor 50 Titan FBL; TT Raptor X50; Align T-Rex 500DFC; Align T-Rex 450L Dominator; TT Minititan 325 SE; Align T-Rex 150DFC; Gaui 500X; Tensho CK250; Domino 40.; Raven 40; STM Acrobat; Top RC Blazer

                    Comment

                    Working...
                    X