Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kustflyving i Norge 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kustflyving i Norge 2014

    Vær hilset godtfolk.

    Jeg ønsker med dette å rapportere litt om aktiviteten når det gjelder kunstflyving i årets sesong.

    2 av årets 5 konkurranser som inngår i Norges-cup'en er allerede avholdt, resultater og noen bilder kan studeres i linkene nedenfor.

    - Forus cup
    - Vingtor cup

    Status i Norges-cup'en kan studeres her, denne danner grunnlaget for neste års landslag (nordisk- og verdens-mesterskap)

    Deltagelsen på de første stevnene har vært ganske bra, men det er plass til flere. Spesielt hadde det vært artig med litt fyldigere startlister i rekrutteringsklassen Sport. Dette programmet består av de mest grunnleggende øvelsene og kan flys med de fleste modeller, en godt motorisert høyvinget treningsmodell rekker. Hvor er forresten alle de som har bunkret opp på Sebart-modeller i 50-størrelsen, aldeles perfekte modeller til Sport og gode nok til å fly Nordic-programmet respektabelt.

    Neste mulighet er Mjøscup om 2 uker på Gjøvik MFK's arena, for mere info og påmelding se denne linken.

    Sesongens høydepunkt, NM avholdes i år i Bodø. Hvorfor ikke benytte anledningen til å besøke den delen av vårt langstrakte land. Arrangøren fortjener mange påmeldinger, jo tidligere jo bedre. Link
    Vi snakkes!
    Last edited by ofremmi; 17-06-14, 11:24. Reason: Tillegg
    www.ofremmi.info

  • #2
    Når det gjelder Sebart wind 50 kan jeg melde at 2 stykker har blitt fløyet litt for lavt på Jordbru og har funnet sin skjebne i samme tre.

    Men for alvor, rekrutteringen er tynt. Jeg har en anelse at gjennomsnittsalder på F3A stevnene går opp med ca. et år for hvert år. Nå kan man fly akro i høy alder, men en gren uten rekruttering dør før eller siden ut. Jeg begynte for et år siden med F3A og konkuranseflyging, og husker det fremdeles.

    Det var ikke så lett å begynne. Flyet var dyr, med batterier 5-6000 kroner. I hvert fall mye dyrere en alt jeg hadde før. I BMK var det ingen som fløy F3A, så ingen forbilde eller coaching der. På NLF sine sider er det lite info, men ofremmi er lett å finne, så det løste seg.

    Vingtor sin akrohelg var veldig lærerikt, men skremmende med veldig mange veldig gode piloter som ser på. Det første stevne (Forus 2013) var redselsfullt, met mye mer vind enn jeg noen gang hadde flyet i før. Men det gikk, og det gir en kick. Miljoet er inkluderende når mann kommer, og både på Facebook og her få man gode svar på basis spørsmål.

    Det er to ting som jeg tror kan få flere til å bli kjent med pattern:
    1. En rimelig model som er optimalisert mot pattern og som passer på alle modellflyplasser. Det meste som selges nå er mer 3D rettet. Specced sammen med ESC, motor og servoer som er rimelig men funker bra. Jeg har kjøpt en HK Airoso og setter den samme nå med Hobby King utstyr. Om det funker kan det bli en artikkel i MI.

    2. Pattern begynner kurs. Som Vingtor helgen, men da med bare begynnere. Helst flere steder i landet. Her får mann sjekket oppsett og trim av sin modell , blir kvitt for store rorutslag og lærer gode vaner om høyde, avstand og størrelse av øvelser. Åpen for alle som som ønsker å lære kunstflyging, ikke nødvendigvis i konkuranse.

    Jeg tror at vi, om vi ønsker mer rekruttering, må ut til de klubbene som ikke har et F3A miljø. Det vil si alle bortsett fra Forus, Vingtor og kanske to til.

    Terskelen til å fly i konkuranser kan kanskje minskes med å fly alle omgangene i Sport på en dag, droppe påmeldingsavgift og annonsere at mann få en leser/coach som hjelper med å komme helskinnet gjennom programmet og på bakken igjen. Det må må bli litt som med dope pushing- det første skuddet er gratis. Når man er hektet kan flyene koste hva de må, er reising ikke noe problem og blir bilen tilpasset flyene.

    Dette er noen tanker fra en nesten fersking. Kanskje dette er bomskudd, kanskje ikke. Hva synes dere?
    Last edited by LucasHofman; 19-06-14, 09:08.

    Comment


    • #3
      Nå er jeg så heldig at jeg fått lov til å holde på med pattern flyging i noen år. Det har vært en drøm siden jeg var og så på Gränsecupen i 79 at en dag så skulle jeg også delta. Men av ulike årsaker så ble det ikke noe som minnet om pattern før i 2008.

      Når jeg tenker tilbake så er hovedårsaken at man begynte med dette at man hadde interesse for den type flyging. Når Vingtor i tillegg arrangerte acro weekend for nybegynnere med gode instruktører så var det ikke så vanskelig å delta. Miljøet var veldig inkluderende fra dag 1 og han som guidet meg gjennom diverse kruseduller og ikke minst det å fly beint og med jevn høyde har siden vært en fast leser i konkurransene.

      Så basert på min egen bakgrunn så er hovedkriteriet at man har interesse for den type flyging. I tillegg så må miljøet være i stand til å inkludere de som kommer inn og ikke minst ta vare på de som allerede er der. Det bør være konkurranser i nærmiljøet, ingen nybegynnere kjører 40 - 60 mil for å delta i en konkurranse som kun gir 4 flyturer. Der har man lykkes i sør Norge fordi det arrangeres stevner på flere steder men vi ser samtidig at rekrutteringen nord for Trondheim er lik null.

      I utgangspunktet så er det ingen som er nybegynner med modellfly som begynner med pattern, de aller fleste har gått gradene og vet at en god modell koster noen kroner. Det som klubbene kan bidra med er å ha en pattern modell som de som har lyst til å prøve, kan få låne under kyndig oppsyn og selv vurdere om en vil satse videre med egen modell. Vingtor har blant annet en pattern trainer.

      Det har vært prøvd ut mange forskjellige tiltak uten at noen av de har vært entydige at dette er smart. Det beste som har skjedd etter årtusen skiftet er nok at man innførte Sport 07 som gjorde at programmet ble mer spennende og krevende enn Vingtreff men samtidig ikke så vanskelig at det ekskluderer en god søndagsflyger.

      I dag så er deltakelse for juniorer gratis og det veldig bra men det virker ikke som det skaffer flere piloter. Tror heller ikke nødvendigvis at flyging kun 1 dag vil rette opp rekrutteringen, fordi det som skjer på kvelden - det sosiale og inkluderende miljøet er vel så viktig. Klubbmiljøene er noe som bygges opp over tid - her må man eventuelt gjestefly litt på striper til klubber som ikke har noe miljø og på den måten fange opp piloter som kan tenke seg å prøve seg.

      Men kanskje det viktigste vi kan gjøre er å være gode ambassadører for pattern - være den hjelpsomme piloten på stripa, være inkluderende ovenfor alle uansett fly eller måte å fly på, kort sagt - ha respekt for alle. Blir vi arrogante og ekskluderende i våre holdninger så blir vi som dinosaurene - vi dør ut.

      Så kort sagt - veien til suksess går gjennom inkludering.
      Last edited by Superstar40; 19-06-14, 21:16.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Hei igjen
        Sist helg ble årets 3. stevne avholdt på Gjøvik MFK's flotte arena. Sommerværet uteble (< 10°C) og Lørdagen ble mest brukt til å vente på at skyene skulle løfte seg litt slik at det ble plass til noe annet enn lave roll-øvelser. Det sammen med en stor deltagerliste førte til at det ikke ble tid til mere enn 3 omganger i løpet av helga. Været kan man ikke gjøre noe med, så lenge vi holder på utendørs må vi ta det vi får. Dessverre gjorde det kalde været at vestlendingene som hadde møtt opp for å fly Sport trakk seg fra stevnet, de fikk forhåpentlig vis en fint tur ut av helga. Det ble derfor 'walkover' for Kjetil Eknes. I Nordic ble det en bra fight, så også i F3A. Jeg kan ikke huske at vi noen gang har hatt stevne med hele 18 deltagere i F3A klassen, kjempeflott!
        Lørdagens bankett (med god mat og godt tilbehør) ble avsluttet med små helikoptere i bankettsalen, som vanlig mye 'skit-prat', mere eller mindre gode gamle historier, og 'faglige' diskusjoner. Alt slik det bør og skal være
        Mange takk til Gjøvik MFK for at de tok på seg arrangementet, vi kommer gjerne tilbake. Da med håp om noe varmere vær (Det kan ikke bli kaldere i slutten av Juni, eller?).

        Noen linker :
        - http://www.mjoscup.no/?m=home
        - IIS 10.0 Detailed Error - 404.0 - Not Found
        - Logg inn på Facebook

        Oppdatert Norges-cup : IIS 10.0 Detailed Error - 404.0 - Not Found
        www.ofremmi.info

        Comment


        • #5
          Tid for en siste liten rapport
          Årets sesong med 5 Norges-cup stevner er nå over. Det har vært generell god deltagelse med totalt 45 deltagere fordelt på de tre klassene vi flyr. Det er etter hvert mange som har rykket opp til F3A-klassen hvor totalt 22 piloter har vært med, i Nordic har vi registrert 13, med de resterende 10 i Sport. Et litt 'artig' poeng er at av de 10 Sport-pilotene er det ingen som har deltatt på mere enn ett stevne (ingen på Vingtor-cup), slik at vi endte opp med 4 seierherrer i Norges-cup'en. Det er naturlig at det er flest lokale deltagere i Sport, så helt unaturlig er det ikke. Men allikevel, INGEN på mere enn et stevne !
          Etter noen litt 'magre' år begynner det nå å bli god tilgang på brukte modeller for elektro-drift, det er en rimelig og enkel inngangsbillett når man avanserer i klasse-systemet. Når det er sagt så er det viktig å påpeke at spesielt i Sport, og til dels i Nordic er det fullt tilstrekkelig med litt enklere og rimeligere modeller enn hva som er påkrevd for å hevde seg i F3A-klassen.
          Jeg så nylig en klubbkollega som fløy en elektrisk (man velger selv, fuel eller elektro) ferdigmodell kalt 'Phoenix Model Tiger 3', den så ut til å fly fortreffelig og er mere enn god nok for en som vil prøve seg litt på Sport-programmet. Når den i tillegg selges over disk hos en av de stor forhandlerne i Norge for den utrolige prisen 645,- har det nok aldri vært rimeligere og enklere å komme i gang.
          Det er forventet av vi har de samme 5 stevnene som i år også til neste år; Forus-cup i slutten av Mai, Vingtor-cup i starten av Juni, Mjøs-cup litt lengre ut i Juni, NM i Juli/August og 'Chivas' i starten av September.
          Før datoene spikres må det påsees at det ikke kolliderer med Nordisk (i Sverige) og VM (6-16 August i Sveits).
          NB : Selv om Malvik MFK har takket for seg etter 27 ganger Chivas-cup på Tynset er det ikke slutt, en dugnadsgjeng trår til slik at denne trivelige sesong-avslutningen fortsetter.

          Takk for i år, og det er å ønske at vi alle m. flere (nye er alltid velkommen) møtes til dyst igjen i 2015
          Last edited by ofremmi; 08-09-14, 18:44.
          www.ofremmi.info

          Comment

          Working...
          X