Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blade 300 CFX - inntrykk etter noen flighter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blade 300 CFX - inntrykk etter noen flighter

    Click image for larger version

Name:	300cfx (1 of 1).jpg
Views:	1
Size:	38.5 KB
ID:	636510

    Jeg ser for meg at det blir trangt om bagasjeplassen på årets ferietur, men å reise avgårde uten helikopter er uaktuelt.

    Jeg vurderte et par mulige ferieheliløsninger, men endte opp med den late: Kjøre til Smallsize og handle en 300CFX. Det var med dyp tvil jeg tastet pinkoden til betalingskortet - helikopteret koster tett oppunder 4000 kroner, og jeg har særdeles delte erfaringer med Blade.

    Det første helikopteret jeg eide var en Blade 450 (med padlere). Etter det har jeg eid flere MCPXer og 130Xer. Av disse er det bare 450 og MCPX BL som er godkjent.

    Jeg har sant og si vært særdeles oppgitt over Blade sine helikoptre, som jeg etter hvert har oppfattet som overpriset leketøy satt sammen av middelmådige deler og elektronikk.

    Click image for larger version

Name:	300cfx (1 of 1)-3.jpg
Views:	1
Size:	44.6 KB
ID:	636511

    Årsaken til at jeg lilkevel kjøpte en Blade nå, er først og fremst tid. Jeg ser ikke for meg at jeg får tid til å bygge f eks en 450 før jeg reiser på ferie. Dessuten er 300-størrelsen veldig tiltalende, med 245 mm lange rotorblader.

    Heliet er satt opp med BeastX, som jeg har veldig gode erfaringer med. Om det virkelig skulle bli galt kan jeg i alle fall bruke gyroen til noe moro.

    Det siste, gode argumentet er at jeg kan ta helikopteret ut av esken, binde Spektrum-radioen min til mottakeren og fly. Enlere blir det ikke. Dessuten er Blade 300 bygget som sine større brødre, og det reduserte skepsisen min betraktelig.

    Jeg endte altså opp med å handle.

    Hvordan er dette helikopteret?

    Jeg har aldri eid forgjengeren 300X, men jeg har flydd den. Og jeg syns den var morsom, men kanskje noe "løs" i fisken.

    Den manglet også mye på power, etter min mening, men hadde likevel nok til morsom flyging. Jeg er ingen ekstrem smack-pilot, men det er jo vi som bommer på timinga og stadig vekk må redde oss ut av øvelser vi ikke kan som trenger mye pulver.

    300CFX er fin å se på, med blå canopy og tiltalende design. Helikopteret har full karbonfiberkropp, med hode og bukk til hovedmaste i aluminium. Maskinen framstår stramt og stivt.

    Servogeometrien er også endret og står nå direkte på swash. Ifølge Blade er dette helt fantastisk, men jeg vet ikke. Det følger ikke med batterier i esken, så jeg kjøpte noen 3s 1500mah 25C batterier i tillegg til heliet.

    I lufta gjør den nye, oppstrammede karbonkroppen og alu-delene jobben. Kanskje er også servo-plasseringene medvirkende. Helikopteret er akkurat så kontant og spenstig som jeg håpet. Det gir god respons.

    Sammen med BeastX, som kan konfigureres så aggresivt du vil, er dette en atletisk liten tass som er fullt ut kapabel til å fly tøff 3D. Sammenlignet med større heikoptere, merkes det selvsagt at 300CFX er lite, men størrelsen tatt i betraktning er det sjarmerende stabilt. Jeg gir BeastX mye av æren for det.

    Heliet gjør som det får beskjed om uten leie tendenser av noe slag. Moro! Det stabile inntrykket til tross - jeg vil ikke anbefale dette helikopteret til nybegynnere.

    Click image for larger version

Name:	300cfx (1 of 1)-4.jpg
Views:	1
Size:	54.5 KB
ID:	636512

    Når det kommer til power mangler det fortsatt en god del, etter min mening. Gjør du feil som må rettes opp med å gi gass, bogger motoren.

    Det samme skjer om du skal klatre fort eller brått endrer retning. Det merkes kanskje ikke så godt det første minuttet, mens batteriet er ferskt fra laderen.

    Mot slutten av flighten er det derimot svært merkbart. Da bør man helst ikke gjøre manøvre man må gasse seg inn eller ut av.

    Et minus er det nok også at servoene som kommer ferdigmontert er i beste Blade-stil: Plast fra innerst til ytterst. Det kan bli sjebnesvangert om jeg skulle komme til å lande med hodet først.

    Click image for larger version

Name:	300cfx (1 of 1)-7.jpg
Views:	1
Size:	56.5 KB
ID:	636514

    Jeg har satt flytiden til fire minutter, og det er akkurat nok for å holde batteriene mine innenfor 20 prosent med min flystil.

    Hvor godt det tåler å krasje vet jeg ikke. Ennå.

    Konklusjon: Et glimrende heli å ta med på ferie, eller bare ta med i bilen når du egentlig skal noe annet. Men det må finne seg i å spille 2. fiolin i konkurranse med andre helikoptre jeg har.

    Click image for larger version

Name:	300cfx (1 of 1)-10.jpg
Views:	1
Size:	54.4 KB
ID:	636515

    Terningkast: 4.
    + Lite og lett, enkel å ta med og enkelt å finne egnede flysteder
    + Spenstig og atletisk, kapabel til tøff flyging
    + Kommer med BeastX
    + Overkommelige priser på deler og OK deletilgang (selv om du er prisgitt Smallsize).
    - I overkant dyr
    - Har for lite power
    - Kort flytid
    - Fortsatt plastic fantastic servoer
    Attached Files
    Last edited by kristianwest; 22-06-14, 22:28.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Har sett på denne jeg også,men tror jeg gjør lurt i å drite i det. Får skru opp trex 250 og bruke den som forsøkskanin.. Tør ikke tenke på hvordan denne ser ut etter en sikkelig kræasj.. Takk for en fin post med mye nyttig info. Tror jeg er ferdig med blade for godt!
    trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

    Comment


    • #3
      Ja, jeg er nok også i det store helt ferdig med Blade. For eksempel kan du kjøpe et Blade 700x kit til 8995,- eller et JR Forza 700 kit til 6995,-. Gjett hva jeg velger!

      Ellers er ikke 300CFX et dårlig heli. Den store skuffelsen er motoren, som ikke yter på langt nær nok. Plastservoene er også i nærheten av en vits. Men de gjør jo jobben sin en stund. Alt i alt blir det etter min mening litt for dyrt i forhold til hva man får, men som sagt er det også mange positive sider med heliet.

      Kjør på med Trex 250. Moro det!
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Det er bare det at jeg blir så tøff at jeg kræsjer 250 så alt for ofte.. Den er det mye nede tid på. Har på den andre siden aldri kræsjet 450L og 500dfc. Helikopter er gøy!!!
        trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

        Comment


        • #5
          Utfordringen er at det ikke er så veldig mange helier å velge mellom i feriestørrelse. Jeg vurderte Trex 250, og kunne selvsagt kjøpt det. Omtrent samme pris. Men veldig fristende å få det fiks ferdig. Jeg er såpass fornøyd at jeg har flydd det hver dag siden jeg kjøpte det. Krasj har jeg unngått til nå. Godt tegn!
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Jeg så på dette før jeg handlet heli, og ser nå at jeg valgte riktig med å gå for 450L
            - Nano CPX med diverse options.
            - T-Rex 450L

            Disse fjernstyrtes med en dx6i.

            Comment


            • #7
              Syns 450L er en vinner. Sinnsykt fin maskin. Synd flytiden er så kort når man gir på litt..
              trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

              Comment


              • #8
                Har akkurat fått fiksa min igjen etter en brainfart Landa den på kunstgressbana her i området, og da røyk front TT gear Det tok ca et halvt sekund. Selvfølgelig var elefun utsolgt for det drevet, så jeg måtte bestille fra ebay. Det tok sin tid!
                - Nano CPX med diverse options.
                - T-Rex 450L

                Disse fjernstyrtes med en dx6i.

                Comment


                • #9
                  Det er en 450L på vei inn døra her og, skal jeg være ærlig. 300CFX blir litt daff når en er vant til helier med langt mer trøkk. Dessuten var det veldig moro å fly lite heli igjen - jeg har bare flydd MCPX og den hersens 130X etter at jeg solgte 450-maskina for sikkert to år siden. Men 300CFX er tross alt veldig mye mer moden enn begge de to. MCPX BL syns jeg for så vidt er bra nok, men den er for liten til at jeg føler det er stort nok. For å si det sånn.
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #10
                    Jeg hadde gleden av å få prøve en 300CFX i går, og for å være en BNF i denne størrelsen ble jeg positivt overrasket. Servoer og motor er så som så, de virker, men ikke av topp kvalitet.

                    Men..hva forventer en av en maskin i denne størrelse og pris? (som forøvrig er skyhøy i Norge vs utenlandske leverandører) Om en er ute etter en kraftplugg til smack/hard 3D, vel..da har man valgt feil. Den er ikke laget for det, dette er en modell for de som ikke har kommet så langt i ferdighetskurven.

                    De aller fleste helikopterene vi har vi som bruker forumet her tåler ikke krasj noe særlig godt.. Ser ikke noen grunn til at det skal forventes av et 300CFX heller.
                    Last edited by ronaldst; 26-06-14, 08:27.

                    Comment


                    • #11
                      450L koster vel ikke mye mer enn denne 300 fra blade. Tror du får sykt mye mer for pengene også. Syns den nye 300 er alt for dyr!!
                      trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                      Comment


                      • #12
                        Jeg er helt enig med rolandst.

                        Men jeg tror Blade gjerne vil at seriøse piloter skal kjøpe helikopterne deres. De prøver sågar å nærme seg dem med de nye, store maskinene. Derfor er det nærmest ulogisk at de har en lang liste med helikoptre som gir dem et dårlig rykte.

                        Jeg tror det er så enkelt som at det handler om marginer. Veldig lave produksjonskostnader per enhet med en helt bevisst kvalitetsprofil, og markedspris så nær smertegrensen som mulig. Produktene, markedsføringen og konseptene til Blade er ikke tilfeldigheter. Cash is king.

                        Til syvende og sist er det nybegynner/nybegynner++ som legger igjen mest penger hos Blade, og det er en nisje selskapet åpenbart er veldig komfortabel med å være i. Uten å ha sett noen tall, vil jeg tro Eflite / Blade har en svært hyggelig posisjon i markedet. 300CFX er med repsekt å melde kapabel til mye moro, akkurat så moro og så enkelt til at mange nok betaler hva dette helikopteret koster.

                        Jeg vet ikke, og om noen sitter på tall kunne det være interessant å få kikke under sløret, men jeg tror Smallsize i Norge først og fremst selger småhelier. Jeg tror salget av 500/600/700-maskiner er forsvinnende lite, selv om det sikkert slenger et salg i ny og ne. Arrester meg om jeg tar feil.
                        Last edited by kristianwest; 25-06-14, 23:51.
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Premium2006 View Post
                          450L koster vel ikke mye mer enn denne 300 fra blade. Tror du får sykt mye mer for pengene også. Syns den nye 300 er alt for dyr!!
                          Tror er noe en gjør i kirka.

                          Den er dyr i Norge, helikopter generelt er det, uansett merke.

                          Synes det blir helt feil å sammenligne en 450L mot en 300CFX. Det er to vidt forskjellige klasser.

                          Comment


                          • #14
                            Jadda. Du kommer ikke vekk fra at du får et komplett heli med gyro for ca 4000,- som du må bygge selv. Greit at 3gx ikke er bedre enn ar7200bx..bygg kvaliteten er merkbart bedre! Nei, man kan ikke sammenligne disse, men de koster det samme! Da burde man se hva man faktisk får for 4000,-

                            4000,- for 300 cfx er 1000,- for dyrt.
                            trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                            Comment


                            • #15
                              Smallsize har en upris på det meste de selger, det er synd, men et 300CFX koster faktisk ikke mer enn 2500 kr velger man en leverandør i utlandet. Standard pris hos de fleste er $400 (BNF med BeastX) og til sammenligning koster et Align 250 $370 (Super Combo 3GX).

                              Skal en ha noe å dra på tur med så blir 450 litt stort? Vet ikke men jeg tolket det slik fra trådstarter at det kombinert med å bygge selv var uaktuelt.

                              I 300 -size så er Blade 300 CFX et godt alternativ for nybegynner og litt viderekomne. Trenger man noe som er litt sprekere er det mye å velge i 450 størrelse, eller en kan selvsagt oppgradere 300CFX med sterkere motor og servoer.
                              Last edited by ronaldst; 26-06-14, 09:06.

                              Comment

                              Working...
                              X