Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fin liten glider til sekken, og ut på tur.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fin liten glider til sekken, og ut på tur.

    Multiplex Panda er en artig liten motorglider, som passer godt til å ha med seg i sekken på tur. Den flyr meget bra, og er bygget i sedvanlig god Multiplex kvalitet. Jeg klarte ikke å la være, og bygget den om med balanseror. Da livnet den skikkelig til, og ble bedre i vinden. Jeg kjøpte byggesettet, og satte inn den billige lilla 1380 Kv motoren de har på Smallsize. Går som en kule, og flyter lenge på det minste lille termikk.
    Her er den i sidevesken på min hjemmebygde el-sykkel. Jeg får med meg mye større fly i den vesken, og har god drahjelp fra den børsteløse sykkelmotoren med 54v LIFe-PO4 batteri.

    http://www.tigerhobby.no/products/rr-panda-sport
    Attached Files
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Har den selv, og liker den godt. Jeg har ikke modifisert den med balanse ror fordi jeg skal kunne stappe den i en trang sekk uten bekymring for at rorhorn osv detter av, eller enda verre, at servodrev blir strippet. Jeg synes dog at kvaliteten er et lite steg ned fra andre MPX modeller jeg har bygd, foamen virker uvanlig myk, og jeg sleit med å få plastdekslet på undersiden til å passe så batteriluka satt skikkelig. Men jeg synes den flyr meget bra, så det er tilgitt, og så er den jo billig til å være en MPX modell.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kyrre View Post
      ..Jeg har ikke modifisert den med balanse ror fordi jeg skal kunne stappe den i en trang sekk uten bekymring for at rorhorn osv detter av, eller enda verre, at servodrev blir strippet...
      Hvis du lager et enkelt vingetrekk (f.eks. sy sammen et par tøy stykker) så slipper du dette problemet
      Servogear ripping fikser du med å sette en liten tape bit mellom flaps og hoved vingen slik at flapsen er låst å sitter fast.

      Comment


      • #4
        Bør nok lage noen vingetrekk ja. Smart med en tapebit. Jobbet en del med tilpasning jeg også, men resultatet ble OK.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Takk for tipset, Quad, men med Pandaens simple konstruksjon så slipper jeg dette, det var strengt tatt hovedgrunnen til at jeg kjøpte den. Og den flyr meget bra med 3 kanaler så jeg har ikke noe behov for balanseror. Når jeg pakker sekken for stripa så bruker jeg vingepose med separate kammer for begge vingehalvdeler for et av de større flyene mine, og så får jeg nesten alltid plass til Pandaen pga den slanke kroppen, delbare vinger og demonterbar stab. For de som er ute etter slike fly kan jeg også anbefale Hobbykings 800 mm racer serie som denne Sbach'en. Vingen kan deles og hele staben monteres på samme måte som på Pandaen så det er lett å få plass til denne også. Går som en kule men krever en stødig hånd da den er blytung og liker seg best i god fart.

          Comment


          • #6
            Samme her, praktisk ryggsekkseiler - det jeg ville ha for å "snikfly" litt på fottur med familien i fjellet.
            Syns egentlig pris og kvalitet ikke samsvarte helt, kroppshalvdelene (fillet'ene) som skulle limes sammen var vridde og upresise ut av esken. Fikk det rett under montering, men det måtte en del yoga til for å få det til.

            Samme problem som Kyrre, ramma under var noe dritt å få skikkelig på plass så lokket satt.
            Virket som om langsidene i ramma var for lite stive, min hadde samtidig en kraftig innsving så den måtte limes inn med luka stående i.
            Har faktisk ikke flydd min enda, men det blir det antageligvis en råd med nå i løpet av juli.
            Satser på hang, så den er bygd uten motor... skal sjekke hvordan det funker uten balanseror, men jeg har mistanke om at jeg må modde.

            Comment


            • #7
              Originally posted by ArneH View Post
              Her er den i sidevesken på min hjemmebygde el-sykkel. Jeg får med meg mye større fly i den vesken, og har god drahjelp fra den børsteløse sykkelmotoren med 54v LIFe-PO4 batteri.
              Har konvertert en av mine sykler til 24V (8S 15AH LiFe). Litt kjipt med den norske 250W grensen, men
              Kan jo faktisk kjøre en av laderene mine fra dette batteriet, når jeg jeg tenker meg om.

              PS.
              Vær forsiktig når du svinger beinet over stanga
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by flarssen View Post
                Har konvertert en av mine sykler til 24V (8S 15AH LiFe). Litt kjipt med den norske 250W grensen, men
                Kan jo faktisk kjøre en av laderene mine fra dette batteriet, når jeg jeg tenker meg om.

                PS.
                Vær forsiktig når du svinger beinet over stanga
                Har måttet reparere litt etter å ha svingt beinet. 250w er for lite for meg. Jeg er tung, og sykkelen er tungt lastet. Har ikke blitt stoppet ennå. Kjøret rett igjennom kontroll på begge sider av veien inn til Bogstad. Men det var mobiltelefon, de så etter. Ikke for mange Watt.
                Last edited by ArneH; 07-07-14, 19:52.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  Jeg får med meg større fly også som Radian Pro, eller Easy Fly, som her på bildet. Har til og med fått med meg 2.5m Reichard. Da må jeg legge ned sykkelen, når jeg går på.
                  Nå skal jeg reparere tilhengeren som er igjen etter gutta var små. Da får jeg med flere fly. Selv om jeg ikke er så glad i å sykle med tilhenger.

                  Click image for larger version

Name:	flysykkel.jpg
Views:	1
Size:	152.9 KB
ID:	608332
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ArneH View Post
                    Har måttet reparere litt etter å ha svingt beinet. 250w er for lite for meg. Jeg er tung, og sykkelen er tungt lastet. Har ikke blitt stoppet ennå. Kjøret rett igjennom kontroll på begge sider av veien inn til Bogstad. Men det var mobiltelefon, de så etter. Ikke for mange Watt.
                    Hehe, det hadde vært interresant å blitt stoppet i teknisk kontroll, med trimmet el-sykkel
                    tror vel egentlig ikke de hadde brydd seg, om det ikke hadde blitt rene dragsteren.
                    Har prøvd en arbeidskollega sin el-sykkel, det er utvilsomt til god hjelp i motbakkene...var egentlig litt morsomt.

                    Comment


                    • #11
                      hvor stor batteripakke bærer Pandaen ?
                      Liker å få inn litt godt med kapasitet, så slipper jeg lande med en gang ( det er som regel da jeg ødelegger noe .... )

                      Comment


                      • #12
                        Jeg bruker 3S 1000 mah i min, da slipper jeg bly i halen, men det er vel plass til 1300 også. Sist jeg fløy så var jeg vel i luften i minst 15 min, mesteparten ren gliding uten motor.
                        Last edited by Kyrre; 23-04-15, 09:12.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Initium View Post
                          hvor stor batteripakke bærer Pandaen ?
                          Liker å få inn litt godt med kapasitet, så slipper jeg lande med en gang ( det er som regel da jeg ødelegger noe .... )
                          Jeg har ikke bygget min som motorglider, skal ha den med i sekken på turer i fjellet med familien og "snikfly" litt hang.
                          Stappa nedi den største RX Nimh-pakka som det gikk an å klemme nedi der (2000 mah) for å kompensere vekt fra manglende motor.

                          Måtte likevel stappe inn en del ekstra vekt i tuppen på den for å balansere modellen.
                          Den er relativt tung i forhold til størrelsen, men jeg fikk testet den på hang i fjellet i fjor og den flyr bra.
                          Bare dro til med mye kraft da jeg kastet det ut, så gikk det rett til himmels

                          Comment


                          • #14
                            Hva er hovedforskjellen på Panda og Merlin ?
                            Glante på begge idag, og Merlin, som kommer i egen transportbag, var innmari fancy. Balanseror hadde den også, i motsetning til Pandaen. Men må Merlin flys ganske fort, den virker da være mye tyngre enn Panda, uten at jeg vet utregnet vingebelastning...

                            Comment


                            • #15
                              Pandaen er en lettflydd svever, mens Merlin er en rask, liten rakker. Skal du glidefly er Pandaen det rette valget, Merlinen er mer for akrobatikk og fart. Såvidt jeg vet kommer den ikke med transportbag, den må kjøpes i tillegg. En annen praktisk forskjellen er at Pandaen kan ta vanlige 28 mm motorer mens Merlinen er mye trangere i nesen som begrenser motorvalget betraktelig. Og motoren fra MPX er helt latterlig dyr, den koster vel 500 eller mer hos Elefun. Du må faktisk også kjøpe propell og spinner som tilleggsutstyr (det måtte jeg iallefall), mens Pandaen kommer med med begge deler, dog med veldig små blader (7''). Pris messig sett er Pandaen uansett vinneren. Settet er billigere, den trenger bare to servoer mot fire, og den bruker mye billigere motorer. Den er også mye mer praktisk å sette sammen da man bare smekker sammen vingene uten å måtte knote med servoledninger, og vingene kan lettere stappes i sekken da de ikke har balanseror.
                              Last edited by Kyrre; 25-04-15, 16:53.

                              Comment

                              Working...
                              X